Soms kan het simpel zijn. De Ford Puma is de crossovervariant van de Fiesta. En dus is de Puma ST de crossovervariant van de Fiesta ST. Maar rijdt deze hete crossover ook zo goed als de hot hatch?
We moeten eerlijk zijn: in het B-segment zijn er maar weinig hot hatches die kunnen tippen aan het rijplezier van de Ford Fiesta ST. Dat was de vorige generatie al zo, en dat geldt eigenlijk ook voor de huidige generatie. Die stelt het wel met een cilinder minder dan voordien, maar heeft voor de rest niets aan kwaliteit ingeboet.
De verwachtingen liggen dus hoog voor de Puma, de crossover op het platform van de Fiesta, die we begin dit jaar voor het eerst aan de tand konden voelen. Die kon met zijn sportievere ST-Line-aankleding ook al behoorlijk bekoren, maar de volbloed-ST tapt natuurlijk nog uit een volledig ander vaatje.
Fiesta-inspiratie
Ford heeft dus de volledige ST-behandeling die het de Fiesta laat ondergaan ook toegepast op deze Puma. Waar nodig, werd ze uiteraard op maat gekneed. Zoals het chassis bijvoorbeeld, want we spreken per slot van rekening nog steeds over een crossover, met hoger zwaartepunt. De torsieas achteraan werd bijvoorbeeld 50 procent stijver dan die in de Fiesta ST. Een antirolstang van 28 millimeter achteraan en 24 millimeter vooraan moet alles in de bochten beter onder controle houden.
Spieken we even naar de Puma, dan werd de stuurinrichting zowat 25 procent directer en werden de remmen 17 procent groter. De hele ophanging werd uiteraard ook stijver, met de Hitachi-dempers uit de Fiesta ST die ook hier specifiek op maat van de Puma ST werden afgesteld. Een optioneel Performance-pakket zorgt net als in de Fiesta voor een mechanisch Quaife-differentieel tussen de voorwielen.
En dan is er nog de motor natuurlijk, die we intussen al genoegzaam kennen van de Fiesta ST. Het gaat dus om de 1.5 EcoBoost-driecilinder van 200 pk, die hier zijn koppel ziet stijgen tot 320 Nm. Die hele stoeterij gaat via een manuele zesbak naar de voorwielen. Opmerkelijk: naast cilinderuitschakeling beschikt hij voor het eerst over een ‘Eco’-modus. Naast de ‘Normal’-modus noteren we nog een ‘Sport’- en een ‘Track’-rijmodus. In die laatste modus worden de teugels van de tractie- en stabiliteitscontrole vrijer gevierd.
Vertrouwd
Vonden we de Puma begin dit jaar een Fiesta op hoge poten, dan mag het geen verrassing zijn dat deze Puma ST in de praktijk een Fiesta ST op hoge poten is. De koppelrijke driepitter voelt even vertrouwd en energiek aan – voor 0-100 km/u heeft hij een vlotte 6,7 seconden nodig – de zesbak schakelt kort, stevig en prettig. De aanstekelijke roffel van de driecilinder klinkt wel stiller, zelfs in de Sport-modus. Omdat dat meer bij het karakter van de Puma past, zegt Ford.
Maar ook deze Puma ST is een compacte auto die je stevig bij zijn nekvel kunt grijpen en een bocht in kunt dwingen, om daar onverstoorbaar snel en gedecideerd weer uit te komen. Al kunnen we dat Performance-pakket wel warm aanbevelen als dat je plannen zijn met deze Puma. Het ophangingscomfort is dan weer een fractie minder stevig dan wat we in de Fiesta ST gewoon zijn, al is deze Puma ST nog steeds verre van de soepelste jongen uit de klas.
Minpunten?
Niets dan pluspunten voor Ford dus, om de Puma ST te laten rijden als een hoogpotige hot hatch. Al zijn er toch twee dingen die we graag anders hadden gezien. Een ‘Eco’-modus is begrijpelijk in deze tijden, maar vier rijmodi in de Puma ST? Dat lijkt ons van het goede teveel. Temeer omdat we in de Fiesta ST en ook deze Puma ST wel eens heimwee krijgen naar de tijd dat gepeperde B-segmenters voldoende hadden aan een ‘Sport’-knop. Daarnaast staan de Recaro’s te hoog opgesteld naar onze smaak, en zijn ze wellicht niet breed genoeg voor ieders lichaamsafmeting.
Prijzen
Dat neemt niet weg dat Ford van deze Puma ST met zijn sportieve aankleding aan binnen- en buitenkant en 19-duimsvelgen een frisse verschijning heeft gemaakt, zeker in het gedurfde Mean Green. Een die standaard bovendien al rijkelijk uitgerust voor de dag komt, met zetel- en stuurverwarming, digitale radio en navigatie, enzovoort. Met 30.800 euro kost hij een slordige 4.000 euro meer dan een vijfdeurs-Fiesta ST, maar de Puma is uiteraard iets groter.
Conclusie
Er zijn maar weinig merken die hun zogenaamd sportieve SUV’s en crossovers effectief sportief kunnen laten rijden en zo het verschil met equivalente hatchbacks en berlines kunnen uitvlakken. Deze Ford Puma ST is er daar alleszins een van. De vraag is alleen of klanten die hun Fiesta ST inruilen voor een ‘redelijkere’ auto, zoals Ford het zelf definieert, voor een Puma ST zullen gaan, of toch liever even doorsparen voor een Focus ST.
Specificaties
1.5 turbobenzine, drie-in-lijn
200pk
320 Nm
6-bak manueel
voorwiel
1 358 kg
220 km/u
€ 30 800.00
6.70 sec
456 L
1 216 L
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 16 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden