Ford rolt een tweeledige strategie uit voor Europa. Met een focus op SUV's en op elektrificatie. Merkbaar bij de nieuwe generatie Kuga maar ook bij deze Explorer. De full-size SUV komt nu naar Europa met een 450 pk sterke plug-inhybride-aandrijving onder de kap.
Met forse proporties en stevige V6- en V8-motoren was de Explorer een SUV waarvan Ford wist dat 'ie nooit veel te zoeken had in Europa. Tot nu. Want een nieuwe Explorer zal naar onze contreinen komen, met een plug-inaandrijving onder de schulp.
Amerikaanse Q7
Met de komst van de Explorer biedt Ford potsklaps twee stevige SUV's aan. Zo was er al de Edge, deze Explorer nestelt zich daar nog een stukje boven. Met 5 meter aan lengte is er volgens Ford riant plaats voor 7. Klap je achter- en kofferbank neer, dan stijgt het laadvolume voor deze Explorer naar 2.274 liter. Een SUV dus voor chauffeurs die vaak veel te vervoeren hebben. Achter de Explorer kan je dan ook nog eens 2.5-ton hangen.
Krachtbron van dienst is zoals hierboven vermeld een plug-inmotor. Die koppelt een 3-liter V6 van 350 pk aan een elektromotor van 75 kW die het totaalvermogen naar 450 pk en 840 Nm koppel weet te brengen. Indrukwekkende prestaties voor een hybride. Al is er een "maar". Want hoewel het accupakket van 13,1 kWh er nog voor zorgt dat je zowat 40 kilometer ver moet geraken op pure elektriciteit bedraagt de CO2-uitstoot 78 g/km (3,4 l/100 km). Waardoor deze Explorer vanaf 2020 niet meer 100% aftrekbaar zal zijn. Een kleine smet op het blazoen van deze Explorer.
Prijzen heeft Ford voorlopig nog niet. Wel geeft het merk mee dat de Explorer enkel beschikbaar komt als ST-Line en Platinum en dat de leveringen gepland staan voor begin 2020.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen