Pros
- Afwerking interieur
- Algemeen rijcomfort
- Tijdloze look...
Cons
- ... daardoor wat saai?
- Krappe achterbank
- Nerveuze automaat
Wacht, heeft Audi een A3 sedan?
Inderdaad, je ziet ze niet met bosjes rondrijden in het straatbeeld. Toch kan je al 11 (!) jaar een Audi A3 krijgen met kofferklep. Straffer nog, dit is zelfs de tweede generatie. Compleet straf, dit is zelfs al de facelift van die tweede generatie! Nu ja, niet dat je het er aan zou zien, want zoals het een goede Audi betaamt zijn de visuele updates minimaal. Daardoor is de "oude" A3 niet meteen oubollig en blijft de restwaarde hoog. Slimme knapen daar in Duitsland.
Nu goed, de updates dan. Wie goed kijkt zal een aangepaste Singleframe-grille bemerken die platter en breder oogt en waarin het Audi-logo bijna ontsnapt langs de bovenkant. Basisuitvoering Attraction oogt voortaan een stukje stoerder en de S-Line neemt zonder verpinken designdetails over van het RS-model. Dat is niets nieuw natuurlijk, want Mercedes en BMW doen dat ook al jaren met hun AMG Line en M Pack. Nieuwe velgen en twee nieuwe lakkleuren - District Green en Progressive Red - maken het plaatje af. Vooral het District Green in samenwerking met het S Line-pakket is pure "chef's kiss". Zonde dat je standaard wel eerder banale 17-duimers mee krijgt en je bijna 2.000 (!) euro neer moet leggen voor de lekkerste Audi Sport velgen.
Ik zie het al, Audi blijft karig met basisuitrusting!
Niet meteen. Zo krijgt de A3 na de facelift enkele logische snufjes als standaard, om zo beter op te kunnen boksen tegen rivalen 2 Reeks en CLA. Te beginnen met het interieur dat voortaan (eindelijk) een standaard digitale instrumentencluster heeft. Ook zaken die je al standaard kreeg op een Renault uit 2008 en dat nu eindelijk ook zijn op de A3: een middenarmsteun, airco en vier wielen. Hoezé!
Sinds de facelift krijgt de cabine trouwens een serieuze kwaliteitsinjectie. Daardoor moet je al heel ver gaan zoeken om nog goedkope plastic tegen te komen. Doe je dat toch, dan poogt Audi je af te leiden met sfeerverlichting die vanuit het dashboard via de deurpanelen de cabine door loopt. Leuk, maar niets dat we nog niet gezien hebben natuurlijk. het centrale infotainmentscherm van 10,1-duim is eerder bescheiden in moderne tijden en toont een eerder ouderwetse UI. Anderzijds, eenmaal je Android Auto of Apple Carplay op dat scherm draait, zie je er toch niets meer van. Te meer omdat de klimaatcontrole nog gewoon via een aparte cluster onder dat scherm gaat. Ah, simpelere tijden.
Genoeg over de schermen! Zit je comfortabel in deze A3?
Aha! Daar heb je misschien wel hét verkooppunt van deze A3 Berline beet. Want waar rivalen CLA en 2 Reeks Gran Coupé elk hun eigen kant opgaan op het spindiagram, gooit Audi de pijl pal in het midden. De A3 Berline bewandelt zelfs als S Line een fijn pad tussen comfort en sportiviteit. Dat merk je niet enkel in het rijgedrag (daarover verder meer), maar ook in de manier hoe je plaats neemt in deze A3. Hoewel het de kleinste sedan is van Audi, is de zitpositie van een grote. Tenminste...
Tenminste, zolang je voorin blijft zitten. Achterin is de beschikbare beenruimte eerder krap. Waardoor we zelfs eerder over een vierzits Berline durven spreken. Door de hoge transmissietunnel en wat doorlopende middensteun is de middelste zitplaats achterin eerder een illusie dan een realiteit. Gooien we de koffer achteraan nog even open, dan zien we 425 liter aan volume. Correct, maar daardoor is de A3 Berline niet de leider in het segment. Anderzijds, wil je een grote koffer, koop dan een Citroën Berlingo!
Gelukkig rijdt deze A3 niet als een Berlingo! Toch?
Euhm, nee. Gelukkig niet. Al zijn we mischien wel aangekomen bij de meest zwakke schakel van de A3 Berline. Het is te zeggen: de A3 deelt zijn platform met alles van de VW Golf over de Cupra Formentor tot zelfs de Passat! Waardoor je in de basis vertrekt met ijzersterke fundamenten. Alleen... doet Audi geen enkele poging om een streepje fun te introduceren in de reguliere A3 Berline - terwijl ze dat net wél deden bij de S3. Ergens heel ver in de verte voel je een zweem van sportiviteit, maar grotendeels is het rijgedrag van deze A3 Berline zo zakelijk als een Teams-meeting op maandagochtend.
Mogen we dat als kritiek opbrengen? Gezien er "Autofans" op ons naambord staan zijn we eigenlijk zo goed als verplicht. Et doch begrijpen we Audi's keuze, want deze A3 Berline rijdt neutraal, voorspelbaar en sensibel. Daardoor is het misschien wat raar dat de remmen zo strak staan afgesteld. Wedden dat je bij de eerste keer remmen met je neus tegen de voorruit vliegt? Ook de nerveuze automaat (die zonder verpinken de voorwielen laat doorslippen bij het afslaan op een kruispunt) is een pijnpunt van de VW-groep bij de kleinere motoren.
Wat zit er eigenlijk onder de kap?
Broeders hatchback (Sportback in Audi-lingo) en allstreet (doe maar niet) beschikken tegenwoordig over een TFSI e-plugin-aandrijflijn die het afhankelijk van de uitvoering zelfs tot 272 pk schopt. Om welke reden dan ook verzaakt Audi om die plug-inmotor naar de Berline te halen. Daardoor is je keuze beperkt tot een 2.0 TDI of 1.5 TFSI - als we even de S3 en RS 3 buiten beschouwing laten.
De diesel heet tegenwoordig 30 TDI als je 'm pakt met 116 pk of 35 TDI als je gaat voor 150 pk. Logica achter die benaming zoek je beter niet. De benzine-uitvoering van 116 pk heet dan weer 30 TFSI terwijl de variant met 150 pk door het leven gaat als 35 TFSI. Enkel de strafste diesel krijgt standaard een automaat, alle andere versies doen het nog met handbak (automaat optioneel). Quattro? Daarvoor moet je minimaal opstappen richting de S3.
Dure vogel zeker, zo'n A3 Berline?
Het is zeker geen prijsduifje, eerder een parkietje. Starten doet de A3 Berline aan 32.450 euro. Dat is vér onder de prijs van zijn dichtste rivalen. Zo ben je minimaal 39.000 euro kwijt voor een Mercedes CLA, terwijl de 2 Reeks Gran Coupé over de 40.000 euro wipt. Noteer daar echter meteen wel bij dat geen énkele concurrent nog een handbak en - proest - "maar" 116 pk aanbiedt in zijn basisversie.
Zoals wel vaker bij Audi is de optielijst je grootste vijand. Ons testexemplaar (35 TFSI S Tronic, S Line, kek kleurtje, dikke velgen) tikte na opties af op om en bij de 50.000 euro. Al geven we grif toe dat er wel het optionele "Rokerspack" op zat met verwijderbare asbak en sigarettenaansteker. Dat is 40 euro die je gerust uit kan sparen.
Besluit
"Een premium VW Golf", zo werd de Audi A3 alweer 28 jaar geleden in de markt gezet. De opgefriste A3 Berline kan dit niet beter belichamen. Zo competent, voorspelbaar en praktisch als een Golf, maar met een extra sausje premium én fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatcontrole. Win!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen