Rijtest

Test: Ford Mustang GT Convertible (2024)

De cabrio’s en coupés gaan er stilaan uit, maar toch niet allemaal. Ford zet namelijk door met de Mustang, die ze gewoon op een gloednieuwe generatie trakteren. Die generatie komt als vanouds ook naar Europa maar niet met een petieterig vierpittertje onder de kap. In de plaats daarvan krijgt elke Mustang hier een 5.0-liter V8, maar houdt dat nog wel steek?

Eind 2022 grepen we naar onze telefoon en tikten we het nummer van Fords woordvoerder in, want we waren in de war. Het merk had in de VS namelijk een nieuwe generatie voor de Mustang onthuld en dat in een klimaat waarin niet alleen cabrio’s en coupés één voor één richting eeuwige jachtvelden gestuurd worden, maar ook auto’s met grote motoren. “Ja hoor,” verzekerde Ford ons echter, “natuurlijk komt de Mustang ook weer naar Europa”… En inderdaad: de beste man was niet aan het liegen.

Gloednieuw, écht waar!

Dit is namelijk de gloednieuwe Ford Mustang en met “gloednieuw” bedoelen we ook echt “gloednieuw”. Zo mag de iconische ponycar er van ver wel uitzien als een evolutie van zijn voorganger maar het gaat hier wel degelijk om een compleet andere auto. Zelfs de afmetingen blijven nagenoeg gelijk met zijn lengte van 4,8 meter maar qua design werd alles aanzienlijk strakker getrokken. Zo krijgt zijn neus een lagere frons met twee slanke koplampen aan weerszijden van een breed gapende grille. Achteraan worden de LED-pijlen dan weer wat scherper en bestel je hem als Convertible, dan maakt een traditioneel stoffen dak het plaatje compleet.

Image
Test Ford Mustang GT Convertible 2024

Onder dat stoffen dak schuilt dan weer een hypermoderne cabine — of toch naar Mustang-maatstaven. Weg zijn namelijk de klassieke klokken van voorheen en in de plaats krijg je een gebogen glasplaat achter je stuur waar een digitaal instrumentarium achter schuilt, naast een infotainmentscherm. Dat eerste meet 12,4 inch en dat tweede zelfs 13,2 inch maar geen nood, want dit blijft gewoon een Ford Mustang. Zo is de materiaalkwaliteit van het interieur nog steeds niet bepaald premium te noemen, krijg je af-fabriek een heuse hydraulische drifthandrem mee en kan je desgewenst ook nog een manuele versnellingsbak in dit monster laten monteren.

Met handbak, aub

Dat was in onze Convertible echter niet het geval — boeeee — want daar zat een automaat tegen de V8 geschroefd. Dat is trouwens nog steeds een V8 van 5.0-liter groot die z’n werk doet zonder turbochargers, superchargers of gelijk welke andere vorm van chargers. Het gaat hier met andere woorden om een lekker traditioneel, onverprutst Coyote-blok… Of toch ongeveer. Om die absurd grote motor aan de strenge uitstootregeltjes van Europapa te doen beantwoorden, heeft Ford zijn pk’s namelijk enigszins moeten beperken. Het resultaat is dat de Europese basisversie 46 pk zwakker is dan de Amerikaanse en kijk je naar de sportiever getinte Mustang Dark Horse, dan stijgt het verschil zelfs tot 54 pk.

Image
Test Ford Mustang GT Convertible 2024

Wil dat dan zeggen dat onze Mustang maar wat tam aanvoelt? Maar nee, natuurlijk niet. Zo pompt die V8 hier nog steeds een mooie 446 pk en 540 Nm koppel naar zijn achterwielen, goed voor een 0-naar-100-tijd van precies 5 seconden voor de Convertible met automaat. Dat laatste zeggen we er bewust bij want terwijl de Coupé dat sprintje amper één tiende sneller doet, maakt die versnellingsbak wél een noemenswaardig verschil. Met handbak duurt het namelijk 5,4 seconden voor je de 100 km/u bereikt, vier tienden trager dus… En toch raden wij je aan om je daar niks van aan te trekken, en je Mustang mooi manueel te bestellen.

Niet Europees maar minder Amerikaans

Niet alles in het leven draait namelijk om snelheid en dat geldt al helemaal voor iets als een Mustang Convertible. Hier draait namelijk alles om de beleving maar die beleving krijgt een flinke deuk wanneer je die V8 vasthangt aan een automaat met tien (!) versnellingen. De reden is simpel: je geeft die V8 dan bijna nooit de kans geeft om even zijn keel open te zetten maar geloof ons: achter het stuur van een Ford Mustang GT Convertible wil je net dat die V8 zijn keel openzet. Vooral met de actieve uitlaat op z’n circuitstand lijk je het blok te horen brullen tot in het diepste van zijn acht cilinders. Dan komt er wel een melding “Opgepast: enkel voor circuitgebruik” op je scherm maar vertel ons niet dat we geen lawaai mogen maken op de openbare weg, Ford, om dan wel doodleuk een hydraulische handrem in je auto te monteren.

Image
Test Ford Mustang GT Convertible 2024

Dat is trouwens niet het enige stukje speelgoed dat de Amerikanen hun nieuwe Mustang mee geven, wel integendeel. Daarnaast beschikt hij ook over een ‘Line Lock’-functie om de achterbanden bij stilstand te doen spinnen tot ze veranderen in rook, en over een ‘Drift Brake’ die je helpt tijdens het driften om te vermijden dat jij het volgende virale filmpje wordt waarin een Mustang-eigenaar de controle verliest tijdens het pochen. Dat klinkt dus allemaal best stereotiep Amerikaans maar het moet gezegd: eens je sportiever gaat sturen, reageert de Mustang wel strakker dan ooit tevoren… Al zouden we hem nog steeds niet ‘Europees’ noemen.

De goedkoopste der V8-cabrio’s

Daarvoor blijft deze Mustang te veel wat hij altijd al was: een ongelikte beer… En begrijp ons niet verkeerd: daar is in dit geval niks mis mee. Mocht Ford een nieuwe Mustang op ons afvuren die aanvoelt als een Mercedes-AMG op het scherpst van de snee, dan zouden we hem waarschijnlijk met z’n allen terugsturen naar Amerika en smeken om er alsjeblieft weer bladveren en een drietraps automaat in te monteren. Nee, in een Ford Mustang neem je het feit dat de armsteun op compleet de foute plek zit, het feit dat het dak van de cabrio middenin het openen blijft staan vanaf je ook maar een kléin beetje in beweging komt, het feit dat het windgeruis met dat dak open op snelheid werkelijk ongehoord is én het feit dat de antenne zo’n stok uit de sixties is er gewoon bij.

Image
Test Ford Mustang GT Convertible 2024

De reden daarvoor is eigenlijk best voor de hand liggend: nergens anders vind je zoveel auto voor het geld. Met zijn basisprijs van 62.960 euro is deze Mustang namelijk veruit de goedkoopste der V8-cabrio’s en koop je hem als coupé, dan kost die je zelfs maar 58.460 euro. Er is echter één probleem: Ford biedt de Mustang hier enkel aan met die V8 en niet met zijn 2.3-liter EcoBoost-viercilinder. Dat klinkt als een luxeprobleem maar is het niet, want we becijferden eerder al eens dat je bij inschrijving bijna 17.000 euro en nadien jaarlijks dik 3.700 euro aan verkeersbelastingen moet betalen… Waardoor je in België aan het einde van de rit toch weer rijk moet zijn om dit speelgoed te kunnen betalen.

Conclusie

De nieuwe Ford Mustang is een rijdend statement, net omdat hij zo nieuw is. Geen enkele andere constructeur denkt er namelijk nog aan om een cabrio met een knoert van een V8 naar Europa te brengen die géén fortuin kost, en dat maakt deze Mustang een ongelofelijk moedige zet van Ford. Of die zet hier echter zal leiden tot een overwinning, is nog maar de vraag… Want als je jaren gespaard hebt om deze Ford Mustang te betalen, blijft er dan nog wel genoeg over om zijn verkeersbelasting te betalen?

Specificaties

Vermogen446 pk
Overbrenging10-trapsautomaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 876 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 65 960
Prijs basismodel€ 58 460
0 tot 100 km/u5.00 sec
Gemiddeld testverbruik13.20L/100km
Min. kofferinhoud310 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen