Rijtest

Ford Explorer AWD getest - De betere Volkswagen ID.4? (2024)

Feest, want Ford heeft een nieuwe EV… al is dat niet zomaar een EV. Deze Explorer is qua naam wel een echte Ford-SUV maar teert onderhuids op techniek van niemand minder dan Volkswagen. Kijk je hier dus naar een ID.4 in een ander jasje, of is er meer aan de hand? Wij zochten het uit met de Explorer Extended Range AWD.

Pros

  • Stoere looks
  • Dynamisch rijgedrag
  • Uitgebreide standaarduitrusting

Cons

  • Compactere koffer
  • Te veel touch-paneeltjes
  • Hoog verbruik als AWD

Wat is dit?

Dit is een elektrische Ford, of toch ongeveer. Dat merk bundelt zijn krachten tegenwoordig namelijk met de Volkswagen-groep en wel op twee cruciale vlakken. Zo bouwen de twee grootmachten enerzijds samen bedrijfsvoertuigen — zet de nieuwe Transit Custom maar eens naast een Transporter — terwijl Fords elektrische auto’s anderzijds op een VW-platform komen te staan. De eerste van die lichting is deze Explorer, dus is dat dan nog wel een echte Ford?

"Ik ben géén Volkswagen"

Van buitenaf alvast wel want één ding is zeker: dit ziet er niet uit als een Volkswagen. Wel integendeel: deze elektrische SUV weet verrassend goed aan te leunen bij het design van de vorige Explorer. Ook hier staat de modelnaam bijvoorbeeld in koeien van letters op de neus, al vind je daaronder natuurlijk geen grille meer terug. In de plaats daarvan plakte Ford dan maar een joekel van een merklogo tussen de twee koplampen — kwestie van nog wat luider "ik ben géén Volkswagen" te schreeuwen. Vooral achteraan is de gelijkenis met de oude Explorer echter treffend dankzij die schuine C-stijlen, die in dit geval stiekem bestaan uit stickers op de achterste zijruitjes.

Image
Ford Explorer AWD test 2024

Op één vlak wijkt deze nieuwe Explorer dan weer sterk af van zijn naamgenoot, en dat is op vlak van formaat. Zo was de vorige Explorer een kolos van dik 5 meter lang terwijl dit elektrische exemplaar het houdt op een bescheiden 4,47 meter. Dat is trouwens niet alleen naar Amerikaanse maatstaven bescheiden want ook in vergelijking met de Volkswagen ID.4 is de Explorer 12 centimeter korter. Hij is echter wel een fractie breder dan die Duitser terwijl de Ford en de Volkswagen over precies dezelfde wielbasis beschikken… En we verklapten het al: dat is natuurlijk geen toeval.

Naar Europese smaak

Deze Explorer staat namelijk op precies dezelfde MEB-basis als zo’n Volkswagen ID.4 en dat laat zich het duidelijkste merken in de cijfers. Zo begint de Ford met een basisversie die een enkele elektromotor met 170 pk op de achteras combineert met een 52 kWh-accu — net als de ID.4 dus. Daarboven staat de Explorer Extended Range RWD en die biedt 77 kWh aan batterijcapaciteit, samen met Volkswagens nieuwste elektromotor met 286 pk. Is dat nog niet genoeg, dan biedt de Extended Range AWD een accupakket van 79 kWh en twee elektromotoren, goed voor 340 pk.

Image
Ford Explorer AWD test 2024

Die laatste is de versie die wij voor deze test meenamen, en met zijn cijfers evenaart die dus de Volkswagen ID.4 GTX. Dat doet de Explorer echter zonder de nood om er zo’n sportief labeltje op te kleven maar denk daarom niet dat deze Ford minder dynamisch rijdt. Wel integendeel: met zijn 0-naar-100-tijd van 5,3 seconden is hij nog net een tiende sneller dan zijn Volkswagen-neef. Bovendien mocht ook de Explorer tijdens zijn ontwikkeling even langs ons eigenste Lommel passeren, waar Ford nog steeds de onderstellen van al zijn modellen naar Europese smaak aanpast.

Vergeet de AWD

Stap je dus uit een ID.4 en rechtstreeks in een Explorer, ga je daar dan iets van merken? Wel, ja eigenlijk. Zo heeft Ford de besturing anders gekalibreerd waardoor die wat directer op je input reageert, al hoef je natuurlijk niet op Focus-niveaus van feedback te rekenen. Daarnaast beschikt die Explorer over compleet andere, passieve dempers ten opzichte van de optioneel adaptieve exemplaren van Volkswagen maar dat hoeft blijkbaar geen probleem te zijn. De Ford voelt er namelijk stabieler én responsiever mee aan, zonder te oncomfortabel te worden. Combineer dat dus met 340 pk aan vermogen waarvan het gros naar de achteras gaat, en je krijgt hier best een dynamische EV.

Image
Ford Explorer AWD test 2024

Toch zouden wij je aanraden om die AWD-versie links te laten liggen, en gewoon zo’n Extended Range RWD te kiezen. De reden daarvoor is simpel: die laatste heeft enkel Volkswagens nieuwste elektromotor op z'n achteras en die blinkt vooral uit in zijn efficiëntie. Zo moet de RWD wel 602 kilometer rijbereik uit zijn 77 kWh-accu halen terwijl een AWD als de onze het in theorie al houdt op 566 kilometer uit een 79 kWh-accu… En daarbij kwamen wij zelfs niet in de buurt want we kregen het verbruik met moeite onder de 20 kWh/100 km. Daardoor hou je net geen 400 realistische kilometers rijbereik over dus het mag duidelijk zijn: die twee elektromotoren lusten wel een slokje stroom.

Mooier én makkelijker

Nu je trouwens toch in de Explorer gestapt bent, moeten we het ook even over dat interieur hebben. Dat is namelijk nog een vlak waarop Ford, als je ’t ons vraagt, Volkswagen een poepje laat ruiken. Zo lijkt de cabine van een ID.4 steriel als een gedeelde hospitaalkamer in vergelijking met het design dat je binnenin je Explorer krijgt, van de heuse soundbar bovenop zijn dashboard tot het 14,6-inch portretscherm. Dat scherm draait trouwens op software die door Ford is aangepast voor extra gebruiksgemak al leenden de Amerikanen hier en daar wel een haptisch paneeltje of een aanraakgevoelig slidertje uit de Volkswagen-rekken... En laat dat nu net de enige zaken zijn die wél moeilijk te bedienen zijn in dit interieur. 

Image
Ford Explorer AWD test 2024

Achter dat portretscherm verstopten die Amerikanen trouwens een vergrendelende ‘Private Locker’ die je opent door het display te kantelen, wat meteen ook eventuele reflecties kan verhelpen. Dat is ook niet het enige verrassende opbergvak want in de brede middenconsole blijkt genoeg plek om zelfs grote waterflessen rechtop te laten staan. Dat moet allemaal een beetje goedmaken dat de koffer van deze Ford met z’n 470 liter stiekem bijna 80 liter kleiner is dan die van zijn Volkswagen-neef, al mag je natuurlijk niet vergeten dat die laatste nog steeds 12 centimeter groter is… En dat gezegd zijnde, moet je als inzittende zowel voor- als achterin eigenlijk amper onderdoen in de Ford.

Duits addertje onder het gras

Rest alleen nog de vraag: geldt dat laatste ook qua prijs? Wel, Ford zet zijn Explorer in de configurator vanaf 44.950 euro. Voor dat geld krijg je hem mee met een 170 pk sterke elektromotor op de achteras en een 52 kWh-accu, goed voor tot 378 kilometer rijbereik. Moet dat meer zijn, dan krijg je voor 48.950 euro een Extended Range RWD met een 77 kWh-accu. Die heeft ook nog eens die sterkere en toch efficiëntere elektromotor, waardoor je wel 602 kilometer rijbereik moet halen. Een Explorer Extended Range AWD als de onze kost dan weer een heftige 60.950 euro; nog een reden om genoegen te nemen met zo'n RWD-versie. 

Image
Ford Explorer AWD test 2024

Je raadt het al: daarmee is de Ford in de basis duurder dan een Volkswagen ID.4. Daar betaal je namelijk 42.990 euro voor een 'Pure'-basisversie met 170 pk op de achteras en de 52 kWh-accu — want de tijdelijke 'Pure Limited Edition' van 39.619 euro lijkt al te zijn uitverkocht. Er schuilt echter een typisch Duits addertje onder het gras want de Ford beschikt over een merkbaar bredere standaarduitrusting dan de Volkswagen. Zo krijgt je Explorer bijvoorbeeld meteen verwarmde zetels voorin en een verwarmd stuurwiel, een sleutelvrije centrale vergrendeling, een achteruitrijcamera en een dodehoekwaarschuwing mee. Om dat op je ID.4 te krijgen, moet je al upgraden naar de 'Pure Business'-versie en jawel: die kost aan 44.990 euro bijna precies even veel als de basis-Explorer. Aan jou de keuze dus... 

Conclusie

Nee, de Ford Explorer staat niet op een Ford-platform maar ja, hij voelt aan als een echte Ford. Het merk heeft namelijk voldoende aangepast aan het onderstel om hem te laten sturen zoals het een Ford betaamt, terwijl hij van buitenaf compleet afwijkt van de looks van een Volkswagen. Bovendien oogt zijn interieur ook knapper terwijl hij met dezelfde uitrusting op zak bijna precies even veel kost als een ID.4. Kortom: de Ford Explorer is dus niet gewoon een Volkswagen ID.4 in een ander jasje... Het is een Volkswagen ID.4 in een béter jasje. 

 

 

Specificaties

Motor2 elektromotoren (voor- en achteraan)
Vermogen340 pk
Koppel679 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 167 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 60 950
Prijs basismodel€ 44 950
0 tot 100 km/u5.30 sec
Min. kofferinhoud470 L
Max. kofferinhoud1 460 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen