Rijtest: Volkswagen Polo GTI (2018)

2018_volkswagen_polo_gti

Zeg je Volkswagen en GTI, dan denk je er bijna vanzelf Golf bij. Toch heeft het merk uit Wolfsburg tegenwoordig een Drievuldigheid aan GTI's in de showroom staan. Naast de Golf GTI en de UP! GTI is er ook nog deze Polo GTI. Is het middelste kind ook de plezantste? We doen de test.

Met meer dan veertig jaar op de teller heeft de Polo een al bijna even sterke geschiedenis als de Golf. Extra onderstreept door de verkoopcijfers. Want na de Golf is de Polo jaar na jaar het bestverkopende product van VW in Europa. Sinds generatie drie mag er ook een GTI-badge op de knaap hangen. Destijds met 120 pk onder de kap, de nieuwste iteratie stompt 200 pk uit zijn 2-liter turbobenzine. Waardoor het kleintje vervloekt dicht bij Golf GTI komt op cijfervlak.

Productherkauwing

Je kan Volkswagens sportmodellen krijgen in alle smaken, zolang er maar een 2-liter onder de kap ligt. Je zou het bijna gaan denken. Want op dit moment doet de 2.0 TFSI zijn werk in de Volkswagen Golf GTI, Seat Leon Cupra, Skoda Octavia RS, Audi TTS en Audi S3. Daar mag nu eentje bij, want ook voor de nieuwe Polo GTI doet Volkswagen beroep op gekende fundamenten.

2018_volkswagen_polo_gti

De 1.4 met super- en turbocharger in de vorige generatie Polo GTI was dan wel een plezierige unicum, het motorblok had zo'n neiging tot zelfdestructie dat ze aan het einde van de carrière nog even snel een achttienhonderd in de Polo GTI en ook broertje Seat Ibiza Cupra moesten steken. Waardoor ze nu dus duidelijk op zekerheid inzetten. In Polo GTI-land is de 2-liter 200 pk sterk met 320 Nm koppel. Waardoor hij enkel elektronisch kort wordt gehouden om niet te dicht in het vaarwater van grote broer Golf GTI te komen.

Geinig rijgedrag

Tweehonderd paarden is dan ook ruim voldoende voor de Volkswagen Polo GTI. Om zijn volledige kracht in Sport te kunnen benutten kan dan ook best hopen op de beste weersomstandigheden. In regen kan de Polo GTI zijn kracht met moeite kwijt. Slidderende banden in eerste en tweede versnelling is geen uitzondering. Zelfs in droge omstandigheden heeft de potente Polo soms moeite om zijn kracht kwijt te kunnen op de voortrein.

2018_volkswagen_polo_gti

In de bochten laat de Polo GTI evenwel zijn ware karakter zien. Ongeacht de bruutheid, de Polo weet zich steeds te redden door de sportophanging, het elektronisch gestuurde differentieel en het uitgekiende MQB-chassis. Dreigt de voortrein dan toch grip te verliezen, dan is dit zo voorspelbaar dat het extreem controleerbaar blijft. Geen angstzweet voor ons deze week, wel een sneller kloppend hart en een grote smile aangezien je altijd precies kan corrigeren. Flatteer de beginner lijkt hier evenwel iets meer van tel dan de pro een uitdaging te bieden.

Ecoprot

Geen zin om te sparren met de Volkswagen Polo GTI dan kan je kiezen voor zijn ECO-setting - naast Normal, Sport en Individual - om rustig rond te tuffen in het woon-werkverkeer. Amper te onderscheiden van een reguliere Polo wordt 'ie daardoor. De - iets te - harde ophanging voor onze Belgische wegen moet je er dan wel bij nemen. Al vergeet je die ophanging al snel dankzij de geweldige versnellingsbak. Geen manuele bak te vinden in de Polo GTI, wel een DSG6-automaat met dubbele koppeling en 6 versnellingen

2018_volkswagen_polo_gti

Pijlsnel werkt die, zowel bij het op- als neerschakelen. Om het klinisch van zo'n Playstationbak wat weg te werken codeerde VW subtiele DSG-protjes bij het opschakelen en protjes bij het lossen van het gas. Kan je de drang om die plofjes te horen in het gareel houden, dan kom je nog niet eens boven de 7 liter (!) met deze GTI. Het voordeel natuurlijk van een groter motorblok voorin dat minder hard belast wordt om de schulp vooruit te duwen.

Beats

Van zijn reguliere broertje neemt de GTI dan weer het overaanbod aan veiligheidssnufjes over. Voetgangersdetectie, noodremassistent, adaptieve cruise controle en een parkeercamera tekenen allemaal present. De tijden dat rijden gewoonweg aan het stuur draaien was en hopen dat alles goed komt in de bocht liggen al weer even achter ons. Dat mag duidelijk zijn.

2018_volkswagen_polo_gti

Minder veilig-getint, wel lollig is het Beats-audiosysteem in de Polo GTI. Het Beats systeem werkt samen met het infotainmentsysteem en doet zijn werk naar behoren. Of je nu wacht op de volgende aanwijzing van de navigatie, die soms toch net wat sneller zijn aanduidingen mag geven, of je zit te luisteren naar een lekkere plaat van Da Boy Tommy, stond dat petje daarnet ook al zo op ons hoofd?

GTI-badges

Enfin, terug naar wat een GTI een GTI maakt: badges! Aan elke flank van de wagen dan ook een GTI-badge. Vooraan een sportievere getrokken met uitgewerkte koelsleuven en een rode lijn die beide koplampen met elkaar verbindt. Een derde GTI-badge prijkt uiteraard in de grille. Het Flash Red Non-Metallic dat op onze Volkswagen Polo GTI ligt, kan je zonder meerprijs aanduiden tijdens de configuratie. Pak maar een leuk kleurtje zoals dit rood, weg met de saaie meute!

2018_volkswagen_polo_gti

Langszij merk je natuurlijk meteen dat de GTI voortaan steeds een vijfdeurs is. De driedeurs is dood bij de Polo - en vele andere hatchbacks. 17-duims velgen proberen voor het vleugje sportiviteit te zorgen. Achteraan is de sportieveling eerder sober getekend met een dubbele uitlaat aan de linkerkant. Het klinkt cliché maar we hadden liever een enkele uitlaat aan beide kanten gehad. Puur om zijn sportiviteit nog eens te onderlijnen. O ja, bijna vergeten achteraan prijkt natuurlijk de laatste GTI-badge. Zolang je niet binnenin gaat zoeken...

Typische GTI

Trek de deur open en aanschouw het oerdesign van de originele GTI op de zetels. Love it or hate it, dat laten we aan jullie over. Over de zijdelingse steun en het comfort van de zetels is niets slecht te zeggen, bij Volkswagen weten ze wat ze doen. We krijgen een mooi afgeplat multifunctioneel stuur- met GTI-badge - in onze handen met flippers aan de achterkant bevestigd. Achter dat stuur een digitaal instrumentenpaneel dat verandert naarmate de instelling van de wagen. Op de plaats van je instrumentenpaneel kan je ook kiezen voor het navigatiesysteem, wel jammer dat je navigatie dan verdwijnt uit het middenconsole. Het is OF en wij willen EN.

2018_volkswagen_polo_gti

Verder weinig aan te merken op de systemen die je via touchscreen op het middenconsole kan bedienen en die meer dan snel genoeg reageren op je bevelen. De afwerking is eerder sober, maar zeker wel kwalitatief -wat we ook verwachten van Volkswagen- en flashy met gedeeltelijke afwerking op het dashboard in hetzelfde rood als op de carrosserie. Ons kan het alvast smaken, zo'n “kleine” GTI. Klein, maar groot genoeg om als tweede wagen te dienen die een lach op je gezicht kan toveren in het weekend terwijl hij in de week kan dienen om de kinderen naar school te brengen of met zijn 305 liter grootte koffer een wekelijkse trip richting de supermarkt tot een leuk einde brengt.

De prijs

Alleen... is zo'n Polo GTI dan een duur boodschappenkarretje. Met een vanafprijs van 27.670 euro is Volkswagen niet verlegen om geld uit je zakken te kloppen. Ons testexemplaar klokte af op 33.500 euro Centen waarmee je eigenlijk een Hyundai i30 N kan gaan kopen. We gaan niet pretenderen dat een Ford Fiesta ST 10.000 euro goedkoper is... maar het komt toch verrekt dichtbij.

2018_volkswagen_polo_gti

Hoe je die meerprijs kan verantwoorden? Met pogingen. Zoals het meer volwassener karakter van de Polo GTI, comfortabel interieur en veilige afstelling. Keuzes die de kleine rakker ook misschien weer wat saaier maken. Waardoor hij dus in een rare niche valt. De UP! GTI is astronomisch goedkoper en zeker zo lollig, de Golf GTI amper duurder en van een totaal andere klasse.

Conclusie

VW weet hoe GTI's te bouwen, dat is nog maar eens duidelijk met deze Polo GTI. Alleen valt hij wat in een raar vakje bij het Duitse merk. Tegenwoordig hebben ze de UP! GTI voor tonnen lol aan een lage prijs en de Golf GTI voor het serieuze werk. Waardoor de Polo GTI zijn eigen niche moest gaan vinden; die van de comfortabele snellerik. Dat gaat 'm goed af maar zijn prijs is daardoor uit proportie.

2018_volkswagen_polo_gti

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine

Vermogen

200pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-traps semi-automatisch

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 280 kg

Topsnelheid

237 km/u

Prijs testwagen

€ 33 875.00

Prijs basismodel

€ 27 670.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.10 L/100km

Min. kofferinhoud

305 L

CO2-uitstoot

134 g/km

BIV

€ 388.00

Rijtaks

€ 374.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Waxweazel 10:24
afbeelding van Waxweazel

Kort samengevat: Alle concurrenten hebben iets meer te bieden. Zelfs uit andere segmenten zijn er wagens die concurentiëler zijn dan de Polo GTI (prijstechnisch gezien).

kulderzipken 22:48
afbeelding van kulderzipken

De zoveelste ouderwetse vierkante blokkendoos uit Wolfsburg

JRE 12:03
afbeelding van JRE

Opvallend dat hij op cijfers bijna een kopie is van de Golf V GTI. Van grootte is het ook geen hemelsbreed verschil.

Maar we zijn ondertussen 15 jaar verder en ik zie aan deze prijs ook geen bestaansreden voor de Polo GTI.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws