Autonieuws: Autosalons

Brussels Motor Show 2025: Staan de (politieke) sterren gunstig?

Febiac, dat is de organisator van de Brussels Motor Show, heeft het deelnemersveld aangekondigd en dat ziet er alvast veelbelovend uit. Maar dat is nog geen garantie op succes, daarvoor hoopt de sector alvast op één belangrijk gegeven.

Er is alvast veel gepaste trots bij Febiac nu ze de (toch wel indrukwekkende) lijst van exposanten kunnen vrijgeven. Maar liefst een 50-tal merken tekent present van 10 tot 19 januari, en daarmee mag je zonder blozen het autosalon van Brussel meteen het grootste salon van Europa noemen. Op zich al een eerste goede reden om de salonafspraak vast te klikken in je agenda.

Deze merken komen niet, maar waarom?

Los van enkele kleine en/of opstartende merken, zijn er grosso modo vijf grote afwezigen. Van Jaguar/Land-Rover en Volvo weten we al langer dat ze vanuit een mondiale of Europese visie niet langer geld en energie investeren in autosalons. Dat is ook het verhaal dat we bij Nissan horen, waarbij de Belgische invoerder niet perse blij is met die voor Nissan nieuwe Europese richtlijn. Begrijpelijk, want het autosalon van Brussel is in ons land bij uitstek een verkoopsmotor waarbij de particulier maar ook de professionele klant verdomd goed weet dat er koopjes te doen zijn in de salonperiode. Als je dus als merk niet aanwezig bent, dan is er altijd een risico dat je een stuk van dat momentum aan je neus voorbij laat gaan. Het vierde en vijfde merk die verstek geven zijn Tesla en Polestar.

Van Tesla schrikken we allerminst, die vinden nu eenmaal van zichzelf dat de klant ook zonder salonaanwezigheid staat aan te schuiven voor een Model 3 of Y. Vandaag is dat soms nog het geval, maar we betwijfelen of die arrogantie ook op lange termijn houdbaar is (zeker ook met zulk een losgeslagen CEO).

Image
Polestar Concept

Van Polestar bergrijpen we dan weer minder dat ze afhaken voor het grote autofeest. Het merk zit nog altijd in een opstartfase én ze hebben met de Polestar 3 en Polestar 4, twee nieuwe belangrijke modellen te lanceren. Geen betere plek toch om dat te doen dan de beursvloer van Brussel? Polestar zelf laat weten dat hun keuze vooral een budgetkwestie is, én dat ze vermoeden dat het salonpubliek niet helemaal aansluit met de doelgroep die ze voor ogen hebben met hun gamma.

Hoe zit het fiscaal?

Maar goed, 50+ merken dus die wél present tekenen en dat is een onverhoopt succes. Er blijkt bij de deelnemende merken overigens ook het besef te zijn dat het goed is om niet enkel de duurdere modellen in de spotlights te zetten, maar ook en vooral aandacht te schenken aan modellen die voor een breed publiek bereikbaar zijn. Alweer een element dat bezoekers kan verleiden om in de grootste showroom van het land hun droomwagens te gaan vergelijken voor ze bij een dealer een handtekening gaan zetten onder een bestelbon.

Image
Renault autosalon

Het enige wat nog ontbreekt om de koopintentie om te zetten naar een effectieve bestelling is zekerheid rond het fiscale plaatje. Van de particuliere EV-premie weten we dat ze ten laatste eind december begraven wordt. Maar dan nog wil elke koper wel zeker zijn dat de aandrijfvorm of configuratie die je koopt, straks niet plots extra belast gaat worden. Want het staat al vast dat EV’s straks ook rijbelasting zullen moeten betalen, maar hoe die precies berekend gaat worden is even onduidelijk als de handleiding bij je belastingbrief. De berekening zou bijvoorbeeld aan de hand van het leeggewicht kunnen gebeuren, maar zolang die transparantie er niet komt blijft het een beetje gokken om de juiste keuze te maken. En dat geldt net zozeer voor de B2B-markt, waar de fiscaliteit zo mogelijk nog een grotere rol speelt in de maandelijkse kost van een wagen. 

Hallo politiek, leg eens een ei!

Dus, heren en dames politici, zorg er aub voor dat er nog voor de start van het salon duidelijkheid komt. Wat het Vlaamse niveau betreft hopen we dat kersvers minister Annick De Ridder haar reputatie van doorduwer snel omzet in duidelijke spelregels. Qua Vlaamse regelgeving leven we dus op hoop qua witte rook. Op het federale vlak liggen de kaarten een pak moeilijker aangezien er nog niet eens een regering is gevormd. Het is nog maar de vraag of de ego’s van Conner, Sammy, Bart, Maxim en Georges-Louis snel met elkaar verzoend geraken. Ze zouden in ieder geval tempo moeten maken, willen we een duidelijk fiscaal kader krijgen tegen 1 januari. Wie gelooft er nog in?

 

Image
Salonaffiche

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen