Is zo’n nieuwe Defender je toch net te luxueus en te modern? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want je kan eindelijk terug bij Land Rover terecht om een ‘oude’ Defender helemaal naar wens samen te stellen. Je moet er echter wel wat voor over hebben, want hij kost flink meer dan zo’n nieuwe Defender.
Land Rover heeft al een paar jaar een gloednieuwe Defender en die gaat als zoete broodjes over de toonbank. Toch hebben de Britten nooit echt afscheid willen nemen van het iconische origineel, in die mate dat ze er af en toe nog eens een exemplaartje van bouwen. Die exemplaartjes worden dan ineen geschroefd door Land Rovers Works-afdeling en doorgaans steken die dan in een speciaal door hen bedacht jasje… Maar voortaan kan je dat jasje ook helemaal zelf samenstellen.
Drie keer zo duur als een nieuwe
Land Rover geeft namelijk het startschot van zijn ‘Classic Defender V8 by Works Bespoke’-programma en de verklaring schuilt zo’n beetje in de naam. Zo kan je vanaf nu ook als individuele klant bij de Works-afdeling terecht om zo’n oer-Defender helemaal naar jouw wensen te laten samenstellen. In essentie kan je na acht jaar van afwezigheid dus terug een ‘nieuwe’ oude Defender krijgen bij Land Rover, al is die stiekem niet écht nieuw. Zo vertrekt de Works-afdeling in alle gevallen van een bestaand exemplaar uit bouwjaren 2012 tot 2016, dat volledig gerestaureerd wordt en getrakteerd wordt op een nieuwe 5.0-liter V8-motor met 405 pk.
Zoals het ‘Bespoke’-deeltje van de naam al doet vermoeden, worden de Defenders daarna ook grondig gepersonaliseerd. Zo krijg je de keuze uit naar eigen zeggen het meest uitgebreide kleurenpalet dat Land Rover ooit al heeft aangeboden, compleet met de mogelijkheid om de tint over te nemen van een staaltje dat je zelf voorziet. Daarnaast kan je het interieur aankleden met verschillende soorten leer terwijl je het geheel naar wens voorziet van allerhande terreinsnufjes. Het eindresultaat komt dan ook niet goedkoop want Land Rover vraagt er minstens 190.000 pond voor. Reken je dat om naar euro’s, dan is zo’n nieuwe oude Defender met 226.000 euro makkelijk drie keer zo duur als een nieuwe nieuwe Defender… Slik.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden