Autonieuws: Teaser

Adieu, ‘EQ’: elektrische Mercedessen krijgen normalere namen én normalere looks

Merken geven hun elektrische modellen vaak nog een eigen naam en design maar is dat wel nodig? Niet als je ’t aan Mercedes’ Vice-President voor Ontwikkeling vraagt. Die verklapt dat het merk zijn EQ-naamgeving nog dit jaar zal beginnen uitfaseren, waarna ze de gewoonlijke ‘Klasses’ zullen volgen.

Misschien is het je ook al opgevallen, maar er is iets interessants aan de hand met de naamgeving van Mercedes’ EV’s. Die vallen namelijk niet onder de gewoonlijke Mercedes-Benz-naam maar worden eigenlijk uitgebracht onder de subdivisie ‘Mercedes-EQ’. Combineer dat echter met het feit dat de namen van alle elektrische Mercedessen momenteel ook beginnen met ‘EQ’ en je krijgt vreemde taferelen. Zo heet pakweg de Mercedes EQE SUV eigenlijk voluit ‘Mercedes-EQ EQE SUV’… En het feit dat dat niet zo lekker bekt, is niet de enige reden waarom Mercedes daar iets aan wil doen.

Ook design moet normaler

In een gesprek met Top Gear heeft Christoph Starzynski, de Vice-President van Mercedes’ ontwikkelingsafdeling, namelijk laten vallen dat het EQ-voorvoegsel in de namen van hun elektrische modellen geen lang leven meer beschoren is. De reden daarvoor is simpel: Mercedes wil tegen het einde van dit decennium een volledig elektrisch merk zijn en dan heb je natuurlijk geen afzonderlijke naampjes meer nodig om aan te geven dat een auto op stroom rijdt. Zo lang zouden de Duitsers echter niet wachten om de ‘EQ’ te laten vallen, want volgens Starzynski wordt de eerste die ervan afstapt de elektrische Mercedes G-Klasse. Die werd nochtans eerder al aangeduid met de ‘EQG’-naam, maar bij zijn onthulling later dit jaar leren we dus wat het écht wordt.

Image
Mercedes-EQ naamgeving 2024

Ook de zuiver elektrische Concept CLA pronkte trouwens al met een normale ‘Klasse’-naam en als we de topman mogen geloven, is dat niet het enige waar dat studiemodel een voorsmaakje van gaf. Ook qua design zouden de aankomende EV’s van Mercedes zich namelijk meer in die richting gaan schikken, wat concreet wil zeggen dat de Duitsers hun extreem aerodynamische vormgeving wat gaan loslaten. Starzynski bevestigt dat sommige klanten over dat ‘One Bow’-design vallen waardoor ze de looks van een E-Klasse bijvoorbeeld nog steeds verkiezen boven die van een EQE. De aankomende elektrische Mercedessen moeten met andere woorden gewoon Mercedessen worden die toevallig elektrisch zijn, zonder meer.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen