Autonieuws: Fun

Heerlijk: Dit is het interieur van een gloednieuwe Amerikaanse auto

De GMC Savana draait al mee sinds 1996, maar het zustermerk van Chrysler, Chevrolet en Cadillac heeft nog geen plannen om het busje uit productie te nemen. Er is zelfs nog een online configurator.

De GMC savana is in de Verenigde Staten, wat de Mercedes G-Klasse voor Duitsland en de Land Rover Defender voor het VK is. Een voertuig dat al sinds mensenheugenis onveranderd door het leven gaat. En hoewel de G-Klasse en Defender de laatste jaren een serieuze upgrade kregen, blijft de Savana sinds 1996 onverstoord verder rollen met hetzelfde interieur en (zo goed als) dezelfde gigantische motoren.

Ladderchassis, 90's looks

Het is bijna van de pot gerukt, maar GMC vraagt in de Verenigde Staten nog steeds minimaal 46.795 euro  - voor taksen en extra inkomsten van de dealer - voor deze Savana. Dat is dus bijna 50.000 dollar voor een bijna 30 jaar oud busje met halogeenlampen, 16-duims stalen velgen, een ladderchassis en een interieur dat je hoogstwaarschijnlijk gezien hebt in élke blockbuster vanuit de jaren 90.

Image
GMC Savana 2025

Hypermoderne techniek lijkt dan ook niet bovenaan de prioriteitlijst te staan van GMC. Oké, je hebt tegenwoordig een 8-trapsautomaat (vanuit een vrachtwagen, zonder twijfel), maar ook de keuze uit een 4,3-liter V6 of een 6,6-liter V8. Zelfs naar Amerikaanse normen is dat tegenwoordig vrij grotesk.

Bluetooth? Optioneel!

Waarom je dan toch voor deze Savana zou gaan in de VS? Met bijna 30 jaar op de teller zijn deze dingen zo goed als bullet proof. Omdat GMC ook weinig moeite gedaan heeft om exterieur en interieur te updaten zijn wisselstukken omvangrijk en is het onderhoud spotgoedkoop. Naast een bestelwagenversie is er trouwens ook een variant met 12 (!) zitplaatsen.

Image
GMC Savana 2025

Ga je trouwens helemaal loos en tik je de lange versie op de kop met die 12 zitplaatsen, dan ben je zo'n 50.000 dollar kwijt voor taksen. Enkele geinige opties (die pijnlijk duidelijk maken hoe oud dit ding is) zijn onder andere een bluetooth connectie van een stevige 200 dollar en de optionele antenne van 50 dollar. Onze prijs gaat toch naar de optie om de buitentemperatuur digitaal te tonen in de instrumentcluster. Dat kost je 10 dollar. Ach, stiekem kunnen we niet kwaad zijn op deze Savana.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen