We moesten er even op wachten maar de Abarth 500e is boven de doopvont gehouden. Die Italiaanse hatchback wil uitpakken met zijn elektrische aandrijflijn om zo de meest plezante kleine EV van het moment te worden.
Het Italiaanse Abarth begint aan een nieuw hoofdstuk in haar tuningboek, want na decennia benzine-aangedreven auto's sneller te maken is het nu de beurt aan de elektromobiel. Daarvoor grijpt het terug naar een bekende basis: de Fiat 500. Die is er ook als volstrekt elektrische 500e en daar krijgen we nu de Abarth 500e van op ons bord.
Onmiskenbaar Abarth, qua looks
Het uiterlijk laat er alvast geen twijfel over bestaan dat dit een Abarth is. Niet enkel door de optionele fluolak maar ook door het opgepompte bumperwerk. Dat de voorbumper daarna terug dichtgespijkerd werd om de stroomlijn te verbeteren... dat nemen we er dan maar bij. Specifieke 18-duims velgen, een stevige spoiler en een diffuser achteraan maken het plaatje af.
Aan de binnenkant profiteert de Abarth 500e van het feit dat de Fiat 500e stiekem een compleet andere auto is dan de reguliere 500 met verbrandingsmotor (viva Italia!). Daardoor krijg je een modern interieur met fraaie schermpraal dat door Abarth extra in de verf wordt gezet door lekkere Alcantara sportstoeltjes en een dikker sportstuur. De gekende turbodrukmeter van de klassieke Abarth 500, die maakt uiteraard de overstap naar deze EV niet.
Flauwe prestaties?
De looks heeft hij dus al mee, hoe zit het met de prestaties van deze Abarth? Wel, die zijn minder indrukwekkend dan eerste gedacht. Het is te zeggen, in de wandelgangen deed het gerucht dat hij over een pk'tje of 180 zou beschikken. In de realiteit zijn er dat 154 stuks geworden, in samenwerking met 235 Nm koppel. Daarmee is de elektromotor vooraan 36 pk en 15 Nm sterker dan bij de reguliere Fiat 500e. Dankzij dat extra vermogen tikt de Abarth 500e de honderd aan in 7 seconden.
Daarmee is deze Abarth 500e net geen halve seconde trager dan een Abarth 595 met benzinemotor. Om dat te counteren haalt Abarth een hoop berekeningen uit de doos. Zo is de elektrische 500e een stuk sneller van 40 naar 60 km/u (1 tel om exact te zijn) en schermt hij met een bredere spoorbreedte (+6 cm) en betere gewichtsverdeling. Ook opvallend: Abarth rept nergens over circuitprestaties, wel noemt Abarth dit de meest opwindende auto voor in de stad en de voorsteden.
Batterijgebrul
Het vermogen ken je nu al, hoe zit het met de accu? Wel, die is 42 kWh groot (37,3 kWh netto) en kan snelladen aan 85 kW. Daarmee neemt hij de structuur over van de reguliere Fiat 500e. Wel verschillend zijn de diverse rijmodi in deze Abarth 500e. Zo is er rijmodi "Turismo" die je mag zien als de ecomodus en het vermogen terugschroeft tot 134 pk en 220 Nm. "Scorpion Street" laat het volle vermogen los terwijl "Scorpion Track" de one-pedal drive-functie lijkt uit te schakelen. Een functie die niet zo handig is op circuit.
Mag het nog wat gekker? Dan introduceert Abarth op deze 500e een geluidsgenerator die via externe luidsprekers het geluid van zijn benzinebroertje simuleert met een digitale twist. Net zoal je bij de klassieke Abarth 500 moet bijbetalen voor de luidere Record Monza uitlaat zal je dat ook hier moeten doen voor het MP3-riedeltje. Prijzen van deze nieuweling hebben we nog niet, al valt hij wel te bestellen als driedeurs of cabrio.
Reacties
door Yannick
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen