Rijtest

Rijtest: Kia EV6 Long Range RWD (2022)

Met de EV6 lanceerde Kia misschien wel de meest gewaagd ogende auto in een al niet bepaald conventioneel elektrisch segment. Die aparte looks zet hij echter kracht bij met een aanbod aan competente aandrijflijnen. Kan hij ons elektrisch hart sneller doen slaan?

Kia en Hyundai pakten vorig jaar groots uit met hun duo van elektrische kroketten. De Hyundai Ioniq 5 speelde daarin de kaart van de herkenbare, immer gezinsvriendelijke kaaskroket terwijl de Kia EV6 duidelijk iets meer gepeperds moest voorstellen. Die laatste profileerde zichzelf namelijk als het sportievere alternatief, en zette die ambities in de verf met een uiterlijk dat eruit ziet als… eerlijk waar, we weten het eigenlijk niet helemaal zeker. Wat het ook is, we weten alleen dat het goed genoeg bleek te zijn voor de titel ‘Auto van het Jaar 2022’…

Even laten bezinken

Hoewel onze eigenste Luc Donckerwolke – hoofdontwerper bij de Hyundai-groep en tevens Belg – er voor iets moet tussengezeten hebben, ziet de Kia EV6 er toch allesbehalve Europees gelijnd uit. De neus lijkt wel het kortgeslagen frontje van een sportwagen met een middenmotor te benaderen terwijl de achterpartij gedomineerd wordt door een boomerangvormige LED-strook die de achterlichten aan beide zijden verbindt. De richtingaanwijzers zitten er dan weer naadloos verborgen in een chroomstrip onderaan, terwijl het geheel afgewerkt wordt door een spoiler die onverstoord voortvloeit uit het dakpaneel. Smaken verschillen, maar we beloven je dat het design er – zoals wel vaker tegenwoordig – nog stukken beter uitziet in realiteit dan foto’s kunnen overbrengen.

Image
Kia EV6 RWD 2022

Eens je door middel van de automatisch verzinkende deurgrepen je weg naar binnen vindt, word je begroet door een cabine die er al iets geruststellender uitziet. De gebruikte materialen overstijgen bovendien het budgetimago dat nog te vaak met Kia verbonden wordt. Het pronkstuk is een licht gebogen paneel bovenop het dashboard met daarin twee schermen van 12,3 inch groot, eentje voor de instrumenten en een aanraakgevoelig exemplaar voor het infotainment. Onder dat laatste vind je een balk met aanraakgevoelige sneltoetsen, en de bediening van de aandrijflijn gebeurt via een draaiknop in de zwevende middenconsole.

Voor elk wat wils

Draai je die knop naar zijn ‘D’-stand, dan krijg je in ons geval toegang tot 229 pk en 350 Nm koppel op de achterwielen. Dat zijn namelijk de cijfers die de tweewielaangedreven Long Range-versie laat optekenen, die naast een enkele elektromotor ook een accupakket van 77,4 kWh onder de bodem krijgt. Met een geschat rijbereik van 528 kilometer is dit ook meteen de verspringer van het gamma, al lag de actieradius in realiteit dichter bij de 400 kilometer gezien de bitterkoude omstandigheden van de test.

Image
Kia EV6 RWD 2022

Wens je toch een kleinere batterij of meer vermogen, dan zijn er nog mogelijkheden. Zo begint het EV6-gamma met een achterwielaangedreven exemplaar met een accu van 58 kWh, waarmee je volgens Kia 394 kilometer moet halen, en eindigt het met de GT, een krachtpatser met 585 pk die naar de 100 km/u snelt in amper 3,5 seconden. Ongeacht de batterij of het vermogen van je EV6 krijg je echter een leidinggevend boordnetwerk van 800 volt, goed voor 240 kW aan laadsnelheid. In de volksmond betekent dat dat de juiste snellader je Kia in 18 minuten van 10% naar 80% batterijcapaciteit pompt, of in 4,5 minuten terug 100 kilometer rijbereik bijlaadt.

Goeie compromis?

Eens je weer volgeladen op weg bent, profileert deze EV6 zich als een veelzijdige reisgenoot. Met een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 km speelt hij zowat in het midden van zijn segment, al zal de lage buitentemperatuur ook hier een rol gespeeld hebben. Daar plaatst de Kia echter een verrassend sportief rijgevoel tegenover, dat vooral verwezenlijkt wordt door de stabiele demping. De koets van deze EV vertoont namelijk weinig tot geen rolneiging tijdens het bochtenwerk, maar slaagt er toch in om voldoende comfortabel te blijven gedurende die 98% van de tijd dat je niet dynamisch aan het rijden bent.

Image
Kia EV6 RWD 2022

Het stuurgevoel kiest echter als enige resoluut de kant van het comfort, waardoor je tijdens een potje sportief sturen wel wat aan feedback mist. Af en toe kregen we zelfs een onzeker gevoel van dat extreem zachte stuur, omdat je daardoor niet altijd aanvoelt hoe ver je er precies aan moet draaien om de gewenste koerswijziging te realiseren. In combinatie met het beperkte raamoppervlak van de EV6 en zijn ietwat ongebruikelijk ontworpen koets zorgt dat ervoor dat je dankbaar bent om over een competente 360°-camera te beschikken.

Bediening naar keuze

De EV6 combineert zijn gevarieerde rijeigenschappen ook nog eens met een cabine die ruimer is dan je op basis van zijn bizarre vormgeving zou denken. Vooral achterin is de ruimte enorm, waardoor je er zelfs als volwassene bijna de benen kan strekken. Voorin is het wel even zoeken naar de juiste rijhouding, want door de schuine ligging van de voorruit schuurt je kruin nogal snel tegen het plafond. Hetzelfde geldt enigszins voor de kofferruimte, die wat geplaagd wordt door een hoge vloer en een schuin aflopende daklijn maar wel nog een mooie 520 liter aan inhoud laat optekenen.

Image
Kia EV6 RWD 2022

Kijken we naar het infotainment, dan merken we dat ook dat Kia heel wat moeite gedaan heeft om de tegenwoordig onvermijdelijke touch-functionaliteit te verzoenen met gebruiksgemak. Zo worden de klimaatregeling of de audio bediend door een aanraakgevoelige knoppenrij onder het scherm – en we zeggen hier weldegelijk bewust “of”. Dat balkje verandert namelijk naar keuze van functie, wat de bediening dan weer enigszins onvoorspelbaar maakt. Daar wen je echter wel aan, en ook het infotainmentsysteem laat zich betrekkelijk gemakkelijk bedienen.

Competitief geprijsd

Wat betaal je nu voor deze brok hoogtechnologisch design? Wel, dat hangt er natuurlijk van af welke smaak van EV6 je wil, al wordt de auto nooit echt schandalig duur. Het aanbod begint namelijk met de achterwielaangedreven, 170 pk sterke versie met 58 kWh-batterij, die in Air-uitrusting 43.990 euro kost. Je krijgt dan meteen 19-inchvelgen, adaptieve cruise control en alle infotainment mee. Kijk je naar het andere uiteinde van de prijslijst, dan staat daar de GT die bijna helemaal full option – inclusief 585 Porsche Taycan-kloppende paarden onder de kap – 65.990 euro kost.

Image
Kia EV6 RWD 2022

Wij waren op weg met een EV6 van de GT Line-soort, die zich op de echte GT na profileert als de topversie. Met achterwielaandrijving, 77,4 kWh-batterij en 229 pk krijg je die mee vanaf 53.690 euro, al kan je dan wel nog een paar opties toevoegen. Zo is de warmtepomp van 1.200 euro een must voor zij die ook ’s winters een groot rijbereik verwachten en zouden wij ook het Drive Assist-pakket van 1.600 euro toevoegen aangezien dat de enige manier is om de 360°-camera te verkrijgen. Reken dus op een 57.000-tal euro voor een goed uitgeruste GT-line.

Conclusie

De Kia EV6 is moeilijk te plaatsen – zowel qua segment als qua prijskaartje. De Koreanen hebben het namelijk gewaagd om zoiets unieks neer te zetten dat je het resultaat soms maar moeilijk kan vergelijken met concurrenten. Hun zet heeft echter zijn vruchten afgeworpen, want naast de titel van ‘Auto van het Jaar’ verdient de Kia EV6 ook de – ongetwijfeld even felbegeerde – goedkeuring van de Autofans-redactie.

Specificaties

Vermogen229 pk
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 885 kg
Topsnelheid185 km/u
Prijs basismodel€ 43 990
0 tot 100 km/u7.30 sec
Min. kofferinhoud520 L
Max. kofferinhoud1 300 L
Rijtaks0

Reacties

Veruit de beste elektrische SUV en ook de mooiste ondanks dat ik het ook wat moeilijk heb met zijn voorkant.

door Thomas22
10/03/2022, 16u54


SUV? Dit is helemaal geen SUV. Het design is ook niet aan mij besteed, beetje in hetzelfde rijtje als Hyundai Civic Type R. Het lijkt mij een design die maar een beperkt aantal mensen kan bekoren omdat het een vrij uitgesproken design is. Zo'n beetje 'geweldig' of 'het is niets' design, een mening er tussen ga je niet snel vinden.

door this
11/03/2022, 17u37


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen