Pros
- Waanzinnige prestaties
- Comfort
- Ingetogen look...
Cons
- ...maar daardoor wat saai?
- Infotaimnent
- Concurrentie heeft meer drama
Wacht, vinden jullie deze Artura Spider niet imposant?
Wel imposant, maar niet extravagant. Want parkeer je dit ding als énige supercar op een parking van je lokale budgetwinkel, dan zal je niet gespaard blijven van blikken. Staat er toevallig ook een Lamborghini Temerario of een Ferrari 296 te blinken op die parking, dan blijf je zo incognito als de browsergeschiedenis van je 16-jarige zoon. Het past wel bij het nieuwe McLaren en misschien ook beter bij de Britse roots. Een Aston Martin is tenslotte ook geen schreeuwtoeter.
Zie deze McLaren Artura Spider dan ook als een Aston Martin voor mensen die nog nét wat meer willen uit hun Britse sportwagen. Meer exclusiviteit, meer drama en ook... meer vermogen. Daar heb je de de 3-liter V6 met twee turbo's en elektromotor voor te danken. In sync zwieren die 700 pk en 720 Nm koppel naar de achterwielen. Moest je het nog niet door hebben, deze Artura (Spider) is het instapmodel van McLaren. Weet je nog toen de basis Golf 52 pk naar de voorwielen stuurde? Tijden veranderen...
Klinkt als een handjevol om te besturen?
Hier komen we bij de spreidstand van de Artura Spider. Want ja, je hebt 700 pk ter beschikking onder het rechterpedaal, maar zelfs je grootmoeder kan je op pad sturen met deze supercar - op voorwaarde dat ze nog flexibel genoeg is om in en uit deze Artura te stappen. In comfortmodus kan je deze Artura Spider gerust als daily gebruiken. Gooi echter maar die kap naar beneden en de rijmodus in Sport, want dan begint de lol pas echt.
Bij zijn lancering werd de Artura Coupe er van beticht drama te missen. Ondertussen kreeg die een technische update en die vindt ook zijn weg naar deze Artura Spider. Het geluid van de V6 zal nooit dat van een V8 of V10 evenaren, maar het is wel opzwepend genoeg. Tot op zo'n punt dat als je eenmaal de pees er op legt, deze Artura heel old school aan voelt.
Hoezo, "old school?"
Misschien hebben we te veel tijd doorgebracht in EV's van +2 ton, maar deze Artura Spider voelde als een absoluut pluimpje aan. Onze verbazing was dan ook groot toen we opmerkten dat de Spider nog steeds 1,457 kg droog aan de haak hangt. Dat is niet weinig, maar wel indrukwekkend voor een plug-inhybride met 700 pk! De magie zit 'm volgens ons niet in het gewicht - dat dus niet per sé verderlicht is -, maar wel in de stuurinrichting.
McLaren blijft namelijk halsstarrig vasthouden aan het verleden en weigert een elektrisch geassisteerd stuurhuis te installeren in de de modellen. "Good 'old" hydraulica doet dus zijn werk en eerlijk: dat doet het ook opvallend goed. Het stuurgevoel en de feedback doorheen de bochten doen ons denken aan sportwagens van net na de eeuwwisseling. De remmen benaderen de perfectie, de 8-trapsautomaat is bij de les en de Artura Spider is naar hedendaagse normen zo compact dat hij van apex naar apex valt te mikken, ook op de openbare weg.
Zijn er nog dingen die we moeten weten?
Wie onze review van de Artura Coupé een jaartje gelezen las, is wel ongeveer op de hoogte. Hét grote verschil bij deze Spider is natuurlijk het dak - deuheuh. Dat metalen klapdak laat zich in amper 11 seconden weg klappen en dat bij snelheden tot 50 km/u. Interessanter is dat, eenmaal het dak eraf, de Artura over blijft met twee joekels van stijlen achterop. Stiekem vinden we de Spider daardoor de mooiere van de twee.
Voor de techno-geeks zouden we nog 3 à 4 paragrafen vol kunnen schrijven over de slimme ophanging, maar om niet iedereen af te schrikken willen we het wel nog graag even over de aandrijflijn hebben. Deze Artura is dus een plug-inhybride, zoals de Cayenne van je buurman. Net zoals Mercedes' E Performance wordt de 95 pk sterke elektromotor echter vooral gebruikt om meer performance los te weken. De accu van 7,4 kWh is dan ook eerder bescheiden en levert zo'n 30 km aan puur elektrische range op. Wel pervers: hoewel 700 pk, stoot deze Artura Spider amper 108 g/m CO2 uit. Daardoor - op papier - beter voor het milieu dan de Toyota Corolla Cross Hybrid van je andere buurman!
Klinkt goed, waar koop ik hem!
Rustig lezer, want misschien moet je eerst de vraag stellen OF je 'm überhaupt kan kopen. Eerlijk is eerlijk, deze Artura Spider is geen koopje. Basisprijs? 273.700 Euro. Da's vlot 30.000 euro meer dan de Coupé. De surplus die je vaak betaalt voor de cabrio-beleving. Ga je echter kijken naar zijn concurrenten, dan valt het plots allemaal goed mee qua prijzen. Dus ook als cabrio blijft deze Artura het waar-voor-je-geld koopje in supercarland!
Het besluit
De McLaren Artura Spider vindt zijn eigen niche in een druk segment. Enerzijds door een ingetogen maatpak aan te trekken, anderzijds door meesterlijk comfort en sportiviteit te verzoenen op het niveau van de ter ziele gegane Audi R8 Spyder. Moet je voor de cabrio gaan bij de Artura? Met een koolstofvezel monocoque zien we niet in waarom niet!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen