Rijtest

Ford Capri AWD getest - Meer dan alleen een naam? (2025)

Ford heeft een nieuwe elektrische crossover, maar die heeft geen nieuwe naam. Wel integendeel: het merk haalt één van zijn meest iconische oude namen vanonder het stof: Capri. Je reinste heiligschennis dus voor Ford-fans maar los van die naamskwestie, valt deze EV een beetje te pruimen? Tijd voor een zo objectief mogelijke test.

Pros

  • Knap interieur
  • Dynamisch rijgedrag
  • Uitgebreide standaarduitrusting

Cons

  • Te veel touch-paneeltjes
  • Hoog verbruik als AWD
  • Waarom die naam...

Wat is dit?

Dit moet zowat de meest controversiële auto zijn sinds de Tesla Cybertruck. De Capri is namelijk terug, maar dat is géén lage sportcoupé meer zoals pakweg een halve eeuw geleden. In de plaats daarvan kleeft Ford die naam nu op zuiver elektrische crossover die zijn platform ook nog eens deelt met de Volkswagens ID.4 en ID.5… Dus wat blijft er dan nog over van dat erfgoed van de klassieke Capri?

Tussen Ford Capri en... Polestar 2

Euhm, die neus misschien… een die achterlichten ook een beetje. Zo besprenkelt Ford de nieuwe Capri hier en daar met hints naar het origineel en de opvallendste zijn de koplampen. Die zijn net als vroeger ovaal van vorm en worden met mekaar verbonden langs een zwart paneel dat doet denken aan een grille. Achteraan bootst de nieuwe Capri dan weer de zwartgelakte kont van zijn voorganger na en in zijaanzicht valt de afgeronde raampartij op, die eveneens geplukt werd uit het design van de klassieke Capri. Dat is echter zo’n beetje waar de gelijkenissen stoppen.

Image
Ford Capri AWD test 2025

In tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe Capri namelijk geen sportcoupé meer, al is dit wel het dichtste dat je anno 2025 bij een sportcoupé kan komen. Terwijl vrijwel alle fabrikanten hun twee- en driedeurs modellen schrappen, beleeft de SUV-coupé een opmars. Zo combineert ook de Capri een schuin aflopende daklijn met een functionele vijfdeurskoets terwijl het geheel wat hoger op zijn pootjes komt te staan. Dat het eindresultaat daardoor meer op een grote Polestar 2 dan op een oude Capri gaat lijken, is naar ’t schijnt puur toeval.

Of toch eerder Volkswagen ID.5?

Qua aandrijflijnen lijkt deze Ford dan weer meer op een Volkswagen en we verklapten het al: dat is géén toeval. Net als de nieuwe Explorer staat ook de Capri op het MEB-platform, je welbekend van de Volkswagen ID.4 of in dit geval misschien eerder SUV-coupé ID.5. Reken dus op de keuze uit drie aandrijflijnen: eentje met een elektromotor van 170 pk op de achteras en een accu van 52 kWh, eentje met 286 pk op de achteras en 77 kWh en eentje met twee elektromotoren en 340 pk, die hun stroom halen uit een batterijpakket van 79 kWh. Die laatste kregen wij mee voor deze test en die pronkt met meer dan alleen een groot vermogen.

Image
Ford Capri AWD test 2025

Zo belooft hij ook 592 kilometer rijbereik te halen uit die 79 kWh-accu en tussendoor kan je snelladen aan een respectabele 185 kW. Ondanks het feit dat dit de grootste accu van het gamma is, heeft deze versie echter niet het grootste rijbereik. Dat is weggelegd voor de Capri ‘Extended Range RWD’ met enkel achterwielaandrijving, want die is een stuk zuiniger. Sterker nog: die is zo zuinig dat hij zelfs minder verbruikt dan de nochtans lichtere en zwakkere ‘Standard Range’-versie. Het resultaat: tot 627 kilometer theoretisch rijbereik uit 77 kWh!

Allen aan de achterwielaandrijving

Je snapt misschien al waar we met bovenstaand stukje naartoe willen: onze Capri AWD is eigenlijk een beetje overkill. Zo mag die wel versnellen naar de 100 km/u in 5,3 seconden maar laat ons eerlijk zijn: over de 6,4 seconden van die versie met achterwielaandrijving gaat eveneens niemand klagen. Kortom: kies gewoon zo’n ‘Extended Range RWD’ en bespaar jezelf niet alleen het extra geld, maar ook de extra laadstops die zo’n versie met vierwielaandrijving je aandoet. Zo eindigden wij op een verbruik van maar liefst 22 kWh/100 km waardoor je in de praktijk nog geen 400 kilometer uit die 79 kWh-accu zou halen, al moet gezegd dat het bijzonder koud was tijdens onze testweek.

Image
Ford Capri AWD test 2025

Nog een bewijs dat deze Capri AWD een beetje overkill is, vind je in het feit dat ze deze aandrijflijn bij Volkswagen enkel monteren onder hun sportief getinte GTX-versies. De Capri doet het echter zonder zo’n stoer labeltje maar dat betekent niet dat hij minder dynamische ambities heeft. Wel integendeel: Ford gooide Volkswagens complete ophanging in de prullenmand en ontwikkelde zijn eigen set-up, die nadien naar de smaak van de sportieveling werd afgesteld in hun Europese testcentrum in Lommel. Dat valt er ook aan te merken want de Capri stuurt verrassend sportief terwijl hij toch best comfortabel blijft… en dat zonder ingewikkelde, adaptieve dempers!

Ford Monde... pardon, Capri

Ook over het interieur goot Ford duidelijk zijn eigen saus, al valt er nog wel wat Volkswagen te bespeuren in een aantal van de streelpaneeltjes. Zo bedien je ook hier het audiovolume met een aanraakgevoelige slider en de verlichting langs een touchvlakje naast het stuur. Over dat stuur gesproken: ook daar moet je de ogen van de weg halen om te weten op welke haptische knop je drukt. Verder blinkt dit interieur wel uit met een veel knapper design dan dat van zijn Volkswagen-neefjes, van de soundbar bovenop het dashboard tot het 14,6-inch portretscherm dat je kan kantelen om toegang te krijgen tot een geheim opbergvak. 

Image
Ford Capri AWD test 2025

Die zaken kenden we natuurlijk al van die andere Ford op VW-basis, de Explorer, maar de Capri biedt wel wat meer binnenruimte. Dat merk je vooral aan de koffer want die is allesbehalve verkeerd met zijn 572 liter volume. Weet je echter waar dat cijfer ons plots aan deed denken? Wijlen de Ford Mondeo. Die ging inmiddels bijna drie jaar geleden uit productie zonder opvolger maar stiekem neemt deze Capri zijn plekje in Fords gamma in… En iets zegt ons dat als ze dit ding ‘Mondeo’ hadden genoemd, er aanzienlijk minder kritiek op deze elektrische SUV was gekomen.

Explorer + 2.500 euro

Krijg je deze auto dan ook voor een Mondeo-prijs? Wel, dat nu ook niet want het blijft natuurlijk een elektrische SUV. Zo vraagt Ford minstens 47.450 euro voor zijn Capri en voor dat geld krijg je hem met 170 pk op de achteras en 52 kWh onder de bodem. Moet het meer zijn, dan krijg je de Extended Range RWD met zijn 286 pk en 77 kWh voor 51.450 euro. Wil je dan toch zo’n Extended Range AWD-versie zoals de onze, dan betaal je 58.450 euro voor 340 pk en 79 kWh… Nog een reden waarom wij dus gewoon voor die Extended Range RWD zouden kiezen.

Image
Ford Capri AWD test 2025

Daarmee blijft de meerprijs ten opzichte van een technisch identieke Explorer dus best beperkt want die kost je per versie welgeteld 2.500 euro minder. Verder zijn die versies best gelijkaardig uitgerust want de basis-Capri heeft net als de basis-Explorer meteen een verwarmd stuurwiel en verwarmde voorzetels, een achteruitrijcamera, sleutelvrije start en vergrendeling en een dodehoekwaarschuwing.

Conclusie

Achter de controversiële naam van de nieuwe Ford Capri schuilt stiekem geen verkeerde EV. Zo biedt hij een bruikbare binnenruimte en een knap interieur terwijl hij zelfs verrassend dynamisch rijdt. Bovendien leent hij doordachte aandrijflijnen van de Volkswagen-groep, al zouden we de echte doordenker aanraden om de vierwielaangedreven variant links te laten liggen. Zijn enige probleem is dus zijn naam en de ietwat geforceerde designkeuzes die Ford gemaakt heeft om die naam op deze EV te kunnen kleven. Hadden ze hem maar gewoon ‘Mondeo’ genoemd en die stoere snuit van de Explorer gegeven…

 

 

Specificaties

Motor2 elektromotoren (voor- en achteraan)
Vermogen340 pk
Koppel679 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 174 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 62 150
Prijs basismodel€ 47 450
0 tot 100 km/u5.30 sec
Min. kofferinhoud572 L
Max. kofferinhoud1 510 L
Rijtaks0

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reacties

22kWh/100km. Dat zijn bijna Chinese waarden. Mijn Model y heeft een gemiddelde van 14.4kWh/100km na 8000km Rond de kerk. autovakantie naar Duitsland enz. Als het verbruik 18 was dan zat het in lijn met de ID4 nu degraderen we hem tot Chinese rommel zoals de omgebouwde BYD Seal U die heeft ook een verbruik van 22. Wegblijven zou ik aanraden tenzij je wil blauw laden. Ook wie pv heeft zal veel eerder vant staat nemen

avatar
door Clipson Plextorlittlefield
21/02/2025, 16u54


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen