Rood biesje en GTI-logo in de grille, golfballetje op de versnellingspook en zetels met ruitjesmotief: bij de Volkswagen Golf GTI heb je meteen een beeld op je netvlies. En je hebt ook meteen verwachtingen. Dat is voor deze achtste generatie niet anders.
Eén verwachting kan deze Golf 8 GTI al meteen inlossen: net als bij de Golf 7 is de GTI ook nu weer de hoeksteen van het sportieve Golf-gamma. Vandaag is de GTI het vertrekpunt. Wil je liever dieselen, dan is er de Golf GTD, wil je je boekhouder te vriend houden, dan kom je uit bij de Golf GTE. Maar het gaat verder, want intussen kent de GTI al een krachtigere Clubsport-variant met 300 pk, en bestaat die zelfs nog eens in een beperkte ‘Clubsport 45’-oplage. En ook de Golf R heeft intussen zijn weg naar de catalogus teruggevonden.
Visueel aangescherpt
Maar het origineel blijft natuurlijk de referentie, en moet dus goed zitten. Dat weten ze ook in Wolfsburg. Daarom wordt er met de visuele ingrediënten niet geknoeid. Ze worden alleen wat scherper gesteld. Hield de vorige generatie Golf GTI er bijvoorbeeld nog een relatief discrete stijl op na, dan is dat vandaag wel wat anders. Volkswagen zelf zegt dat die agressievere stijl vooral de luchtweerstand ten goede komt, maar het oog wil vandaag natuurlijk ook wat.
Zo ziet de voorbumper met zwart honingraatmotief uit één stuk er stoerder uit, zeker wanneer je hem voorziet van mistlichten, die een finishvlagmotief krijgen. De rode strook tussen de koplampen krijgt nu het gezelschap van een ledstrook, die te gepasten tijde oplicht. Optioneel zijn er matrix-ledkoplampen, terwijl de velggroottes variëren van 17 tot 19 duim. De voorvleugels krijgen een rood GTI-opschrift, de koets zakt 15 millimeter naar beneden, en de tweekleurige dakspoiler houdt het al bij al subtiel. Achteraan is de diffusor wat prominenter aanwezig en zijn de enkele uitlaatpijpen aan weerszijden een maatje groter dan voordien.
Geen golfballetje
Er zijn enkele dingen wel wezenlijk anders: de Golf GTI is er alleen nog als vijfdeurs, en op onze markt alleen verkrijgbaar met de DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. Geen versnellingspook met golfballetje op de middenconsole dus, temeer omdat Volkswagen voor de achtste Golf een shift-by-wire-principe gebruikt voor de versnellingsbak. De DSG is dus niet meer mechanisch verbonden met de keuzehendel, waardoor die een pak kleiner uitvalt. En waardoor je niet meer zelf met de pook kunt schakelen door hem naar links te tikken en dan naar voor of naar achter te duwen.
Er zijn wel nog schakelpeddels achter het stuur, al zijn die een maatje te klein uitgevallen en hebben die de hardnekkige gewoonte om zelf te beslissen of ze iets met jouw vingertopcommando doen of niet. Over de digitalisering in de achtste Golf is al genoeg virtuele inkt gevloeid, dus wij voegen daar alleen nog aan toe dat de GTI voor zijn schermen altijd een rode achtergrond gebruikt. Je zit dus niet per ongeluk in de Sport-modus. Gelukkig wel nog steeds van de partij: het ruitjesmotief op de sportzetels, die misschien een tikje te hoog staan opgesteld, maar wel voortreffelijke steun bieden.
Oude bekende
De 2.0 TSI viercilinder turbobenzine in het vooronder is een oude bekende. Hij luistert naar de interne codenaam EA888, en ken je dus van de Skoda Octavia RS, de Audi S3, de Cupra Formentor enzovoort. Het exemplaar in de nieuwe Golf GTI is niet identiek aan dat van zijn voorganger, maar is lichtjes geëvolueerd. Hij beantwoordt aan de meest recente emissienormen, zag zijn injectie en zijn interne wrijving geoptimaliseerd. Het resultaat is 245 pk en 370 Nm, en een sprinttijd naar 100 km/u in 6,3 seconden.
De Volkswagen-ingenieurs maakten de voor- en achterophanging lichter, stugger en stijver. Het elektronische sperdifferentieel wordt voortaan gestuurd door een Vehicle Dynamics Manager, een slimme brok software die tegelijk ook de elektronisch gestuurde schokdempers van de optionele Dynamic Chassis Control-ophanging aanstuurt. Die instellingen pas je net als andere parameters aan via de Eco-, Comfort- en Sport-rijmodi, maar kun je in de Individual-modus nog eens afzonderlijk afstellen. De variabele stuurinrichting werd verder bijgepunt.
Op zoek
In eerste instantie vergeet de Golf GTI te begeesteren. Tenminste, op motorvlak. De vierpitter is romig en koppelrijk, dat zeker, maar mist karakter. Je zou zelfs gaan twijfelen of Volkswagen hier niet per ongeluk een Golf GT heeft voorgereden. Ware het niet dat de ophanging alles strakker in de hand houdt dan je van een burgerlijke Golf verwacht. Hard is het hoegenaamd niet, tenzij je zelf met de schuifbalk van het DCC aan de slag gaat. De directheid van het stuur laat zich voelen, en maakt dat de GTI in zijn rustigere rijmodi verrassend alert reageert.
Schakel je over naar de Sport-modus, dan komt het GTI-karakter bovendrijven. De geluidsband krijgt een auditieve boost – ploffen doet de uitlaat slechts sporadisch – en de viercilinder schakelt over naar zijn hoogste stand van waakzaamheid. En dat chassis, dat weet wat het moet doen. Meedogenloos efficiënt insturen – alleen als je echt pusht gaat de neus rechtdoor – en de elektronisch gestuurde sper discreet zijn werk laten doen. Tegelijk houdt de ophanging de koets netjes onder controle zonder ooit vervelend stug te reageren.
Prijzen
Prijskaartje voor deze nieuwe generatie Golf GTI? 38.540 euro. Standaard is de uitrusting keurig, met ledkoplampen, rijstrook- en filehulp, automatische cruisecontrol, navigatie en airco met drie zones. Het elektronische sperdifferentieel is eveneens standaard. Dat maakt van de hoeksteen van het sportieve Golf-gamma meteen ook de minst dure: de Golf GTE kost 43.615 euro, de GTD 41.230 euro en de GTI Clubsport al meteen 47.190 euro.
Bij de concurrenten is het nek-aan-nek met de 280 pk sterke Ford Focus ST (38.545 euro), de eveneens 280 pk sterke Hyundai i30 N blijft daar nipt onder (37.999 euro). In het premiumsegment is er de 265 pk sterke BMW 128ti (45.100 euro), terwijl de Mercedes-AMG A 35 en Audi S3 eerder de GTI Clubsport en Golf R bekampen. Maar over die twee Golf-derivaten binnenkort meer.
Conclusie
Ook de achtste generatie van de Golf GTI combineert op weergaloze wijze dagelijkse inzetbaarheid aan sportief entertainment. Dat laatste doet hij scherper en sneller dan voordien, al gaat dat vooral visueel wat ten koste van de discrete en beheerste volwassenheid van zijn voorganger. Gelukkig loopt hij niet in de val om bij elke nieuwe generatie resoluut voor meer vermogen te kiezen, maar zijn er andere sportieve Golf-varianten om die rol voor hun rekening te nemen.
Specificaties
Vermogen | 245 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-traps, dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 463 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs basismodel | € 38 540 |
0 tot 100 km/u | 6.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.90L/100km |
Min. kofferinhoud | 374 L |
Max. kofferinhoud | 1 230 L |
CO2-uitstoot | 166 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen