De Ford Puma ST Powershift gaat waar een Fiesta ST nooit durfde te gaan. Want niet enkel staat deze kat hoger op z'n pootjes, hij wisselt de manuele zesbak in voor een automaat en ziet zijn longvolume dalen tot amper 1.0 liter. Is dit nog wel een ST?
Wat is dit?
De Puma ST mét automaat... al zijn de wijzigingen onder de kap groter dan je op het eerste gezicht denkt. Want omdat de 1.5-liter driecilinder van de Puma ST/ Fiesta ST allergisch is aan een automaat, wijzigt ook de sportieve inborst. In de plaats krijg je een 1.0-liter driecilinder EcoBoost met milde hybridetechnologie. Met 160 pk is het daarbij de krachtigste 1.0-liter die Ford ooit in serieproductie nam.
Grote schoenen
Volg je de logica van de boekhouders, dan is deze Puma ST Powershift een complete vanzelfsprekendheid. Want niet enkel zijn crossovers alomtegenwoordig in Europa, ook de automaat wint aan populariteit. Daardoor was het maar een kwestie van tijd voor er een Puma ST zou komen met automaat. Geen vrees echter, hothatchfan: de Puma ST valt ook nog gewoon met manuele zesbak te krijgen. Iconisch broertje Fiesta ST? Die is ondertussen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, waardoor deze Puma ST grote schoenen te vullen heeft. Enfin, plezante schoenen te vullen heeft.
Visueel stelt deze Puma ST Powershift alvast niet teleur. Uiteraard omdat hij de designtaal van de Puma ST met manuele bak overneemt. Daardoor kijk je naar een soort van jolige gespierde pitbull. Kwatongen kunnen dan wel beweren dat een Puma met ST Line er krak hetzelfde uit ziet, maar in het straatbeeld val je meteen op dankzij de zwarte accenten, 19-duimsvelgen, grotere spoiler achter en lagere splitter vooraan. Eveneens uniek is de speciale Azure Blue-lakkleur. Een folietje van 1.130 euro dat de Puma ST absurd lekker staat.
Circuitstemming
Stap je in het interieur, dan neemt ook hier sportiviteit de overhand. Rode accenten sieren het dashboard dat het een lieve lust is en het sportstuur brengt je samen met de absurd gebolsterde sportstoelen meteen in een circuitstemming. Dé grote verandering tegenover de al gekende Puma ST is uiteraard dat de pook van de manuele zesbak ingewisseld wordt voor een trekpook van een automaat, eentje die we precies ook ooit gezien hebben in een Opel Mokka Diesel. Verre van sportief dus.
Stappen we even weg van de sportieve toetsen, dan merken we dat de vier jaar oude Puma stilaan te kampen heeft met een wat achterhaald interieur. Het dashboard oogt ouderwets, het opgeplakte infotainmentsysteem heeft zijn tijd gehand en de gebruikte materialen zijn duurzaam maar verre van zacht. Daar doen concurrenten zoals de Renault Captur, Peugeot 2008 en Mazda CX-30 het toch merkelijk beter. Nu goed, die knapen hebben uiteraard geen sportversie!
Op papier: ja
Al is natuurlijk de hamvraag of deze Puma ST Powershift nog een échte sportversie is. Want durf je zonder gêne op de parking van de lokale Lidaldi zeggen dat er eigenlijk maar een 1.0-liter driecilinder onder je uitgeklopte karretje zit? Meer nog: ook met 160 pk zal je tegenwoordig geen monden meer doen openvallen, al is dit maar een deel van het verhaal. Want de milde hybride-ondersteuning geeft de motor onder volgas nog een schop van 10 extra pk's en ook het koppel van 248 Nm is meer dan puik.
Toch liggen papier en realiteit vaak uit elkaar - vraag dat de Vlaamse Overheid maar. Want hoewel Ford schreeuwt dat de motor voorin sportief genoeg is, heeft 'ie wel 7,4 tellen nodig om deze Puma ST richting de honderd te stuwen. Dat is bijna een seconde trager dan de Puma ST met handbak. Vlot? Ja. Explosief? Hoegenaamd niet. Het wordt nog geiniger eenmaal je deze ST in zijn Sportstand draait, want de uitlaat produceert dan geluiden die net geen NSFW-label moeten dragen.
Ze kunnen het wel
Of de motor daardoor de achilleshiel is van deze versie? Misschien niet helemaal. Eerder het samenspel van alle componenten. Want ook de automaat in samenwerking met het zware vliegwiel (eigen aan driecilinders) zorgt voor een zeer logge opbouw en terugval van toeren. Alsof er plots een puber onderin huist die wel barst van testosteron... maar geen zin heeft om zich moe te maken.
En dat, mensen... is zonde. Want deze Puma ST Powershift toont één ding; dat Ford in staat is om ongelooflijk leuke onderstellen te bouwen. Je voelt in elke vezel van het lijf dat chassis en ophanging zin hebben om de belhamel uit te hangen. De remmen zijn ongelooflijk potent, de veren en dempers voortreffelijk en de stabilisatorstangen net, euhm, stabiliserend genoeg. Dit is een meesterwerk op wielen, gezien de gegeven componenten.
Keuze snel gemaakt
Want daar knelt het schoentje natuurlijk. Ingenieurs die decennia lang de best sturende hatchbacks en hothatches hebben ontwikkeld, moeten plots hun kunde toespitsen op een verhoogde crossover. Ergens moet dat toch wel wringen. Het spreekt dan ook boekdelen dat Ford de Puma ST niet onder de Performance-modellen zet op haar website (daar waar Focus ST, Mustang GT en Mustang Mach-E GT wel mogen leven).
Ga je dus de configurator van de modale Puma in, dan zal je zien dat Ford deze ST Powershift voor 37.900 euro in de catalogus zet. Dat is éxact wat je ook betaalt voor de Puma ST met handbak (en toffere motor, meer vermogen,...). Waardoor de keuze voor ons snel gemaakt is. Concurrenten? Die zijn moeilijk te vinden. Hyundai had de Kona N maar die is met de generatiewissel van de Kona even verdwenen. De Mini Countryman Cooper S? Ook die zit te midden een generatiewissel. Waardoor de Puma ST even het kot voor zichzelf lijkt te hebben. Of dat echter wil zeggen dat je overstag moet gaan?
Conclusie
De ingenieurs van Ford hebben zonder twijfel chassis en motor uitgeknepen tot de laatste druppel, maar van pure liefde kan je bij deze Puma ST Powershift moeilijk spreken. Dit is een boekhoudkundig modelletje. Want een verhoogde crossover met automaat en petieterige torretje leeft verder als ST, terwijl de meesterlijke Fiesta ST op het kapblok werd gezet. Laat dat even bezinken...
Reacties
door Tom
door Auman Joachim
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen