Stel, je wil een relatief betaalbare hothatch en stel, het mag om één of andere reden geen Ford Fiesta ST zijn… Of schrap dat laatste, want de plezantste B-segmenter van zijn tijd is inmiddels uit productie. Dat brengt ons dus bij de vraag: wat zijn dan je alternatieven?
Huilt, o Autofan, want een icoon der automobiel vertier is niet meer. Ford heeft namelijk de productie van de Fiesta stopgezet zonder opvolger, en daar hoort dus ook de heerlijke Fiesta ST bij. Dat is trouwens niet het eerste verlies dat in hothatchland te betreuren valt, want Peugeot gaf zijn 208 GTI al op en ook Renault gooide zijn R.S.-label met Clio en al overboord. Als je dus net op het punt stond om een broekzakraketje à la Fiesta ST op je naam te zetten, waar kan je dan nu nog terecht?
Hyundai i20 N
Bij Hyundai, luidt ons antwoord, want daar vind je misschien wel de auto die het dichtste in de buurt komt bij de specificaties van wijlen de Fiesta ST. Zo produceert de 1.6-litermotor van deze i20 N 204 pk’tjes, vier meer dan de Ford. Bovendien weegt de Koreaan 1.190 kilogram, 77 kilogram minder dan een Fiesta ST. Verder snelt de Hyundai naar de 100 km/u in 6,7 seconden wat maar twee tienden trager is, en in profiel lijken de twee hothatches zelfs sprekend op elkaar. Het mag dus duidelijk zijn waar Hyundai is gaan spieken, en dat merk je ook aan de prijs: aan 31.599 euro is de i20 N nog geen 1.000 euro goedkoper dan de laatste nieuwprijs van de Fiesta ST.
Suzuki Swift Sport
Het kan echter nog goedkoper, en nog geen beetje. Zo krijg je bij Suzuki al een Swift Sport mee vanaf 28.990 euro, wat er één van de meest betaalbare hothatches van het moment van maakt… Al valt hij misschien eerder in de categorie van de warm hatches met zijn vermogen van amper 129 pk uit een mildhybride 1.4-litermotor, maar laat dat de pret niet bederven. Dat zijn meer dan genoeg pk’s om je op ouderwetse wijze te amuseren met een leeggewicht van slechts 1.020 kilogram.
Abarth 595 / 695
Er is echter een manier om nog meer power voor je geld te krijgen, al moet je daarvoor misschien wel snel zijn. Zo heeft Abarth nog steeds zijn 595 in de aanbieding, die tegenwoordig de showroom al moet delen met zijn elektrische opvolger: de 500e. Kies je daarentegen nog voor een ouder exemplaar op verbranding, dan krijg je het Italiaanse bommetje mee met 165 pk voor amper 25.490 euro. Wil je echter liever 180 stampende paardjes in het vooronder, dan kan je upgraden naar de 695 voor een nog steeds schappelijke 28.190 euro. Het speelse rijgedrag van een Fiesta ST krijg je daarmee niet helemaal, maar dat is toch flink wat plezier voor je poen.
Mini Cooper S
Is het echter speels rijgedrag dat je zoekt, dan kan je zowel in één beweging naar de Mini-dealer stappen. Zo is een reguliere Cooper al een genot om de buitenwegen mee onveilig te maken, maar voeg daar nog een ’S’-je aan toe en je beschikt over een adequate troostprijs om het verlies van de Fiesta ST mee te vergeten. Dat doe je dan wel in een premiumproduct, want zowel de afwerking als de uitstraling van de Mini spelen het wat chiquer. Vandaar ook de prijs van 33.550 euro, en dat terwijl de Cooper S met zijn 163 pk sterke 2.0-litermotor wel een stukje trager is dan de Ford was... Of je spaart door tot je 39.800 euro verzameld hebt, en parkeert een John Cooper Works-versie met 231 pk op je oprit.
Volkswagen Polo GTI
Als het trouwens toch wat meer mag kosten, kan je evengoed iets kiezen waar je kroost wel met enig gemak achterin past. De Volkswagen Polo is namelijk zowat de grootste hatchback in zijn segment, en ook die is er met het befaamde GTI-logo in de grille. Dat logo gaat gepaard met een 2.0-liter viercilindermotor met 207 pk, waarmee jij en je gezin naar de 100 km/u snellen in 6,5 seconden — precies even snel als een Ford Fiesta ST. Daarmee moet je trouwens ook niet veel onderdoen voor een heuse Golf GTI, die hetzelfde trucje amper drie tienden sneller doet... Dat plaatst de prijs van de Polo GTI dan enigszins in perspectief, want hoewel hij flink wat goedkoper is dan zo'n Golf moet je er toch nog 37.160 euro voor over hebben.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen