Na zijn grote elektrische SUV's buigt Kia zich nu ook over de compactere modelletjes. De nieuwe EV3 valt in het B-segment maar dan met een grote bagageruimte, een knap interieur en een actieradius tot 605 kilometer. En dat alles voor minder dan 40.000 euro… Heeft hij al gewonnen voordat hij begonnen is?
Pros
- Scherp geprijsd
- Groot rijbereik
- Flink wat ruimte
Cons
- Tildrempel koffer
- Vreemde functionele keuzes
- Warmtepomp optioneel
Flirten met het C-segment
De volledig nieuwe Kia EV3 neemt een bladzijde uit het boek van zijn grote broer, de EV9. Ook deze compactere SUV belichaamt dus de nieuwe ‘Opposities United’-designtaal van Kia. Het resultaat is een combinatie van strakke lijnen en een minimum aan afgeronde hoeken…. En die staan deze kleine crossover minstens even goed.
Hoe klein deze crossover echter ook mag zijn in vergelijking met zo’n EV9, écht klein is de EV3 in realiteit niet. Er wordt ons verteld dat hij in het B-segment valt en concurreert met de Peugeot E-2008 en Volvo EX30, maar met zijn lengte van 4,30 meter flirt hij eerder met de modellen van het hogere C-segment.
Moderniteit ten top
Laten we het eens over zijn uiterlijk hebben. De Kia EV3 heeft verticale koplampen, een hoekige visuele signatuur en geen traditionele grille. Onder de nummerplaat schuilt er wel nog een radiatorrooster, maar dat is kleiner omdat er natuurlijk amper koeling nodig is.
Aan de zijkanten heeft de EV3 kunststof wielkasten — mat op het instapmodel, glanzend op het topmodel — en 17- tot 19-inch wielen. Tot slot heeft de achterkant, net als de voorkant, slanke LED-lampen met een hoekige lichtsignatuur, en de kleine rand geeft het een Iron Man-maskerlook… Of zoeken we het te ver?
Familiegelijkenis
Ondanks het feit dat hij in een flink lagere klasse speelt, deelt de nieuwe EV3 meer dan een tweetal letters met de EV6 en EV9. Hij is namelijk eveneens gebaseerd op het modulaire eGMP-platform. Toch zijn er een paar wijzigingen doorgevoerd om de kosten te drukken en hem aan te passen aan het segment. Zo zegt de EV3 'nee' tegen achterwielaandrijving. Hij heeft een nieuwe elektromotor met 204 pk en 283 Nm koppel op zijn vooras. Volgend jaar komt er een GT-versie met vierwielaandrijving en meer vermogen.
Ten tweede is het 800V-boordnet van zijn grote broers, dat ultrasnel laden mogelijk maakt, hier vervangen door een 400V-systeem. De EV3 is dus ook uitgerust met andere batterijen. Het instapmodel heeft een accupakket van 58,3 kWh en de versie met groot bereik biedt 81,4 kWh. Die luistert naar de naam ‘Long Range’ en dat is niet alleen een marketingtruc, want de theoretische actieradius van die EV3 is 605 kilometer! Voor de kleinste batterij moet je het doen met 436 kilometer. Dat is minder... maar nog steeds meer dan de basisversies van de meeste concurrenten!
Ruimte én afwerking…
Voordat we het hebben over het interieur, de afwerking of zelfs de technologie van de EV3, kijken we eerst naar zijn ruimte. Ja, kopers in het B-segment (jonge gezinnen) hebben daar echt behoefte aan. De EV3 stelt niet teleur, met een bagageruimte van 460 liter! Ondanks de hoge laaddrempel is die daarmee de grootste in het segment. Sterker nog, er zit nog 25 liter aan frunk onder de voorklep! Voor de rest zorgt de grote wielbasis van 2,68 meter voor genoeg beenruimte achterin: volwassenen kunnen er meer dan comfortabel zitten.
Voorin kan je het dashboard van de EV3 dan weer bewonderen. Dat heeft een horizontale vorm en is voorzien van drie schermen. Het infotainmentsysteem krijgt er eentje van 12,3 inch, de klimaatregeling eentje van 5,3 inch en de boordinstrumenten lees je af van een 12,3 inch-display. Alles is duidelijk en precies... behalve de bediening van de airconditioning, die verborgen zit achter de rand van het stuurwiel! Vreemd dat een zo logisch merk als Kia dit heeft goedgekeurd. Nog vreemder: de topmodellen hebben een uitschuifbare plank in de middenconsole. Het doel daarvan blijft ons een raadsel, net als het gebrek aan opbergruimte onder de armsteun.
… maar vooral comfort
Afgezien van deze kleine eigenaardigheden, lijkt de nieuwe Kia EV3 de roos te raken. Maar het beste moet nog komen. Dit is niet de meest dynamische, krachtige of sportieve crossover maar wie zoekt zoiets in dit segment? De EV3 is daarentegen wel een uiterst comfortabele crossover. Dit is al het geval bij het instapmodel, maar de GT Line-versies versterken dit comfort met frequentieselectieve dempers (FSD). Deze actieve dempingstechnologie biedt een ophangingsfilter dat een SUV uit het topsegment waardig is.
Bovendien profiteert de EV3 ook van een goed ontworpen geluidsisolatie. Hier en daar komt er wat windgeruis door, maar het algehele akoestische comfort is hoog. Wederom een superieur segment waardig. Zoals gebruikelijk bij Kia — en Hyundai, met wie het eGMP-platform wordt gedeeld — ligt het werkelijke verbruik soms zelfs onder de officiële cijfers. De aangename, Portugese omstandigheden van onze test kunnen daar voor iets tussen zitten maar ondanks het bochtige asfalt wist onze EV3 met zijn grote batterij slechts 12,8 kWh/100 km te verbruiken. Dat is ver onder het homologatiecijfer van 14,9 kWh/100 km...
Gewoonweg ongehoord
Laten we eerlijk zijn: goedkope Kia's behoren tot het verleden… nu ja, behalve deze EV3! De Kia EV3 begint bij 36.890 euro. Dat is bijna 5.000 euro minder dan een Peugeot E-2008 of een Volvo EX30 ook al biedt de Kia meer uitrusting, meer actieradius en meer ruimte. Sterker nog: de versie met de grote 81,4 kWh-batterij begint bij 41.190 euro. Een actieradius van ruim 600 kilometer voor minder dan 45.000 euro, dat is gewoonweg ongehoord!
Conclusie
De nieuwe Kia EV3 zet een nieuwe standaard voor elektrische SUV's in het B-segment. Hij biedt niet alleen een royale binnenruimte en een aangename afwerking maar pakt ook uit met een knappe actieradius, een goed gevuld standaarduitrustingspakket en een zeer redelijke prijs. Wie kan het beter? Voorlopig niemand...
Specificaties
Motor | Elektromotor |
---|---|
Vermogen | 204 pk |
Koppel | 283 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | voorwiel |
Topsnelheid | 170 km/u |
Prijs testwagen | € 41 190 |
Prijs basismodel | € 36 890 |
0 tot 100 km/u | 7.70 sec |
Min. kofferinhoud | 460 L |
Max. kofferinhoud | 1 251 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen