Na een eerste kennismaking in het buitenland nemen we de Volkswagen ID. Buzz mee doorheen het Belgische winterweer. Hoeveel charme blijft er nog over van dit elektrisch busje bij temperaturen rond het vriespunt? Kleine tip: haal je laadpas alvast maar boven!
Laat ons meteen iets duidelijk maken: in zijn opzet is de nieuwe Volkswagen ID. Buzz alvast geslaagd. Want mensen die zelfs compleet niets met auto's hebben, (her)kennen het busje in het straatbeeld. Waardoor ondertussen zowat iedereen - van Kenny van de Golf GTI-associatie tot Mariette van de lokale breiclub - weet dat Volkswagen een spirituele elektrische opvolger heeft gebouwd van misschien wel het meest iconisch busje ter wereld.
Natte hippiedroom
Volkswagen ging dan ook niet over één nacht ijs bij de ontwikkeling. Zo ging er maar liefst 21 jaar tijd over idee (de Microbus Concept in 2001) tot productie (in het Duitse Hanover). Of anders gezegd, toen Volkswagen het idee kreeg om het iconische hippiebusje nieuw leven in te blazen, bestond er nog geen smartphone, geen sociale media, geen The Voice en was Dieselgate nog maar een verre wolk in de lucht. Kortom: het waren, stiekem, betere tijden.
Of toch niet helemaal. Want door het project zo lang aan te laten slepen ontstond er een geluk door een ongeluk. Want plots daagde het Volkswagen dat ze het iconische busje wel eens volledig elektrisch konden lanceren. Zonder twijfel de door hallucinogene middelen opgewekte natte droom van elke hippie uit de jaren 70. En de uiteindelijke eindgebruiker, die vaart er maar wel bij. Toch?
Platformvoordeel
Wel, ja. Op sommige vlakken toch. Zo kan je niet ontkennen dat een busje gebouwd op een specifiek EV-platform enkele grote voordelen met zich meedraagt. Te beginnen met de indeling. Want bij de ontwikkeling moest er geen rekening worden gehouden met een potige dieselmotor, randcomponenten en aandrijflijnen. Nee, onderaan het chassis zit een stevige batterij (77 kWh netto) en achteraan zit een compacte elektromotor onder de koffer. That's it.
Het resultaat is een busje dat kan pronken met aangenaam veel binnenruimte en zeer korte overhangen. Daardoor kan je er evenveel gerief in kwijt als in de klassieke Transporter máár draait deze ID. Buzz in het straatbeeld op een dubbeltje. Daarvoor mag je de voorwielen bedanken die bijna 90° in hun wielkasten kunnen draaien. Oké, we overdrijven dan misschien wat, maar we kunnen niet genoeg onderstrepen hoe handig het is om een busje te hebben dat kort kan draaien in de straat.
Moeiteloos
Zijn we ook nog lovend over: het vermogen. Ben je ooit vanuit je auto in een busje gestapt, dan weet je dat je best je snelheidsverwachtingen kan temperen. De 204 pk (310 Nm) sterke elektromotor op de achteras van deze ID. Buzz zegent het busje echter met prestatiecijfers vanuit de gewone autowereld. De sprint naar de honderd neemt amper 10,2 seconden in beslag, zowat de helft van een VW Transporter met een basis 2-liter TDI, en de initiële punch tot 50 km/u is zo mogelijk nog indrukwekkender. Het resultaat is een busje dat moeiteloos mee kan met de dagelijks ochtendspits. Nee, dit is geen sprintkanon... maar het is verre van een slak.
Kortom: de Volkswagen ID. Buzz is een elektrische monovolume met schuifdeuren, plaats voor 5 (of op termijn: 7) personen en een absurd korte draaicirkel. Dit is dus zonder twijfel hét antwoord op die verdomde elektrische SUV's die met hun vulgaire styling en hoog verbruik het straatbeeld bezoedelen.
Wel, laat daar net het schoentje wat beginnen knellen.
Lust wel een slok
Er is namelijk een reden dat we bij Autofans geen fan zijn van het gros der SUV's en crossovers, ook in een elektrische vorm. Een SUV/ crossover zal altijd meer verbruiken, meer kosten en minder aangenaam rijden dan een sedan-, hatchback- of stationwagenalternatief. De ID. Buzz kunnen we echter bezwaarlijk naar voren schuiven als een beter alternatief voor de elektrische SUV. En dat komt door zijn... platform.
De ID. Buzz staat namelijk op bouwstenen die we ook al kennen van pakweg de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Twee elektrische SUV's die niet uitzonderlijk efficiënt zijn. Zet daar een kubus op met een minder ideale stroomlijn en een totaalgewicht van om en bij de 2.5 ton en je kan het al raden: de ID. Buzz gaat niet echt zuinig met zijn stroom om. Officieel geeft Volkswagen een verbruik van 18.2 kWh/100 km op. Bij onze test - met temperaturen rond het vriespunt - was +30 kWh/100 km geen uitzondering. Slik. Uiteindelijk klokten we af op een verbruik van 27.6 kWh/100 km. Dat is fors meer dan wat de modale elektrische SUV zou verbruiken.
Kapitalistisch prijsje
Gaat dat verbruik nog enkele eenheden naar beneden in de zomer? Zonder twijfel. Al horen we vanuit verschillende windrichtingen waaien dat je best genoegen neemt met een gemiddeld verbruik van rond de 22 kWh/100 km. Dat is eerder aan de hoge kant voor een EV. Of misschien wat duidelijker geformuleerd in brandstoftermen: dit is een busje met het verbruik van een Porsche 911. En laat dat zowat het enige punt zijn waarop je nooit wil vergeleken worden met een 911.
Het lijkt misschien wel dat we streng zijn voor deze ID. Buzz. Al komt dat vooral omdat de verwachtingen zo hoog waren. Kijk je echter voorbij de - laat ons eerlijk zijn - heerlijke looks, dan blijven we wat op onze honger zitten. Niet in het minst door de basisprijs die VW kleeft op dit busje: 68.607 euro. Wil je graag ook nog zo'n iconische duotoon lak? Dat is dan nog eens vlot 3.000 euro! Voeg daar nog een rist uitrusting aan toe, die je vaak standaard krijgt bij andere merken, en je rijdt plots naar buiten met een elektrisch busje met het saaie interieur van een Multivan van om en bij de 80.000 euro. Dat is wel zeer kapitalistisch geprijsd voor een hippiebusje.
Conclusie
De Volkswagen ID. Buzz is geen uitzonderlijk indrukwekkende of buitenaards handige EV. Dit is een designstatement van het automerk dat naam en faam verwierf met een grijze Golf. De ID. Buzz fleurt het straatbeeld serieus op, net zoals zijn spirituele voorganger dat deed. Of dat echter die hoge vraagprijs waard is?
Specificaties
Vermogen | 204 pk |
---|---|
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 2 486 kg |
Topsnelheid | 145 km/u |
Prijs testwagen | € 85 496 |
Prijs basismodel | € 68 607 |
0 tot 100 km/u | 10.20 sec |
Min. kofferinhoud | 1 121 L |
Max. kofferinhoud | 2 123 L |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door John
door Yves
door this
door Adriaan
door Yves
door Adriaan
door Yves
door Adriaan
door Yves
door Henk Houwen
door Yves
door Adriaan
door Henk Houwen
door Adriaan
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen