Na een eerste kennismaking vorig jaar trekken we, gewapend met alle info, terug op pad met de BYD Han. Weet het vlaggenschip van BYD zijn naam waar te maken op Belgische bodem?
Wat is dit?
De Han is BYD's huidige vlaggenschip voor Europa. Een stevige sedan met vlotte prestaties en riant veel ruimte achterin. Zie dit gerust als het Chinese antwoord op de Mercedes EQE en zelfs EQS. Dankzij de accu van 85.4 kWh netto moet je daarenboven met twee vingers in de neus vlot meer dan 400 km ver geraken.
Bescheiden introductie
Met om en bij de 250 ingeschreven auto's in de eerste helft van dit jaar kan je gerust zeggen dat BYD een nogal bescheiden succes beleeft in België. Dat staat wat haaks op de agressieve marketingcampagne die het Chinese merk in onze contreien voert. Want aan zichtbaarheid online en offline geen gebrek. Hoe dan ook, al bij de introductie maakte BYD duidelijk dat het over genoeg financiële middelen beschikt om het waar te maken in Europa. Of het nu een miljoentje of een miljard kost, BYD moet en zal gemeengoed worden in Europa.
Dat merk je ook aan het stevige modellenoffensief. Vorig jaar trok BYD de registers open met drie modellen, dit jaar komen er daar al twee bij. Van die Seal (een Tesla Model 3-rivaal) en Dolphin (VW ID.3-rivaal) wordt alvast veel verwacht. Laat ons nu echter even terug naar de hoogste echelons van BYD gaan, met de Han.
Drakendetails
Met net geen 5 meter is de Han alvast een potige sedan geworden. Zo valt hij qua lengte tussen de Mercedes EQE en EQS. Niet dat je het er aan zou zien, want de elegante lijnen doen 'm kleiner lijken dan 'ie eigenlijk is. De snuit oogt sierlijk met een zilveren lijn die de lichten aan elkaar linkt. Een knipoog naar de snorharen van een Chinese draak. Nog wat draak-tastiscshe invloeden? Op de D-stijl krijg je een chromen insert met drakenschubben. Al zien wij er eerder lamellen in van een getunede Opel uit de jaren 80.
Achteraan valt dan weer de relatief korte bips op die uitpakt met een doorlopende lichtstrook. Kortom, de Han oogt opvallend Europees aan. Eigenlijk is dat niet zo heel gek, want zijn silhouet werd getrokken door Wolfgang Egger, een man die eerder verantwoordelijk was voor tijdloze schoonheden zoals de Audi R8 en Alfa Romeo 8C Competizione. Dat zijn referenties om mee uit te pakken.
Warme luxe
Het verkooppunt van de Han moet je echter binnenin gaan zoeken. Want waar Mercedes de megalomane schermentoer op ging, blijft deze Han warmte en sfeer uitstralen. In elke goede zin van die omschrijving. De materialen ogen warm, het leder is rijkelijk aanwezig en enkele designdetails zijn stiekem afgekeken van de vorige generatie S-Klasse. Niet dat we er rouwig om zijn.
Voorin heb je dan ook het gevoel onderweg te zijn met een ultra luxueuze Europeaan. Zolang je niet naar het wat plastieken pookje kijkt. Centraal op het dashboard staat een kantelbaar scherm van 15,6-duim dat momenteel nog geen Nederlands, Apple Carplay en Android Auto ondersteunt. Zonde, want qua reactiesnelheid en interface belooft dit scherm grootse dingen.
Koning Albert, ben jij dat?
Het verkooppunt van de Han vind je echter achterin. Daar tekenen twee captain chairs present met een comfort waardoor de Han kan wedijveren met een Mercedes-Maybach. Naast absurd veel beenruimte zijn de stoelen kantelbaar en kan je de voorste passagiersstoel helemaal laten wegklappen. Kijk Mercedes, zo had de EQS moeten zijn!
Tussen de twee stoelen in krijgen de passagiers hun eigen display waarmee ze een rist functionaliteiten van de auto kunnen bedienen. Van de radio, over de navigatie tot de led-kleurtjes in het interieur. Een aparte display voor de klimaatcontrole maakt het feestje af.
Comfort voorop
De Han profileert zich dus als een luxesloep. Die komen vaak met een stevige grob vermogen en dat is hier niet anders. Twee elektromotoren (één op elke as) zorgen voor vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 517 pk en 700 Nm koppel. De honderd tik je daarmee vanuit stilstand aan in 3.9 seconden. De top is met 180 km/u wat braver.
Vergeet echter snel die prestaties, het is het rijcomfort waarmee de Han een blijvende indruk blijft te maken. Dit is een indrukwekkend comfortabele auto dankzij de adaptieve ophanging. Eentje die zich vooral op comfort toespitst maar scherp uit de hoek kan komen indien nodig. Achter de 19-duims velgen schuilen stevige remmen van Brembo. Remmen die je - spijtig genoeg - vaak zal moeten aanspreken. Want net zoals alle andere modellen van BYD is de energieregeneratie nogal zwak. Zonde, want daardoor is niet enkel one pedal-driving uitgesloten, de aandrijflijn zou er ook wat efficiënter van worden!
Matig laden
Het resultaat is dan ook dat deze BYD Han niet enkel qua formaat tussen Mercedes EQE en EQS valt maar dat ook qua verbruik doet. Ondanks de standaard aanwezige warmtepomp, extreem compacte aandrijfmodule en vooruitstrevende 85,4 kWh batterij die in huis wordt ontwikkeld moet de 2.25 ton wegende sedan genoegen nemen met een gemiddeld testverbruik van 19,8 kWh. Eerlijk? We hadden minder verwacht.
Hoe dan ook, daardoor geraakt de Han zo'n 431 kilometer ver. Da's dan weer meer dan genoeg natuurlijk. Opladen doet de Chinese luxesedan eerder aan een matige 120 kW DC en een tergend trage 6,6 kW AC. Op dat vlak is er misschien nog wat werk aan de winkel, BYD.
Fors onder de prijs
Kan je daar voorbij zien, dan zal je portefeuille je dankbaar zijn. Met een startprijs van 72.140 euro vliegt de Han nipt onder de basisprijs van een Mercedes EQE door. Met dat verschil dat de Han het rijcomfort heeft van een +100.000 euro kostende Mercedes EQS, schermt met de zitruimte achterin van een Maybach én standaard full-option geleverd wordt.
Qua waar voor je geld is de Han dus een ongelooflijke machine. Al moet je rekening houden met zijn kleine tekortkomingen en nogal trage oplaadsnelheden. Anderzijds, met een leaseprijs richting de 1.000 euro per maand blijft dit een auto voor de hogere kaderleden... die vaak voor Duits gaan uit een imagokwestie.
Conclusie
De BYD Han toont tot wat China in staat is: een royaal ruime, comfortabele en lekker sturende auto afleveren voor fors minder geld dan wat je neer legt voor een Duits alternatief. Met een prijs van 72.140 euro kan je echter moeilijk spreken van een prijsbreker. Waardoor de Han aast op een cliënteel (lees: hogere kaderleden) die vaak klassiek (lees: Duits) ingesteld zijn. Dat merk je alvast aan de verkoopcijfers.
Bekijk onze eerste indruk-video:
Reacties
door Bart
door this
door Peter Koppens
door this
door Bart
door GLENN
door this
door Christ
door Henri Donné
door Yves
door JAN VBK
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen