Vlaanderen voert stapsgewijs veranderingen door in keuringscentra om de boel te moderniseren. Vanaf 1 december 2024 vindt er een grote update plaats met betrekking tot de banden. Daarbij lijkt het vooral op een versoepeling van de huidige regels. Welke nieuwe regels er in voege treden?
Welke nieuwe regels er in voege treden?
Strengere controle op slijtage
Hoewel het gros van de regels versoepelen, zal er vanaf 1 december 2024 toch ook strenger worden toegekeken op één factor: bandenslijtage. Als de profieldiepte lager is dan 16 mm (gelijk met de slijtage-indicator op je band), dan krijgt het voertuig voortaan een rood keuringsbewijs met verbod tot verkeer. Momenteel krijg je nog een rood keuringsbewijs met 15 dagen geldigheid.
Zit de groef van je band aan de slijtage-indicator, dan doe je er dus goed aan om de banden te vervangen voor je naar de keuring gaat, anders mag je na de keuring wettelijk niet meer deelnemen aan het verkeer. Sowieso hanteert de sector een vuistregel van 3 mm groefdiepte om een band te vervangen. Rijd je banden dus niet op tot ze zo kaal zijn als de kreun van Helmut Lotti.
Versoepelde snelheidsindex
Vanaf 1 december 2024 versoepelen de regels rond de snelheidsindex. Op dit moment moet de band van het voertuig aangepast zijn aan de maximale snelheid van het voertuig (door banden met de gepaste snelheidsindex). Vanaf december 2024 volstaat het om banden te hebben met een snelheidsindex van 160 km/u (Index "Q"), ook al kan je voertuig een hogere topsnelheid behalen.
De logica achter deze regel is dat het nergens in België toegestaan is om sneller dan 120 km/u te rijden, dus heb je ook geen band nodig die +300 km/u kan (index "y"). Kleine kanttekening daarbij is dat als je voertuig sneller kan dan 160 km/u, je wel verplicht een sticker op het dashboard moet plaatsen waarop de toegestane maximale snelheid van 160 km/u staat. Jep, dit gaat nog voor discussies zorgen bij onwetende chauffeurs...
Bandensymmetrie van de baan
De opvallendste regels vinden we omtrent de bandensymmetrie. Op dit moment moet je namelijk verplicht op een as banden hebben met dezelfde afmetingen, structuur, laad- en snelheidsindex. Kortom: twee dezelfde banden (merk en type) per as.
Vanaf december 2024 hoeven banden op dezelfde as enkel nog dezelfde structuur en maat hebben. Volgens de Vlaamse Overheid is dit een toegeving om er voor te zorgen dat bij één kapotte band, niet meteen beide banden hoeven te worden vervangen (dat is nu al het geval voor bedrijfswagens). Echter, in theorie mag je daardoor banden van een compleet ander merk sterk met verschillend rem- en gripeigenschappen. Hoewel het van de Vlaamse Overheid dus mag, raden we ten stelligste af om links een band van een A-merk te steken en rechts een band van een B-merk. Je zal ons dankbaar zijn bij een plots remmanoeuvre in de regen.
E-uropa
Tenslotte zal de keuring per 1 december 2024 controleren of de banden onder het voertuig een Europees goedkeuringsmerkteken hebben. Die "E"-markering toont aan dat de band voldoet aan de Europese normen. Is je auto ingeschreven voor 1 januari 2004, dan is er geen probleem, elk voertuig dat na 1 januari 2004 ingeschreven is zal een rood keuringsbewijs krijgen met een geldigheid van 15 dagen.
Bekijk de exacte verwoording van de Vlaamse Overheid omtrent de nieuwe regels HIER.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen