Autonieuws: Varia

Salon-speeddate met Dacia CEO Denis Le Vot: We komen nog met nieuwe modellen in het C-segment

In de coulissen van het autosalon slaagde Autofans er in om een paar belangrijke namen te strikken voor een gesprek. Zo ook de CEO van Dacia, Denis Le Vot, die de toekomst van het merk rooskleurig inziet.
AF: Mr. Le Vot, ik veronderstel dat u een gelukkig man bent want Dacia verkeert in bloedvorm.

Het gaat inderdaad best goed met Dacia. En dat ondanks de omstandigheden want de Europese markt staat onder spanning, de economie staat onder stress, er is een grote inflatie, en dat heeft een invloed op de prijzen van de auto's. Voor Dacia is die prijs belangrijk en we zien ook dat de grondstoffen duurder zijn geworden de afgelopen 4-5 jaar. Onze sterkte is natuurlijk dat we het helemaal in de vingers hebben om betaalbare technologieën te gebruiken die van het moederhuis Renault komen. En we zien er ook op toe dat we geen uitrustingen toevoegen die de klant eigenlijk niet nodig heeft. Daar moeten we soms keuzes maken.

Image
Dacia Denis Le Vot
AF: Nochtans hebben jullie intussen wel een vrij groot gamma.

Klopt, maar de meeste modellen staan allemaal op hetzelfde platform. Daar kunnen we al kosten spreiden. En je zal bij ons bijvoorbeeld in het segment B geen elektrische stoelverstelling vinden. Dat zou ook het gewicht van de auto verhogen, en dat willen we niet. Neem de Jogger, een grote familiewagen met 7 plaatsen. Die weegt 1,2 ton en dat is gemiddeld 280 kg minder dan de meeste van zijn concurrenten. Je moet je maar eens inbeelden wat de prijs is van 280 extra kilo’s aan materiaal en uitrusting. Dat past niet bij de filosofie van Dacia. Wie anders kan een Jogger aanbieden aan 18.500 euro? Niemand.

Bang van China?

AF: Er is natuurlijk ook nog de Europese regelgeving die jullie soms verplicht om bepaalde uitrustingen toch te voorzien.

Ja, maar dat is altijd al een normale evolutie geweest en natuurlijk volgen we bij Dacia de evolutie naar meer veiligheid. Al heeft dat vooral een invloed op de goedkopere modellen, ook bij ons. Maar de concurrentie moet ook volgen, dus dat is voor ons geen probleem. Dat verandert niets aan onze concurrentiële positie in de markt. Bovendien moet je weten dat, en ik neem de Duster als voorbeeld, 80% van onze klanten kiezen voor de top-uitvoeringen met veel uitrusting. Maar ze weten dat ze de beste value for money krijgen.

AF: We zijn zeker niet de eersten om de vraag te stellen, maar zijn jullie niet bang van de Chinezen?

Nee, nee, nee. Waarom zouden we bang zijn? Het gevoel dat we hebben bij de opkomst van de Chinese merken is geen angst. We moeten ons bewust zijn van hun initiatieven, we moeten onze ogen open houden en we moeten werken om competitief te blijven. Kijk, er was een gelijkaardig gevoel bij de opkomst van eerste de Japanse merken, en nadien de Koreanen. We moeten absoluut niet panikeren. We doen ons ding, en dat werkt.

Image
Dacia salon
AF: Op het vlak van de elektrificatie staan de Chinese merken wel al verder.

Geef het nog een beetje tijd. Ik zei al dat we graag de beproefde technologie van Renault overnemen en kijk wat ze daar aan het doen zijn. Bij Dacia zijn we ons aan het voorbereiden op de verdere elektrificatie. Onze eerste grote afspraak is in 2027 als we de nieuwe generatie Sandero voorstellen. En daar hebben we de opnieuw de ongelofelijke opportuniteit om alle technologie, ook qua EV-evolutie, van de groep Renault te gaan gebruiken. Dus we kunnen de beste oplossing voor Dacia kiezen, we zullen er klaar voor zijn.

AF: Vindt u het niet ongelooflijk, zelfs een beetje onbegrijpelijk, dat er geen andere grote Europese autogroepen zijn die in jullie vijver komen vissen? Er is bijna geen concurrentie voor Dacia.

Ik kan geen commentaar geven op wat de anderen doen, ik weet ook niet wat hun plannen zijn. Wat ik wel kan zeggen is dat er veel metier en ervaring zit in het ontwikkelen van een gamma en een product als het onze. Onze filosofie noemen we design to cost, waarbij we vertrekken van de gewenste kostprijs van elk onderdeel. Neem nu onze nieuwe Bigster. We weten dat de klanten daar een elektrische kofferklep wensen. Het team kwam me vertellen dat ze daarvoor twee elektromotoren in de kofferklep moesten voorzien. Ik heb ze terug aan het werk gezet en we zijn geëindigd met 1 motor. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar we doen wel elke effort om de kostprijs laag te houden, zonder in te boeten op de kwaliteit. Dat is echt een metier die we perfect beheersen.

Emotionele toekomst

AF: Mogen we zeggen dat Dacia een opmerkelijke evolutie heeft doorgemaakt van een strikt budgetmerk, naar een budgetmerk met een emotioneel kantje? Dat zou jullie ook kunnen toelaten om meer geld te vragen voor een auto die meer emotie oproept.

Wat het emotionele aspect betreft, absoluut. Dat zie je vooral in onze nieuwe designtaal. Maar het is nooit onze bedoeling geweest om die emotie aan te grijpen om de prijzen te doen stijgen. Een mooi design kost geen geld, dus waarom zouden we dat gebruiken om onze basisfilosofie van een betaalbaar product naast ons neer te leggen? Dat gaat niet gebeuren.

Image
Dacia Denis Le Vot
AF: Tot slot, gaan we nog nieuwe segmenten zien waar Dacia een rol wil gaan spelen? Lichte bedrijfswagens bijvoorbeeld?

Wat de bedrijfswagens betreft kan ik duidelijk zijn, daar gaan we niet in verder. Je werkt daar met een heel andere benadering van zowel de klant als de prijzen met veel kortingen en zo. En Renault is daar al heel sterk. Maar qua personenwagens, natuurlijk wel. We komen nu voor het eerst met de Bigster in het C-segment. Dat is een groot segment, en we gaan daar zeker nog nieuwe modellen toevoegen. 

AF: Welk genre modellen dan?

Weet je, ik weet ook niet alles, het team vertelt me niet alles, we gaan het samen in de toekomst moeten ontdekken (vette knipoog).

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen