Het is zover: de eerste auto van het nieuwe Jaguar is hier! Deze Type 00 mag dan nog een conceptcar zijn, maar hij geeft wel een voorsmaakje van de richting die het merk in de toekomst uit zal gaan. In aanloop naar zijn onthulling werd die richting echter al overstelpt met kritiek… Dus wat denk je: terecht of niet?
De afgelopen weken was vrijwel de complete autowereld in de ban van slechts één onderwerp: Jaguar. Hoewel er de laatste jaren vrijwel niemand nog om de slabakkende Britten had gemaald, waren ze plots weer helemaal top of mind met dank aan één controversiële reclamecampagne. Daarin stelden ze hun nieuwe merkimago voor door een allegaartje aan in kleurrijk latex geklede androgynen achterwaarts lopend tegendraadse slogans te laten scanderen — echt waar. Het spreekt dus voor zich dat Jaguars waarschijnlijk twaalf leden tellende fanclub terstond richting hun socials trok om luidkeels in de tegenaanval te gaan, terwijl ze de nieuwe auto nog niet eens hadden gezien… tot nu dus.
Modernistische E-Type
Tijdens de Miami Art Week heeft Jaguar namelijk het doek getrokken van die nieuwe auto en ze dopen hem ’Type 00’. Hoewel het voorlopig nog om een conceptcar gaat, geeft die volgens het merk wel al de richting weer die hun design de komende jaren uit zal gaan. Je kijkt hier dus naar een knoert van een elektrische tweedeurs-GT waarin je met een beetje verbeelding nog een paar stukjes E-Type kunt herkennen. Zo is de neus even ellenlang, zit de cabine even ver naar achter geplaatst en loopt de daklijn even schuin af. Zo’n E-Type kon je wel nooit in het ‘Miami Pink’ of ‘London Blue’ krijgen maar goed: details.

Voor de rest breekt deze Type 00 dan ook resoluut met Jaguars verleden, waarbij deze nieuwe designtaal ‘Exuberant Modernism’ gedoopt wordt. Zo is het ontwerp minimalistischer en hoekiger dan ooit tevoren waarbij de neus uit niet veel meer bestaat dan vier LED-lijnen met een illusiegrille ertussen. Zo’n illusiegrille zie je ook achteraan terug en daar zit de verlichting er in twee doorlopende stroken in verwerkt. Zowel voor- als achteraan staat de merknaam nu trouwens voluitgeschreven terwijl we enkel op de zijkant nog die springende kat of ‘leaper’ terugzien. Die zit er op een paar paneeltjes uit messing die de dodehoekcamera’s verbergen, want deze Jaguar heeft Polestar 4-gewijs geen achterruit.
Stoelen uit… natuursteen?!
Nu goed, in tegenstelling tot die Polestar 4 gaat het hier slechts om een conceptcar en dat merk je ook binnenin. Dit interieur kan je je namelijk in de verste verte niet in een productiemodel voorstellen maar de kans is groot dat er wel een paar dingetjes overeind zullen blijven. De centrale ruggengraat die over de hele lengte van de cabine doorloopt zien we bijvoorbeeld wel ontpoppen tot een lange middenconsole en het ellipsvormige stuurwiel heeft ook wel wat. Of de échte toekomstige Jaguars echter ook vlinderdeuren zullen krijgen, hun schermen uit het dashboard zullen rijzen of hun stoelen op een basis van natuursteen zullen staan, durven we dan weer betwijfelen.

Natuursteen weegt namelijk wel wat en in een elektrische GT als deze Jaguar wordt gewichtsbesparing misschien wel een thema. Veel mogen we echter nog niet weten over die elektrische aandrijflijn, behalve dat deze Type 00 op de nieuwe ‘Jaguar Electric Architecture’ — JEA voor de vrienden — staat. Bovendien belooft Jaguar een rijbereik van tot 770 kilometer terwijl de auto wel 321 kilometer moet kunnen bijladen in een kwartiertje… En ja, ook wij vinden dat allemaal best specifiek voor een model dat nooit in productie zal gaan.
Extremisme van een XM
Jaguar zal echter wel auto’s in productie nemen die lijken op deze Type 00 en de eerste daarvan is al op komst. Zo toonden ze eveneens een paar weken geleden een reeks foto’s van een elektrische GT in camouflage en het moet gezegd: diens silhouet had wat weg van deze conceptcar. Het ging toen echter wel om een vier-/vijfdeurs GT maar wij gaan er alvast luidop vanuit dat die het design van deze Type 00 over gaat nemen. Nadien zitten er trouwens nog twee elektrische Jaguars in de pijplijn: een luxesedan en een SUV… En ook die laatste wordt er eentje van een bepaald formaat, want Jaguar wil voortaan alleen nog concurreren met het topsegment en niet meer met de ‘gewone’ premiumspelers.

Rest alleen nog de vraag: was deze Jaguar nu alle voorbarige kritiek waard? Wel, onze mening valt misschien al af te leiden uit het gebruik van het woordje “voorbarig”. Zo lijkt Jaguar de diepten van de sociale media simpelweg slim bespeeld te hebben door uit te pakken met zo’n controversiële campagne, waardoor alle ogen gericht waren op deze conceptcar… En dat doet die conceptcar dan? Jawel: ons inpakken met wat ons betreft een heerlijke mix tussen de roemruchte geschiedenis van het merk en het extremisme dat pakweg een BMW XM zo’n koppendraaier maakt. Akkoord of niet? Laat het ons weten in de comments!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen