Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (2020)

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI (2020)

De Skoda Octavia is het belangrijkste model van het Tsjechische merk uit de VW-Groep. In de aanloop naar zijn 25-jarig bestaan lanceert Skoda de vierde generatie. Eerst als break, want die doet het beter dan de berline bij ons.

Zowat even groot als zijn voorganger is hij - hij is slechts 22 millimeter langer - maar een pak scherper ogend. Toch is hij ondanks die geringe groei binnenin ruimer geworden, de bagageruimte kan nu 640 liter slikken. De vormen van Skoda blijven herkenbaar, maar tegenwoordig krijgt de Octavia een gapende grille met spits toelopende koplampen. Ook achteraan heeft hij een setje lichtblokken die geïnspireerd zijn op de andere modellen van het merk. Het doet wel wat aan de indruk van deze Octavia, die veel hoogwaardiger is dan voordien. Hij is niet meer de grijze muis van voorheen, al bleken ze onze testwagen toch te durven uitrusten in een zilvergrijze trim met kleine velgen.

Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

vegen en wuiven

Dat Skoda een stap voorwaarts heeft gemaakt, merk je niet in het minst in het interieur. In de digitale wereld van vandaag is het al scherm wat de klok slaat en dat hebben de designers van de Octavia goed begrepen. Het eerste wat opvalt is dan ook de volledig digitale tellerpartij en de quasi volledig digitale bediening van het infotainmentsysteem. 10 inch is de afmeting van die dingen, al doet het head-updisplay het kleiner. USB-ingangen heeft hij te over, al zijn ze allemaal van het type USB-C, dus met die oude mp3-stick kan je nergens meer terecht, tenzij je een adapterkabeltje bezit. Alles wordt afgewerkt met een groene sfeerverlichting, al kan je die ook aanpassen naar smaak. Een andere nieuwigheid is Laura, de assistente die naar je luistert wanneer je haar aanspreekt maar je in ons geval toch niet altijd goed begrijpt. Nee, dan is het handmatig invoeren van je wensen nog steeds sneller.

Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

Ook het streelstrookje onderaan het scherm van het infotainmentsysteem zorgde voor wat moeilijkheden, want zijn je vingers niet volledig zuiver (bezweet, net gaan zwemmen, frietjes gegeten,... we zeggen maar wat) dan kan je ook daar niets te gaan zoeken om het volume te regelen of in te zoomen op de kaart. Overigens heeft Skoda ook voor het openen van zonnedak en diens zonnewering een streelstrookje in het dak verwerkt, net als in een Volkswagen Golf. Tenslotte wijzen we je nog graag op het tweespakige stuurwiel, dat enerzijds wat retro aandoet maar tegelijk ook strak oogt. Het is duidelijk dat Skoda een nieuw publiek ambieert met deze Octavia.

met zachte hand

De Skoda Octavia is het neefje van de Golf, de Leon en de A3 en staat dus op hetzelfde MQB-onderstel. Wij namen de 2.0 TDI met 115 pk mee en verbaasden ons erover hoe koppelkrachtig zo'n diesel tegenwoordig nog altijd rijdt. Geen DSG met drive-by-wirebediening voor ons, we roerden nog manueel in de soep van de zesversnellingsbak. Dat is maar een van de vele mogelijke combinaties die Skoda graag aftopt met de 1.5 G-Tec op aardgas en de sportieve plug-in hybride Octavia RS iV.

Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

De diesel is dan misschien nog altijd niet de optimale keuze als je van stilte houdt, hij is wel je ideale metgezel als je graag de hand op de knip houdt. Een testverbruik van 4,2 l/100 km bij wat vooral snelwegkilometers waren zorgt voor een ruim rijbereik. Het laat ook zien dat de mussendorst van een plug-inhybride niet helemaal onbereikbaar is voor een dieselmotor. Het rijgedrag is daarbij erg voorspelbaar - zoals je verwacht van een product van de VW-groep - en de ophanging filtert de oneffenheden uit de weg op een manier zodat je als passagier de nodige zachtheid ervaart. Leg je er de pees wat meer op, dan blijft de auto gecontroleerd aanvoelen en voel je de elektronica discreet ingrijpen.

hoger, Laura

Bij Skoda hebben ze hun best gedaan om een hoop rijhulpsystemen in de Octavia te introduceren. Het digitaliseren van het dashboard erbij genomen, is het niet zo gek dat een Octavia tegenwoordig in een prijssegment uitkomt waarin voorheen vooral de Superb een rol speelde. Onze testwagen tikte dan ook nét geen 40.000 euro aan, zonder opties heb je zo'n 2.0 TDI met zes versnellingen voor 34.010 euro. De lage prijs waarmee Skoda de Octavia bijna 25 jaar geleden in de markt zette is daarmee helemaal verdampt, in het voordeel van comfort en high tech. Simply clever.

Skoda Octavia Combi 2020 (rijtest)

conclusie

De Skoda Octavia is niet langer het goedkope broertje in de familie. Op technologievlak beent hij de anderen bij en ook de looks zijn tegenwoordig wat zuiders getint. Maar daardoor gaat ook het prijskaartje de hoogte in. Toch houdt Skoda voor de Octavia vast aan die ene waarde; ruimte voor je geld.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

115pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 423 kg

Topsnelheid

211 km/u

Prijs testwagen

€ 39 855.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

4.20 L/100km

Min. kofferinhoud

640 L

Max. kofferinhoud

1 555 L

CO2-uitstoot

103 g/km

BIV

€ 639.00

Rijtaks

€ 480.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Niets Leo 11:31
afbeelding van Niets Leo

En waarom zou uw oude stick met mp3-tjes niet werken op een USB 3 ?
USB 3 is compatibel met USB 2.0 en 1.1

Sven 12:26
afbeelding van Sven

Oeps, het gaat om USB C, waardoor je een adapter nodig hebt om van een oudere USB-stick of kabel naar die USB 3-ingang te gaan.

Matten 13:03
afbeelding van Matten

640 liter kofferruimte?! Ik was aan het kijken naar een a6 avant of 5 serie maar die hebben een pak minder kofferruimte en zijn langer... En duurder....

Wim 14:27
afbeelding van Wim

klopt, typisch Skoda

John 13:44
afbeelding van John

Als je ruimte voor je geld wil, kies dan een Superb, groter en goedkoper dan een Octavia tegenwoordig... Geen idee wat strategie is, maar waarschijnlijk heeft de Scala het prijssegment van de vorige Octavia ingenomen. De Octavia moet dus duurder zijn. De volgende generatie Superb zal dus ook flink duurder worden.

Als ze zo voort doen, zal er geen Skoda meer in huis komen.

tomtom 22:33
afbeelding van tomtom

Raar dat het zo'n verrassing is dat een toegeknepen 2 liter turbodiesel een hoog vermogen heeft bij lagere toeren, want dat is net het gebied dat niet is geknepen dus waar je volop van de kracht van een 2 liter kan genieten.

Nu kan je zeggen, koppel niet vermogen, maar die twee zijn intrinsiek gelinkt: koppel maal 2pi maal toeren is vermogen.

Nidas Leo 09:17
afbeelding van Nidas Leo

Toekomst, ik denk dat uw formule nogal rammelt.

Het is volgens mijn weliswaar beperkte kennis: koppel in Nm x toerental / 5252 = vermogen in PK.

tomtom 09:31
afbeelding van tomtom

De juiste formule is:

Vermogen = koppel x afgelegde afstand x toerental

In eenheden:

kW = Nm x 2*Pi x 1/min x min/60s x 1k/1000

Uitgewerkt in een voorbeeld:

62,8kW = 300Nm x 2Pi x 2000rpm / 60 / 1000

2Pi/60.000 = 9549.3, maar als je omrekent naar metrische PK (of PS) moet je dit maal 0,735499 doen, dus wordt het 7023,50

Uw waarde van 5252 is gebaseerd op Engelse eenheden zoals een koppel uitgedrukt in poundfeet ipv Nm.

4g63' 12:51
afbeelding van 4g63'

Grotere inhoud voel k altijd in de omgeving hier, zowel diesel als benzine.
Meest recent bij camoinette, 1.6 en daarvoor 2.5. Lukt allemaal met 1.6 maar rijgevoel is toch beetje gewoon worden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws