Er zijn officieel geen zekerheden meer in de autosector. Terwijl we bijvoorbeeld vooral van Jaguar gewend zijn dat het oer-Britse bejaardenbakken bouwt, pakt het merk nu uit met een helemaal woke rebranding. De reacties bleven dan ook niet uit, maar denk je dat ze daar bij Jaguar van geschrokken zijn? Nee hoor, integendeel.
De voorbije twee weken zijn misschien wel bij de meest tumultueuze in Jaguars geschiedenis geweest. Een tiental dagen geleden stuurde het merk namelijk een videootje de wereld in waarin het zijn nieuwe imago voorstelde en dat bleek iets helemaal anders dan we van de Britten gewend waren. De reacties op die kleurrijke kakofonie lieten zich dus al raden: iédereen boorde het merk genadeloos de grond in, van de gemiddelde autojournalist tot je grootmoe die zo weinig van auto’s weet, dat ze vergeten was dat Jaguar nog bestond… En dat laatste geeft eigenlijk al weg wat het merk met zijn rebranding wou bereiken.
Slechte reclame is ook reclame
In een gesprek met Automotive News Europe heeft Jaguars Managing Director, Rawdon Glover, namelijk het boekje opengedaan over de hele hetze die nu rond zijn merk is ontstaan. Als je dan had verwacht dat de beste man daar in tranen zijn verontschuldigingen ging zitten aanbieden, dan dacht je blijkbaar verkeerd. Zo geeft Glover grif toe dat er “in de afgelopen jaren niemand nog over Jaguar heeft gepraat, maar nu kijkt de hele wereld naar ons.” Kortom: slechte reclame is ook reclame, al betekent dat niet dat het Jaguar niet menens is. De topman beseft namelijk dat de rebranding hun oude klanten tegen de schenen kan schoppen, maar er waren hoe dan ook niet genoeg van die oude klanten om het merk in leven te houden. Er moest dus iets veranderen, en zo geschiedde.
Wat er ook van zij: Glover spoort ons met z’n allen aan om de spreekwoordelijke kat uit de boom te kijken voor we onze mening vormen. De hele reclamestunt is namelijk niets meer dan een teaser in aanloop naar de onthulling van een gloednieuwe conceptcar, en die hebben we voor de duidelijkheid nog niet gezien. Dat kan dus evengoed iets worden waar Jaguar-fans het wél warm van krijgen en zelfs mocht dat niet zo zijn, dan nog gaat het slechts om een conceptcar. Die zijn altijd wat extremer dan de productiemodellen die eruit voortvloeien… dus misschien, héél misschien weet Jaguar wel gewoon wat ze aan het doen zijn. We leren het op 2 december, wanneer de Britten het doek van hun conceptcar trekken tijdens de Miami Art Week.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen