Tot grote wrevel bij Ford heeft de Blauwe Ovaal geen succesvol model in het B-SUV-segment. Want de Braziliaanse Ecosport, die breekt geen potten in Europa. Deze Puma moet daar nu verandering in brengen. Beter laat, dan nooit?
Doet de naam ‘Puma’ je een belletje rinkelen? Dat is niet onlogisch: eind jaren 90 reed er een kleine sportieve coupé rond met die naam, op basis van de toenmalige Fiesta. Nu gebruikt Ford het Fiesta-platform opnieuw voor een Puma. Deze keer één die Fords SUV-gamma moet komen versterken. En laat ons eerlijk zijn: dat is welkom. Want op de Kuga na, die trouwens volledig vernieuwd werd, slagen de EcoSport en Edge er bij ons niet echt in om veel potten te breken.
Gigasegment
Vooral voor de EcoSport is dat lastig, want SUV’s in het B-segment: dat is een vijver waar tegenwoordig elke constructeur in wil vissen. Meer zelfs: je kunt geen B-segmenter bedenken of er bestaat wel een SUV die hetzelfde platform gebruikt. Denk maar aan de Citroën C3 Aircross, de VW T-Cross, de Kia Stonic, Renault Captur,… en de lijst is bijna eindeloos. ______ Check hier onze video:
_______De EcoSport hadden we te danken aan de “One Ford”-filosofie van het merk, waarbij wij de Latijns-Amerikaanse SUV kregen, terwijl onze Fiesta de grote plas overstak. Maar Ford stapt stilaan af van die filosofie en ziet het belang in van een model dat volledig voor de Europese markt ontwikkeld is. Reken dus maar dat deze Puma aardig wat rondjes heeft gereden in Lommel.
Broederlijk
Nu, Ford heeft liever twee SUV’s in het B-segment dan één, en laat deze Puma dus nog een tijdje broederlijk naast de EcoSport in de catalogus staan. Het maakt de keuze er wellicht niet makkelijker op, zeker niet als je weet dat ze beide niet veel in lengte schelen: 4,10 meter voor de EcoSport en 4,19 meter voor de Puma.
Milde hybrides
Want ook op motorvlak heeft de Puma een streepje voor, in de zin dat hij een moderner aanbod krijgt. Daar hoort ook hybridetechnologie bij, zij het in de vorm van een mild hybrid. Of liever, twee: een 1.0 EcoBoost van 125 pk en een versie van 155 pk. Die eerste is ook zonder milde hybride aandrijving te krijgen in een versie van 125 pk, eerst nog even met manuele zesbak maar binnenkort met automatische zevenbak. In mei komt er ook nog een 1.5 TDCi-dieselversie bij van 120 pk.
Enthousiaste driepitters
Verder liggen beide motoren in het verlengde van wat we van Fords EcoBoost-driecilinders gewend zijn: enthousiaste driepitters die helemaal onderin de toeren wat hol zijn (al vangt de mild hybrid dat wel grotendeels op) maar eens op dreef energiek voor de dag komen. Het verschil tussen beide uit zich vooral in responstijd en acceleratiecijfers (9,8 versus 9,0 seconden voor de klassieke oefening) maar in de praktijk leggen ze allebei het nodige rijplezier voor de dag.
Prijzen
Hoeveel de Ford Puma nu moet gaan kosten? 23.200 euro, en dat voor de (niet-milde hybride) 1.0 EcoBoost van 125 pk in Titanium-uitvoering. De meerprijs voor de milde hybride uitvoering bedraagt amper 400 euro, wat die keuze gezien het lagere verbruik en de lagere CO2-uitstoot een no-brainer maakt. De ST-Line begint vanaf 24.700 euro. Opmerkelijk: Ford voert met Titanium X en ST-Line X ook een X-uitvoering in, die telkens nog wat meer aan de uitrusting toevoegen.
Conclusie
Vergeet wat ons betreft de EcoSport, deze Puma is de interessantere compacte SUV in het Ford-gamma. Niet alleen omdat hij groter en praktischer is, maar ook omdat hij in verhouding niet gek veel meer kost en veel plezieriger rijdt. Maar of de Puma echt kan opvallen in een overbeviste vijver als die van de SUV’s in het B-segment? Dat is nog even afwachten.
Specificaties
Vermogen | 125 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 280 kg |
Topsnelheid | 191 km/u |
Prijs basismodel | € 23 200 |
0 tot 100 km/u | 9.80 sec |
Min. kofferinhoud | 401 L |
Max. kofferinhoud | 1 161 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen