BYD voegt een SUV toe aan zijn gamma, en niet zomaar een SUV. De nieuwe Sealion 7 heeft misschien een vreemde naam maar hij kan bogen op sportieve pretenties, tot 530 pk aan vermogen en een rijbereik van meer dan 500 kilometer. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig... maar hoe smaakt het eindresultaat?
Pros
- Seal-looks
- Ruime cabine
- Krachtige motoren
Cons
- Lastige naam
- Gebrekkige rijdynamiek
- Beperkt rijbereik
Sea-wat hoeveel?
Allereerst: nee, we weten ook niet waar die ‘7’ naar verwijst. Stiekem denken we dat een leidinggevende die zijn salaris moest rechtvaardigen, het tijdens een vergadering heeft voorgesteld en dat het is blijven hangen. Wat we je wel kunnen vertellen, is dat deze nieuwe Sealion een directe afstammeling is van de Seal. Dat merk je niet alleen boven- maar ook onderhuids: de twee delen hetzelfde platform, dezelfde technologieën en dezelfde motoren.
Ook hier vinden we dus het Cell-to-Body-platform met de keuze uit twee aandrijflijnen. Het instapmodel wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras die 313 pk en 380 Nm koppel produceert. Deze motor alleen al brengt de 2,25 ton wegende SUV in 6,7 seconden naar de 100 km/u. Er is ook een versie met vierwielaandrijving, bestaande uit twee motoren die samen 530 pk en 690 Nm koppel leveren. Genoeg om in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren.
Snelladen… aan welke snelheid?
Net als de elektromotoren gebruikt de Sealion 7 in de basis dezelfde batterij als de Seal. Deze maakt gebruik van LFP-technologie, is 82,5 kWh groot en geeft de grote jongen een maximaal bereik van 482 kilometer. Laten we echter eerlijk zijn: dat is tegenwoordig niet extreem veel en dat geldt ook nog eens voor de zuinigste versie met achterwielaandrijving.
Om voor deze beperkte actieradius te compenseren, heeft BYD ook een gloednieuwe batterij aan het gamma toegevoegd. Met 91,3 kWh verhoogt deze de actieradius tot... 502 kilometer. Waarom zo'n kleine winst? Omdat deze nieuwe, grotere batterij voorlopig alleen is ingebouwd in de minder zuinige, vierwielaangedreven versie. Het grootste voordeel schuilt echter in het oplaadvermogen. De kleinere accu kan tot 150 kW snelladen, terwijl de nieuwe accu tot 230 kW accepteert. Hiermee wordt die laatste in 24 minuten van 10% naar 80% geladen.
Duidelijker qua design
We zeiden het al: de familieband met de Seal is niet alleen onderhuids. Zo leent de Sealion bijna al zijn stylingelementen van de Seal. De voorkant is bijvoorbeeld glad met slanke LED-lampen en de carrosseriepanelen zijn afgerond van vorm. Van de zijkant laat de Sealion 7 echter zijn SUV-coupé-styling zien met zijn vloeiende daklijn en gespierde torso. Slank ziet het eindresultaat er echter niet uit, maar met een lengte van 4,83 meter en een wielbasis van 2,93 meter is dat ook moeilijk.
In het interieur verwijst de Sealion 7 minder naar de onderwaterwereld dan zijn lage broertje. Er zijn slechts een paar elementen die golven imiteren, zoals de deurpanelen en stoelbekleding. Wat echter het meeste opvalt, is de goede afwerking. Vrijwel alles mag dan wel uit plastic bestaan, maar wat je aanraakt is vakkundig bekleed en voelt prettig aan.
Achterruimte voor alles
Net als op andere BYD's zit er natuurlijk een groot 15,6 inch touchscreen in het midden — dat om de een of andere reden kan roteren. De Chinezen zeggen dat ze het systeem hebben vernieuwd... maar behalve snelkoppelingen en een set andere achtergronden biedt het niet veel nieuws. Gelukkig zijn Apple CarPlay en Android Auto standaard.
De binnenruimte is royaal maar gezien de grootte van het beest is dat niet zo moeilijk. Zoals gebruikelijk bij Chinese auto's bieden de achterstoelen echter het meeste comfort. De twee voorstoelen zijn daarentegen te hoog geplaatst en hebben onvoldoende verstelbereik. De bagageruimte meet dan weer 520 liter, wat niet enorm is voor een SUV van bijna 5 meter maar BYD maakt dat goed met een frunk van 58 liter voorin.
Omgekeerde dynamiek
BYD kondigt met trots aan dat de Sealion 7 een sportieve SUV-coupé is. Om dit te bereiken hebben de Chinezen hem niet alleen vierwielaandrijving en 530 pk gegeven, maar ook actieve frequentieselectieve demping (FSD) toegevoegd. Het idee achter deze technologie is om de dempingskrachten op de hoge frequenties te verminderen en zo beter te filteren, maar ze op de lage frequenties te verhogen en zo de carrosserie beter te ondersteunen.
Na een paar kilometer vroegen we ons echter al af of de Chinezen die schokdempers niet omgekeerd hadden ingesteld. De Sealion 7 filtert oneffenheden amper weg en helt over in bochten zonder echt te weten hoe hij zijn massa onder controle moet houden. Erger nog, de nieuwe asynchrone elektromotor — de trots van BYD, die tot 25.000 toeren per minuut kan draaien — zorgt ervoor dat de banden doordraaien bij de kleinste versnelling uit een bocht, waardoor dit Chinese zeedier onderstuurt als een walvis… Het bewijs dus dat vermogen nutteloos is zonder controle.
Matig verbruik
Onze eerste rit met de Sealion 7 vond plaats bij koude temperaturen, dus we hoefden niet echt de beste verbruikscijfers te verwachten. Dat kregen we dan ook niet: onze Excellence AWD met 530 pk eindigde met een gemiddelde van 23,5 kWh/100 km. Hoewel dit slechts iets meer is dan de 21,9 kWh/100 km WLTP-verbruik die BYD voorspelt, maakt het het allesbehalve de meest efficiënte elektrische SUV op de markt...
Zijn tekortkomingen probeert de BYD Sealion 7 echter goed te maken in de prijslijst. Het instapmodel (Comfort RWD) begint bij 48.990 euro, de versie met vierwielaandrijving (Design AWD) kost 51.990 euro en het topmodel (Excellence AWD) met zijn grote accu vraagt minimaal 56.490 euro. Alles bij elkaar is de Sealion 7 zowel krachtiger als goedkoper dan de meeste van zijn rivalen… Al bieden die laatsten vaak meer actieradius.
Conclusie
De BYD Sealion 7 slaat de plank mis om één simpele reden: hij probeert een sportieve SUV te zijn maar is het niet. Elektrisch of niet, hij mist de nodige controle om zijn vermogen te beheersen. Desondanks biedt hij wel een goede binnenruimte, een royale standaarduitrusting en een aangename afwerking… En dat voor een aanvaardbare prijs.
Specificaties
Motor | 2 elektromotoren (voor- en achteraan) |
---|---|
Vermogen | 530 pk |
Koppel | 690 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 250 kg |
Topsnelheid | 215 km/u |
Prijs testwagen | € 56 490 |
Prijs basismodel | € 48 990 |
0 tot 100 km/u | 4.50 sec |
Min. kofferinhoud | 520 L |
Max. kofferinhoud | 1 784 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen