Autonieuws: Teaser

Opzij, ID. Buzz: dit wordt Mercedes’ elektrische premiumbusje

Mercedes maakt zich klaar voor een hele lichting nieuwe busjes. Op basis van het VAN.EA-platform gaan ze namelijk alles van forse bestelwagens tot luxueuze premiumshuttles ontwikkelen, stuk voor stuk met zuiver elektrische aandrijflijnen. Het eerste resultaat daarvan krijgen we nu al te zien, zij het in camouflagepak.

Mercedes’ elektrische ambities gaan een beetje alle kanten uit tegenwoordig, en neem het ze maar eens kwalijk. Terwijl de wereld namelijk stilaan uitgekeken raakt op alles wat te luid schreeuwt een EV te zijn, beslisten de Duitsers al om hun toekomstige elektrische modellen er niet meer te doen uitzien als elektrische modellen en ze ook geen afzonderlijke naampjes meer te geven. Tussendoor werken ze echter nog steeds verder aan een resem gloednieuwe, zuiver elektrische platformen waaronder ook eentje voor bedrijfsvoertuigen.

Tussen EQV en ID. Buzz

Het eerste resultaat daarvan laat zich nu zien, of toch ongeveer. Zo heeft Mercedes zelf een paar beelden gedeeld die wat doen denken aan de stijl van de gemiddelde spyshot, dus de auto in kwestie zit nog verpakt in een dikke laag camouflage. Aan het silhouet merk je echter meteen dat je naar een busje kijkt en dat wordt ook duidelijk uit de naam van zijn platform. Die naam luidt “VAN.EA” — niet te verwarren met de geflopte Vaneo van de vroege nillies, zoek die maar eens op. Nee, het “EA”-deeltje staat gewoon voor ‘Electric Architecture’ want alle modellen die Mercedes op deze basis zal lanceren, zullen volledig elektrisch zijn.

Image
Mercedes VAN.EA teaser 2024

Eerder beloofde Mercedes op die basis al een grote en middelgrote bestelwagen, naast een chiquere shuttlebus. Die laatste lijkt het model te zijn waar we hier naar kijken dus dit wordt vermoedelijk de opvolger van de huidige EQV. Reken echter maar op een compleet ander design want die paar afgeronde lijnen die door de camouflage komen piepen, doen ons vermoeden dat met name de Volkswagen ID. Buzz zich zorgen mag gaan maken. Bovendien belooft Mercedes de keuze uit voor- en vierwielaandrijving te bieden terwijl een 800V-boordnetwerk moet zorgen voor bliksemsnel laden. Op een onthulling is het echter nog even wachten: het doek gaat eraf in 2026.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen