Kia heeft een nieuw elektrisch model voorgesteld en dat kan wel eens een hoogvlieger worden in onze contreien. De EV4 neemt namelijk het plekje in tussen de EV3 en de EV5, allebei crossovers. Toch is de EV4 zelf geen crossover want hij komt er als traditionele hatchback en sedan!
Trekken ze bij Kia het doek van een conceptcar, dan blijft die meestal niet zonder gevolg. Kijk maar naar de enorme EV9: een jaartje voor diens lancering kregen we die al gewoon in vrijwel productierijpe vorm te zien. Hetzelfde deden de Koreanen ook met de compacte EV3 en tussenslagje EV5, eveneens twee elektrische crossovers die kort na de conceptcars een productieversie kregen… En er was natuurlijk ook nog een Concept EV4, dus twee keer raden wat daar nu mee gebeurt.
Kia 'e-Ceed'
Inderdaad: maak kennis met de Kia EV4-zonder-Concept, de verkoopklare versie van de Concept EV4 dus. Dat laatste mag je letterlijk nemen want ook deze keer houdt de productieauto nauw vast aan het design van het studiemodel. Reken dus op een vlijmscherpe snuit die geheel in ‘Opposites United’-stijl gladde oppervlakken combineert met een strakke ‘Star Map’-verlichting. In zijaanzicht krijgt de productieversie er wel een setje inklappende deurgreepjes bij terwijl je achteraan kijkt naar een even eigenwijze, schuin aflopende bibs.

Of tenminste: wanneer je naar een EV4 Sedan kijkt. Die krijgt namelijk datzelfde fastbackdesign van de Concept EV4 maar een echte fastback is het niet. Zo doet de naam alvast vermoeden dat die een laag openende kofferklep krijgt zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 en in de beelden lijkt die klep inderdaad al onder de achterruit te eindigen. Wil je echter toch een hogere koffer, dan komt de EV4 er ook als hatchback met dus een volwaardiger vijfde deur. Dat geeft hem niet alleen een meer conventionele look, maar doet hem plots een elektrisch alternatief voor de Kia Ceed lijken.
Ook 600 kilometer rijbereik?
De reden waarom we hierboven zo voorzichtig zijn met het omschrijven van die koffers, schuilt natuurlijk in het feit dat Kia nog niet veel officiële informatie vrijgeeft. Van koffervolumes is dus nog geen sprake en hetzelfde geldt voor vermogens en rijbereiken. Reken er echter maar op dat de EV4 op hetzelfde E-GMP-platform staat als pakweg de EV9 en de EV3 en vooral met die laatste hopen we flink wat gelijkenissen te zien. Vooral de forse accu van de EV3 zou hier namelijk niet in misstaan want die geeft de crossover al een rijbereik van ruim 600 kilometer. Pakt deze EV4 daar ook mee uit, dan mag de Volkswagen ID.3 zijn borst wel gaan natmaken…

Over die technische gegevens leren we binnenkort meer, want op 27 februari organiseert Kia zijn ‘EV Day’. Dan zouden de EV4 Sedan en Hatchback helemaal onthuld worden, en dat duo blijft ook niet alleen. Daarnaast beloofde Kia eerder al om ook de Concept EV2 te onthullen en dat wordt dan weer de voorbode van hun goedkoopste elektrische model.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen