Rijtest

Test: Peugeot E-2008 Facelift (2024)

Peugeot heeft zijn 2008 vernieuwd, en nog geen klein beetje. Naast frisse looks krijgt met name de elektrische versie ook een grondige opfriskuur onderhuids. Reken dus op een groter batterijpakket en een nieuwe motor die niet alleen krachtiger maar ook zuiniger is. Redenen genoeg dus om hem nog eens grondig aan de tand te voelen.

Geloof het of niet, maar de E-2008 betekende bij zijn lancering in 2019 een kleine revolutie voor Peugeot. Na de op zijn zachtst gezegd matige iOn en Partner Electric waren de bijna gelijktijdig gelanceerde E-208 en E-2008 namelijk de eerste écht bruikbare EV’s die het merk op de markt bracht. Er is echter veel veranderd in vijf jaar en dat geldt al helemaal in de wereld van de elektrische auto’s… Kijk maar eens naar deze gefacelifte E-2008.

Helemaal mee

Eén van de zaken die duidelijk veranderd zijn, is het design. Zo was de 2008 voor de facelift al een best knappe verschijning met zijn scherpe lijnen en LED-slagtanden maar die laatsten maken nu plaats voor een setje klauwen. Aan weerszijden van de neus pronken nu namelijk niet één maar wel drie LED-strepen en ook de koplampen steken in ’t nieuw. Daartussen vinden we een grotere, in het geval van deze E-2008 gesloten grille. Achteraan moeten we het dan weer met een nieuw lichtsignatuur en zonder Peugeot-logo stellen. In de plaats daarvan wordt de merknaam in ’t lang en breed uitgesmeerd op een balk tussen de achterlichten, zoals wel vaker anno 2024.

Image
Test Peugeot E-2008 2024

Aan het interieur heeft Peugeot minder moeten raken om dat helemaal ‘anno 2024’ te laten aanvoelen, want bij de oorspronkelijke lancering in 2019 kwam dat al hypermodern voor de dag. Reken dus nog steeds op de gekende ‘i-Cockpit’ waarbij een compact, achthoekig stuurtje zo laag geplaatst zit dat je het instrumentarium erover dient te bekijken. Dat instrumentarium beschikt naar wens over 3D-technologie en over schermen gesproken: centraal zit tegenwoordig standaard een 10 inch infotainmentdisplay. De menu’s die je daarin vindt zijn nog steeds wat aan de ingewikkelde kant maar gelukkig vind je eronder een rijtje fysieke sneltoetsen. Die zijn trouwens afgewerkt in iets wat lijkt op aluminium, en ook de rest van het materiaalgebruik stelt eigenlijk niet teleur voor het segment.

Uitermate zuinig

Dat was echter voor de facelift ook al grotendeels het geval maar wat wel helemaal nieuw is, is de aandrijflijn. Peugeot biedt de E-2008 nu namelijk aan met een nieuwe elektromotor die 156 pk en 260 Nm koppel naar de voorwielen stuurt. Die haalt zijn stroom ook nog eens uit een accu die gegroeid is van 50 naar 54 kWh en komen die cijfers je bekend voor, dan is dat geen toeval. Daarmee deelt deze Peugeot zijn aandrijflijn met pakweg de Jeep Avenger Electric, de DS 3 E-Tense en zelfs de Peugeot E-308. Ten opzichte van die laatste is er wel een opmerkelijk verschil: terwijl de nochtans grotere en zwaardere E-308 een rijbereik van 416 kilometer belooft, houdt de E-2008 het op 406 kilometer — want als crossover is hij minder aerodynamisch.

Image
Test Peugeot E-2008 2024

In realiteit mag je natuurlijk rekenen op iets kleinere actieradius, al blijft de E-2008 wel in alle omstandigheden zuinig. Uitermate zuinig zelfs want tijdens onze test kreeg de Peugeot flink wat snelwegkilometers te verduren en dan nog zagen we het verbruik niet boven de 16,4 kWh/100 km stijgen. Daardoor kon de boordcomputer een realistisch rijbereik aangeven van zo’n 330 kilometer en hoewel dat geen 406 kilometer is, is dat wat ons betreft best wel voldoende voor een EV in dit segment. Kom je daarmee toch niet toe, dan kan je onderweg snelladen aan vermogens tot 100 kW. Marktleidend is dat niet, maar dankzij de compacte accu ga je zo toch van 20 naar 80 procent laadtoestand in een kleine 25 minuten.

Vinnige crossover

Die nieuwe motor is echter niet alleen zuiniger dan zijn voorganger maar ook sterker, en jawel: die 20 extra pk’s maken van de E-2008 een nog vinniger crossovertje dan hij al was. Zo is een 0-naar-100-tijd van 9,1 seconden meer dan vlot genoeg en kom je op je traject een paar bochten tegen, dan mag je rekenen op lekker responsief, voorspelbaar stuurgedrag. Daarmee gaat gepaard dat de E-2008 wel relatief stug geveerd is, al valt er zeker nog mee te leven… Maar heb je net als ons daarnaast ook even met een E-308 mogen rijden, dan kan je er moeilijk om heen dat zowel het rijgedrag als het comfort nog net niet kunnen tippen aan de balans die de grotere hatchback weet voor te leggen.

Image
Test Peugeot E-2008 2024

Waar de E-2008 wel weer het voortouw neemt is op vlak van kofferruimte, of toch op papier. Zo pronkt deze crossover met een meer dan respectabele 434 liter volume achterin al moet gezegd dat een groot deel van die liters zich onder de koffervloer bevinden. Dat is dan wel handig voor het opbergen van pakweg je laadkabels, maar daardoor is het stukje koffer dat je dagelijks gebruikt wel aanzienlijk beperkter. Dat ook niet alleen want hoewel een volwassene best wel even op de achterbank kan vertoeven, voelden we het daar toch aan als best krap — vooral qua hoofdruimte aangezien de flanken bovenaan wat naar binnen buigen. Kortom: ook op vlak van binnenruimte kregen we enigszins heimwee naar broertje E-308.

Dit of een Opel Astra Electric?

Nu goed, is het wel fair om deze E-2008, een B-segment crossover, te vergelijken de E-308, een C-segment hatchback? Wel, ja en nee. Zo krijg je de E-2008 mee vanaf je 39.950 euro neertelt en dat is de volle 4.135 euro minder dan je voor de goedkoopste E-308 over moet hebben. Voor dat geld krijg je de crossover echter wel met de oude elektromotor en accu, wat de Peugeot plots best duur doet lijken in vergelijking met bijvoorbeeld de goedkopere Fiat 600e die wél de nieuwe aandrijflijn krijgt voor bijna 4.000 euro minder. Wil je die techniek ook in een E-2008, dan kost je dat minstens 40.950 euro. Daarmee slinkt het verschil met een E-308 dus naar iets meer dan 3.000 euro en stiekem zouden wij voor die meerprijs gewoon voor de volwassener aanvoelende hatchback gaan… Ware het niet voor die verduivelde Vlaamse EV-premie.

Image
Test Peugeot E-2008 2024

Zo’n E-308 komt met zijn prijs van boven de 40.000 euro namelijk niet in aanmerking voor de 5.000 euro staatssteun en deze E-2008 wel, zij het dus met de oude elektromotor en accu. Ook dan is er echter nog een alternatief en dat luistert naar de naam Opel Astra Electric. Die deelt zijn techniek, zijn onderstel en zijn binnenruimte met de Peugeot E-308 maar biedt wat minder uitrusting, waardoor die met 39.990 euro wel net binnen de grenzen van de EV-premie blijft… én op een haar na even veel kost als deze Peugeot E-2008. Kortom: de betere Peugeot E-2008 is een Opel Astra Electric — en wij hadden eigenlijk ook niet gedacht dat we zoiets ooit zouden neerpennen.

Conclusie

De Peugeot E-2008 is volwassen geworden, vooral onderhuids. Daar krijgt hij dezelfde sterkere, zuinigere elektromotor en grotere accu die het Stellantis-concern ook al in een aantal andere EV’s van zijn submerken verbouwde. Mede daardoor is de concurrentie voor deze E-2008 echter groot want naast de deur vind je vaak gelijkaardige modellen voor lagere prijzen... of zelfs iets betere modellen voor gelijkaardige prijzen.

Specificaties

Vermogen156 pk
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 588 kg
Topsnelheid150 km/u
Prijs testwagen€ 40 950
Prijs basismodel€ 39 950
0 tot 100 km/u9.10 sec
Min. kofferinhoud434 L
Max. kofferinhoud1 467 L
Rijtaks0

Reacties

als je dit stuk omgebouwde ice wagen aan die prijs koopt zit er echt wel heel veel vijzen los in uwe kop. 40k voor een ondermaatse batterij ruimte enz. Open uw ogen in kijk wat merken die wel in EVs investeren te bieden hebben. Daarmee bedoel ik niet Chinese maar EU wagens. Zelf heb ik niets tegen de Chinese want mijn huis staat vol van made in China enz. Maar de evs verbruiken aanzienlijk meer dan EU varianten en mega meer dan de grootmeester Tesla. Wagens als een Scenic komt ook voor onder de 40k bv

door kevin
26/04/2024, 20u24


Ik rij al enkele maanden met de e2008. Ik ben zeer ontvreden over de intiaviteit van de bediening van de sfotwate in de wagen. Dit is alles behalve getest door gebruikers. De app is nog een veel grotere ramp. Bovendien krijg ik na 6 maanden test-account nu verplicht om een abonnement van €120 per jaar (onnect PLUS-pakket) te betalen om te kunnen checken op mijn gsm of de auto aan het laden is. Ik heb contact opgenomen met de klantendienst en ik kreeg de bevestiging dat dit geen fout is. Aan auto's geleverd na 1 mei 2023 hangt dit extra prijskaartje. €120 voor een app die de helft van de tijd niet kan connecteren met mijn Peugeot? Neen dank u. ChatGPT zei: ChatGPT Hier is een ingekorte en verbeterde versie van je klacht: Ik rijd al enkele maanden met de e2008 en ben zeer ontevreden over de gebruiksvriendelijkheid van de software in de wagen. Dit lijkt allesbehalve getest door gebruikers. De app is zelfs nog problematischer: na een testperiode van zes maanden wordt nu een verplicht abonnement van €120 per jaar (Connect PLUS-pakket) geëist, alleen om te controleren of de auto aan het laden is. Bij navraag bij de klantendienst kreeg ik bevestiging dat dit geen fout is en dat dit abonnement geldt voor auto's geleverd na 1 mei 2023. €120 per jaar voor een app die vaak niet eens verbinding maakt met mijn Peugeot? Dat is onacceptabel.

door K. L.
03/12/2024, 19u46


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen