Rij-impressie: Ford Edge facelift 2.0 EcoBlue (2019)

Ford Edge facelift rijtest 2019

Hoewel er geen rem staat op de SUV-verkoop in Europa geraakt die van de Edge niet in versnelling. Waarom blijft de klant weg van deze ruime, potige SUV? We gaan op pad met de opgefriste versie die het tegenwoordig mag doen met het motorblok vanuit de Ranger Raptor.

Het gaat niet goed met Edge, althans in Europa. Want hoewel Ford er van uit ging dat ongeveer elke SUV als zoete broodjes zou verkopen op ons vasteland blijft de verwachte verkoop uit. Om je een idee te geven: vorig jaar sleet Ford zo'n 150.000 exemplaren van de Kuga in Europa, voor de Edge bleef die teller steken op amper 9.527 (!) stuks. Er moet dus iets zijn waardoor klanten wegblijven van de grootste SUV van Ford. Vandaag zoeken we uit waarom achter het stuur van de faceliftversie die enkele grote obstakels teniet moet doen.

De styling

Je kan zeggen wat je wil van Ford maar het stylingsdepartement weet er hoe auto's vorm te geven. Met de Mustang voorop, gevolgd door de al even kwaad gebekte Mondeo, Fiesta en Focus. Ook deze Edge komt imposant voor de dag. Heel Amerikaans zelfs. Wat niet gek is gezien deze SUV geconcipieerd werd met klanten uit de VS in het achterhoofd. Daardoor is er dik 5 meter aan metaal om vorm te geven.

Ford Edge facelift rijtest 2019

Tegenwoordig kan je zelf wat mee beslissen hoe de Edge voor de dag moet komen. Met de intrede van de ST-Line en Vignale uitvoeringen. Die laatste trekt de kaart van luxe en comfort, de ST-Line moet de Edge een streepje sportiviteit geven. Niet enkel dankzij visuele addenda aan bumpers en grille maar ook door een sportievere afgestelde ophanging.

Amerikaans profiel

Ook vanbinnen profiteert de Edge van deze faceliftkuur. Met daardoor tegenwoordig een compleet digitaal dashboard en een herwerkte middenconsole die bij de automaatversie een fraaie draaiknop krijgt. Desalniettemin kan deze Edge wederom niet echt verbergen dat hij voor den Amerikaan moet plezieren. Waardoor het dashboard echt wel enkele ondermaatse plastics herbergt voor een auto van deze prijsklasse. Vooral rondom het 8-duims infotainmentscherm en de uitloper naar onderen toe waar een reeks knopjes zijn geplaats voor radio- en aircobediening die ons terug katapulteren naar de Fiesta uit 2005.

Ford Edge facelift rijtest 2019

Een beetje een smet op een voor de rest aangenaam interieur. Want de meubels zijn uitermate comfortabel, de zitpositie is riant hoog (niet ons ding maar hey, SUV-klanten vallen er in bosjes voor) en vooral; er is ontiegelijk veel ruimte in deze Edge. Wederom, niet straf gezien zijn stevige afmetingen maar je voelt je best de koning te rijk in deze Edge.

IT of werktechnologie?

Dan hebben we het nog niet gehad over de technologie aan boord. Want noem het op en deze Edge heeft het waarschijnlijk. Van subtiele zaken zoals zetelverwarming én -koeling, over het héle scala van veiligheidsnufjes tot een audiosysteem van B&O met 12 luidsprekers. Ook slim: het Active Noise Control dat net zoals bij een ruisonderdrukkende hoofdtelefoon het geluid van buitenaf elimineert. Daardoor is het aangenaam stil in deze Edge tijdens het rijden. Wat uiteraard het comfortgevoel nog een stukje doet stijgen.

Ford Edge facelift rijtest 2019

Heb je het niet zo voor IT maar wel voor werktechnologie, dan is het uiteraard nuttig om weten dat je in de koffer met gemak een kleine verhuis kwijt geraakt. Met een maximale lengte van net geen 2 meter tot de voorste zetels mag ook een fiets geen probleem zijn. Toch nog zwaarder werk op het oog? Dan moet je uiteraard weten dat je maximaal 2 ton achter de Edge mag hangen. Geremd, liefst.

Rangerrrrrr Raptorrrrr

Eén van de grootste klachten van potentiële klanten voor de Edge? Het gebrek aan straffe motoren. In de VS hebben ze tegenwoordig een 335 pk sterke V6 turbobenzine in de Edge ST, de Europese Edge mag vanaf de facelift kennis maken met het blok vanuit de Ranger Raptor. Dat is een 2-liter twinturbodiesel met 238 pk en 500 Nm. Daarmee wordt de 210 pk sterke Edge meteen vervangen. Een trapje lager staat trouwens nog een versie van dat blok met enkele turbo, goed voor 190 pk (vervanger van de 180 TDCi).

Ford Edge facelift rijtest 2019

Nu goed, terug naar dat blok van de Ranger Raptor. Ford hangt die 238 pk vast aan een eveneens nieuwe 8-trapsautomaat en een All-Wheel Drive-systeem dat tegenwoordig een as los kan koppelen om het verder te rooien op twee pootjes. Nuttig om het verbruik en de CO2-uitstoot een stukje te temperen. Nu we het daar toch over hebben; 6,7 l/100 km en 175 g/km. Alsjeblieft.

Comfortabel... maar zwaar

Wat het effect van dat nieuwe blok in de Edge is? Wel, vooreerst moet je weten dat deze Edge geen pluimpje is. Met dik 2,1 ton op de weegschaal heb je kracht en koppel nodig om vort te kunnen maken. Laten we dan ook stellen dat de opgefriste Edge - zelfs in ST-Line - nog steeds eerder de limieten van comfort dan van sportiviteit opzoekt. Met aan afstelling in samenwerking van de automaat dat vooral op koppel wil rijden. Het past bij zo'n ruime SUV, zonder twijfel.

Ford Edge facelift rijtest 2019

Het is dan ook zonde dat onder zware belasting het motorblok niet kan verbergen dat het, tja, voor een auto van deze omvang een cilindertje of twee mist. Met een onaangename viercilinder dieselrochel die de cabine binnen kruipt, ondanks de eerder vermelde Active Noise Control. Een klacht die we trouwens ook bij de nieuwe Hyundai Santa Fe en Volvo XC90 hebben. Alle drie hebben ze viercilinder dieselmotoren die tegenwoordig meer dan toereikend zijn voor de omvang van de gevaartes, alleen onder belasting geraken ze in ademnood. Daar doet zo'n V6 uit de Audi Q7 of een zes-in-lijn van de BMW X5 het toch een stuk aangenamer.

Eigen concurrent

Waarmee we meteen gesitueerd hebben in welke klasse deze Edge speelt. Met Duitse inzendingen aan de éne kant en eveneens tegen dat establishment ten strijde trekkende inzendingen aan de andere kant. Waarmee we misschien wel zijn toegekomen aan dé reden waarom deze Edge het niet zo goed doet in België en bij uitbreiding heel Europa. Met een prijs van 55.750 euro voor de 238 pk sterke ST-Line en zelfs 58.150 euro voor de Vignale-uitvoering belandt deze Edge in een grijze zone. Particuliere klanten slaan nooit +55.000 euro stuk op een gezinswagen terwijl leasingklanten of "Duitse premium" op de oprit willen, of als zelfstandigen richting plug-inhybride-SUV's trekken door het fiscaal interessant stelsel.

Ford Edge facelift rijtest 2019

Zo komt nogmaals duidelijk naar boven welke boete je betaalt om met een SUV rond te rijden, want je moet niet eens buiten de vijver van Ford gaan vissen om een volwaardig, even ruim en goedkoper alternatief te vinden. Welke SUV we daar mee bedoelen? Nee, geen hoogpotige rakker, wel de Galaxy en sportief broertje S-Max. Auto's die vlot 7.000 tot 11.000 euro goedkoper zijn dan deze Edge en speciaal voor onze Europese noden werden bedacht. Vergeet de SUV dan ook. Zoek je een ruime gezinswagen, ga voor een monovolume. Punt.

Conclusie

Nee, er is niets mis met de Ford Edge. Maar we begrijpen wel waarom de verkoop in Europa niet aanzwengelt. Zo rijdt deze volumineuze SUV zich in de VS buiten bij Ford vanaf 26.000 euro, hier moet je plots met minimaal 44.650 euro over de boeg komen voor de instapversie. Centen waarmee je hoogstwaarschijnlijk niet meer bij Ford gaat shoppen. En dan is er nog het alternatief uit eigen stal. De beste Edge die je kan kopen? Een Ford Galaxy.

Ford Edge facelift rijtest 2019

Specificaties

Motor

2.0 twinturbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

238pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 116 kg

Topsnelheid

216 km/u

0 tot 100 km/u

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

8.80 L/100km

CO2-uitstoot

175 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie