Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Volkswagen bouwt na de GTI, GTD en GTE ook en GTX-versie van haar modellen. Mogen we dit nieuwe acroniem een even legendarische status geven als de GTI, of blijft het bij wat marketingpraat?

Het klonk als een grote stap in de geschiedenis van Volkswagen: de introductie van 'GTX', een GTI voor elektrische wagens. Volkswagen koos er niet voor de naam op een ID.3 te kleven, maar wel op een ID.4. Deze SUV moet namelijk de populairste elektrische Volkswagen worden. Kijk je in het straatbeeld even rond, dan is dat er ook aan te zien.

de moderne gti

Met de toevoeging van een GTX-label wil Volkswagen de elektrische modellen van het merk een dynamischer imago geven. Daarbij knipogen de Duitsers meermaals naar de vroegere generaties GTI: onder meer door het honingraatmotief in de nagebouwde grille, in het ruitjespatroon op de zetels en zelfs in het lettertype van de GTX-benaming. Het doet allemaal vermoeden dat er een gepeperde hothatch onder onze kont geschoven wordt.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Op papier is hij dat ook, met een goeie 220 kW en een - netto - 77 kWh grote accu. Deze specificaties zorgen echter voor cijfers waar we niet meteen van gaan duizelen in een 2.100 kilogram zware elektrische auto. Hoewel, in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u... Dat is wel wat we van een GTI zouden verwachten. Sterker nog, de huidige Golf GTI doet het 0,1 seconde trager. Vergeet niet dat de vele extra pk's in een elektrische auto er zijn om het extra gewicht van zijn eigen batterij te verplaatsen.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Honger

Daarbovenop bouwt Volkswagen nog een extra motor in voor wat extra vermogen, zodat deze GTX eigenlijk de eerste vierwielaangedreven 'GTI' is. Dat komt de stabiliteit op de weg ten goede, alleen voelt het allemaal wat gemaakt aan. De 460 Nm koppel zorgt ervoor dat we ons niets van de andere weggebruikers hoeven aan te trekken omdat onze acceleratie al voorbij is nog voordat ze onze rode ID.4 in de binnenspiegel gewaar werden.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Tegelijk krijgen we weinig feedback van onderstel en sturing, alsof we in een cocon zitten die afgezonderd is van de weg door een stel dempers die ervoor zorgen dat alles zo sereen mogelijk verloopt. Allemaal goed in een comfortabele ID.4 maar in een GTX verwachten we wel wat meer dan dat. Het lijkt wat alsof ze bij Volkswagen in 2003 terecht gekomen zijn; de tijden waarin de Mk IV Golf GTI niet meer was dan een uitrustingsniveau, en het wachten was op betere tijden. Die kwamen er toen ook met de R32, al lijkt het ons sterk dat we binnenkort een soort ID.4 GTR te zien krijgen die circuitambities heeft.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

lekkere kuipzetels

Begrijp ons niet verkeerd; de ID.4 GTX is een goeie auto. Hij is snel, ruim en heeft en lichte besturing maar we missen het feestgevoel dat bij de badge zou horen een beetje. Te hoge verwachtingen? Dat kan, maar Volkswagen legt de lat der verwachtingen zelf erg hoog door bovenvermelde details en accenten aan het uiterlijk van de wagen aan te koppelen. Want de ID.4 GTX is zonder meer een degelijke auto met een niet missen 300 pk onder de kap, lekker zittende kuipzetels en een theoretisch verbruik van 18,2 kWh/100 km.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Voor dat laatste moesten wij passen, we kregen het verbruik bij lage temperaturen niet onder de 22 kWh/100 km. Op zich vreemd, want een gelijkgestemde Audi Q4 e-tron ging even later wel onder de 20 kWh/100 km. Het zal er wat mee te maken hebben gehad dat onze ID.4 GTX vooral snelwegkilometers moest maken. Daarmee was een radius van 380 km eerder realistisch en blijft die ook steeds iets kleiner dan bij de gewone ID.4. Dat heb je natuurlijk, als je meer vermogen op de wielen zet en twee motoren mag gebruiken.

dik in de opties

De Volkswagen ID.4 Pro is beschikbaar vanaf 47.845 euro. De ID.4 GTX doet daar nog eens 9.000 euro bij, voor een totaalbedrag van 56.930 euro zonder opties. Dat is niet goedkoop, ook al is het een elektrische GTI. Vergeet niet dat als we door de optielijst gaan, we vlotjes nog eens 10.000 euro aan opties en kleuren kunnen toevoegen... Hier en daar een Design Pack of Sport Pack Plus, een warmtepomp (1.150 euro) en dan zitten we snel aan die som. Als we over de muur kijken zien we echter dat de basisprijzen van elektrische wagens met 220 kW aan vermogen en vierwielaandrijving allemaal in dezelfde regio uitkomen. Een Skoda Enyaq iV 80X heb je voor praktisch hetzelfde bedrag en de Ford Mustang Mach E kost 57.700 euro. Kijken we naar de prijskraker in dit segment dan komen we bij de MG Marvel R uit; 212 kW voor 46.985 euro.

Rijtest: Volkswagen ID.4 GTX (2022)

conclusie

Volkswagen geeft met deze GTX-versie tegelijk een blik in te toekomst als een terugkijk naar het verleden. Het voelt wat alsof we de vierde generatie Golf bij ons hebben: veel knipogen naar een echte GTI, alleen dat rijgevoel blijft wat afwezig. De power is er echter wel, maar de sensaties blijven achterwege. Het extra vermogen ten opzichte van de gewone ID.4 laat zich dan weer betalen door een iets kleinere radius.

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

299pk

Koppel

460 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 124 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 67 350.00

Prijs basismodel

€ 56 930.00

0 tot 100 km/u

6.20 sec

Min. kofferinhoud

543 L

Max. kofferinhoud

1 573 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Anthony Gomez 10:18
afbeelding van Anthony Gomez

Goedendag ik heb een vraag over de volgwagen GTX
Kan ik deze lease koop krijgen ??? indien ja hoeveel per maand en in hoeveel jaar???
De prijs in rond 60.000 Euro

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws