Rijtest

Rijtest: Ford Explorer Plug-In Hybrid (2020)

Als je het over hybride auto's hebt, dan is Ford zelden het eerste merk dat in je opkomt. Toch hebben ze daar tegenwoordig ook een heus hybridegamma opgebouwd, waarvan deze Explorer de top vormt. Voor onze test verkenden we deze grote SUV wat grondiger.

Ford heeft de Explorer-benaming al zowat 30 jaar in het gamma zitten. Dat je dat niet wist, vergeven we je graag, want het model is vooral in Amerika aan de man gebracht, op dat handvol exemplaren van Corps Diplomatiques in ons land na dan. Je kan ze wel kennen van de Secret Services, of van de Police Interceptors uit verschillende Need for Speed-edities. Met de nieuwste generatie kan je zelf ook Need for Speed spelen (al doe je dat wat ons betreft best gewoon op je PlayStation), want Ford brengt hem naar Europa.

Image

Dat doen ze niet omdat er in Europa zo'n grote vraag is naar overmaatse SUV's, ze doen dat omdat de Explorer een Hybrid-versie heeft die de CO2-uitstoot naar beneden kan halen. Je gelooft het niet, maar met zijn 71 g/km is de Explorer Hybrid op papier een van de schonere Fords op de markt, al vangt hij nog altijd naast de titel van "echt schone auto" in de fiscale indelingen, waar 50 g/km de grens is. Ford voert hem echter zo in om op een snelle en kostenefficiënte manier te ontsnappen aan de door Europa opgelegde boetes voor merken die de opgelegde normen niet halen.

Image

kracht te over

Dat zorgt er dus voor dat er nu een Explorer Hybrid op de oprit staat. Die is voorzien van een dikke 3.0 V6-motor, die wordt bijgestaan door een elektromotor. Niet zomaar eentje, want gecombineerd leveren beide motoren zomaar even 457 pk en liefst 825 Nm op de vier wielen. Dat zorgt ervoor dat deze kolos aangenaam snel meekan in het verkeer en dat je zelfs geen moeite moet doen om als eerste weg te zijn aan het verkeerslicht.

Image

Je zou het nochtans niet verwachten als je instapt in deze 5 meter lange en 2,4 ton zware kolos. Je kan trouwens met zeven personen comfortabel plaatsnemen. De laadcapaciteit bedraagt tussen de 330 en de 2.274 liter. Iedereen zit lekker hoog, al merk je dat die een Amerikaanse mid-size SUV is als je naast een BMW X5 staat en toch niet hoger dan diens chauffeur blijkt te zitten.

Image

Ford plant een vertrouwd stuurwiel in de auto, en ook het SYNC2-infotainment is herkenbaar. Daarmee willen we niet zeggen dat het eenvoudig te bedienen is, want Ford maakt hier gebruik van een combinatie van fysieke druktoetsen en virtuele toetsen in het aanraakscherm. De radiozender wijzigen doe je zo pas na even zoeken en aftasten. Verder houdt deze Explorer het midden tussen de Amerikaanse en Europese afwerkingskwaliteit. Dat zou je anders verwachten van een auto met dit prijskaartje.

kleine hybride

De 457 pk krijg je in eerste instantie niet te voelen, want de Explorer rijdt je straat uit op elektrische energie. Zo kan de accu in theorie 40 kilometer ver rijden. Wij kwamen in totaal op 25 kilometer uit, wat eigenlijk peanuts is. Vanaf dan is de Explorer op zijn V6 aangewezen en stijgt het verbruik zienderogen. Een eindresultaat van 11 l/100 km is dan ook niet verrassend.

Image

De Ford Explorer Hybrid weet zijn gewicht echter wel goed weg te steken tijdens het rijden. De 0-100 lukt hem in een goeie 6 seconden, de topsnelheid ligt op 230 km/u. Niet slecht voor een mastodont met de vorm van een baksteen en de hoogte van een klein huis. Ook op minder rechte wegen kwijt de Explorer zich van zijn taak, al is de demping daar wat hard. Het spreekt voor zich dat het wat moeilijker manoeuvreren is met dit formaat en dat je wat meer aan je stuur moet draaien om de wagen gekeerd te krijgen in een smalle straat.

Image

De Ford staat in zijn outfit eigenlijk alleen op onze markt. Want hij mag dan wel 79.000 euro als basisprijs voor de ST-Line meekrijgen, opties vind je niet terug of je zou voor een ander kleurtje moeten kiezen. Wil je toch wat extra, dan kies je de Platinum-versie,die je 80.000 euro rond kost. Bij de concurrentie betaal je vlotjes 10 à 15.000 euro extra en al krijg je dan misschien wat minder plek, de afwerking is daar wel van een hoger niveau.

conclusie

Het is er goed aan te zien dat Ford met zijn zevenzits-Explorer geen verkooprecords zal halen op onze markt. De wagen is daarvoor iets te gulzig, te groot en voor diegenen die hem wel kunnen betalen niet goed genoeg afgewerkt. Jammer, want het is wel een fijne wagen om mee langsheen de gewestwegen te schrijden.

Specificaties

Vermogen457 pk
Overbrengingautomaat, 9 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 466 kg
Topsnelheid230 km/u
Prijs testwagen€ 79 000
Prijs basismodel€ 79 000
0 tot 100 km/u6.00 sec
Gemiddeld testverbruik11.00L/100km
Min. kofferinhoud330 L
Max. kofferinhoud2 466 L
CO2-uitstoot71 g/km
BIV€ 52
Rijtaks585

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen