Rijtest

Test: Volkswagen ID.7 Tourer GTX - Sturm der liebe (2025)

Met de GTX schuift Volkswagen een pittigere versie van de ID.7 naar voren die er ook nog eens komt als stationwagen. Kijk, daarmee heb je onze interesse gewekt. Maar is de ID.7 Tourer GTX ook een interessante auto? Het korte antwoord: Ja!

Pros

  • Bruikbare performance
  • Riante koffer
  • Nog steeds zuinig

Cons

  • Anonieme looks
  • Remgevoel blijft zo/zo
  • Voelt als opstap naar... ID.7 R?

Wat is dit?

De Volkswagen ID.7 Tourer GTX is de meest pikante versie die je (momenteel) kan kopen in de ID.7-familie. Met 340 pk uit zijn elektromotoren zet hij geen nieuwe standaarden, maar de GTX voelt als een solide geheel aan met een dagelijks bruikbaar vermogen zonder (te veel) in te boeten aan range.

GTX? Wat is dat nu weer?

Aha, goeie vraag! Volkswagen vergaarde doorheen de jaren namelijk naam en faam met aanduidingen GTI, GTD en GTE (nu ja, met die laatste misschien wat minder). Hoewel "R" de overtreffende trap is, is voor velen "de GTI" het summum van de Volkswagen-familie. De elektrische familie van VW introduceert een nieuw derivaat, de GTX.

Image
Volkswagen ID.7 GTX Tourer test review autofans 2025

Grotendeels marketing natuurlijk, al wil Volkswagen hiermee duidelijk maken dat alle GTX'en vierwielaandrijving hebben. Althans, dat was initieel de bedoeling, want de ID.3 GTX doet het gewoonweg met achterwielaandrijving. Onthoud gewoon dat de elektrische "GTI's" bij Volkswagen door het leven als GTX, tot er binnenkort een elektrische GTI komt. Volg je nog? Nee, wij ook niet.

Dit is dus de "ID.7 Performance"?

Da's misschien wat overdreven. Want zoals hierboven aangehaald is de GTI niet de meest performante Golf, daarvoor heb je de Golf R. De ID.7 Tourer GTX is dus een stationwagen die wat slagen van de stok heeft gekregen. En dat is eigenlijk al sinds de Passat R36 uit 2008 geleden bij Volkswagen. Vergeef ons dus het vreugdedansje bij het in ontvangst nemen van de sleutels.

Image
Volkswagen ID.7 GTX Tourer test review autofans 2025

De harde cijfers dan? Twee elektromotoren die gezamenlijk 340 pk en 560 Nm loslaten over de vier wielen en hun energie halen uit een batterij van 86 kWh. Merk hier meteen op dat de GTX elektronisch gemuilkorfd is, want een "reguliere ID.7 Pro S is met 286 pk en 550 Nm uit zijn enkele motor achteraan niet veel minder vermogend. Hoewel de extra motor voorin de GTX amper 110 pk sterk is, zou daarmee toch een systeemvermogen richting de 400 pk kunnen gehaald worden. Het resultaat is een ID.7 die in zo'n 5,5 seconden naar de honderd sprint (in plaats van 6,6 tellen), maar daarvoor wel 156 kg extra in de weegschaal legt.

Dat klinkt niet zo bijster...

Van die mening waren we ook gediend nog voor we één kilometer hadden gereden met de ID.7 Tourer GTX. Gelukkig pakken cijfers in de realiteit vaak anders uit. Want wat je niet leest in de specificaties is hoe solide het chassis is, hoe doordacht de ophanging met het Belgische wegdek uit de voeten kan en hoe makkelijk deze ID.7 GTX van punt A naar B valt te bonjouren.

Image
Volkswagen ID.7 GTX Tourer test review autofans 2025

Dat brengt ons in één klap bij de essentie van elke VW "GTI/-D/-E/-X" natuurlijk. Hoewel sportief wanneer je er om vraagt, valt er ook dagelijks in alle comfort mee te leven. Deze ID.7 Tourer GTX kwijt zich met verve van die taak. Dit is een ID.7 met gewoon dat greintje pit dat je zocht in de ID.7. Op veel manieren voelt 'ie aan als een snelle Audi S van weleer, de nogal veilige afstelling van het onderstel inclusief. Nee, deze GTX zal je niet zijwaarts laten gaan in elke bocht, maar het vermogen is ten alle tijden aanspreekbaar en zo goed ingesteld op het chassis, dat je hier niet anders dan gelukkig van kan worden. Niet in het minst omdat het onderstel geen enkele intentie heeft om je ingewanden door elkaar te rammelen. Alleen...

Alleen wat?

Alleen moet je deze ID.7 Tourer GTX ook buiten de VW-bubbel zien. Binnen die bubbel is dit het beste product van het moment, maar zelfs een reguliere Tesla Model 3 Long Range rijdt deze GTX compleet zoek. Ook aan het remgevoel is nog wat werk. Het pedaal kent een lange "doodse slag" voor 'ie echt pakt. Dat brengt geen tonnen vertrouwen naar de tafel natuurlijk. Ook blijft Volkswagen op deze ID.7 GTX volharden om net zoals op de ID.4 GTX/ ID.5 GTX achteraan trommelremmen te installeren. Je mag dan nog 100 technische redenen geven waarom trommelremmen kunnen werken VW, de ID.7 GTX zou baat hebben bij schijfremmen rondom om langere sportieve stints te overleven. We begrijpen niet dat we dit nog moeten zeggen anno 2025...

Image
Volkswagen ID.7 GTX Tourer test review autofans 2025

Genoeg gezanikt over de remmen, want de kans is natuurlijk klein dat je deze GTX dagelijks over de Nürburgring stuurt. Kan je dat dus loslaten, dan krijg je een unieke knaap. Neem nu die Tesla Model 3 Long Range van daarnet. Komt die er als stationwagen? Nee, dat denken we ook niet. Waardoor de ID.7 Tourer GTX momenteel het koninkrijk voor zichzelf heeft. Zo zijn er geen snellere versies van de elektrische Peugeot 308, Opel Astra of MG 5 en kost een BMW i5 Touring of Audi A6 Avant e-tron vlot rond de 100.000 euro.

Wat moet deze ID.7 Tourer GTX kosten?

72.365 euro, kuch. Jep, dat zijn muchos dinéros voor een nét wat snellere Volkswagen ID.7 Tourer. Weet wel dat een ID.7 Tourer kaal start aan 61.165 euro en dat je minstens 63.565 euro neer legt voor de versie met de batterij van 86 kWh die je ook in de GTX krijgt. Naar Duitse normen is de opleg dus relatief klein voor deze GTX. 

Image
Volkswagen ID.7 GTX Tourer test review autofans 2025

Natuurlijk krijg je niet enkel dat toefje extra vermogen dankzij de elektromotor vooraan. Je krijgt ook een aangepaste ophanging, herwerkte stuurinrichting, unieke bumpers, sportiever zitmeubilair en dezelfde vage remmen en regeneratieve B-stand die nét niet genoeg, tja, regenereert.

Deze ID.7 Tourer GTX dus links laten liggen?

Hoegenaamd niet! Want hoewel het tot op dit punt lijkt dat we niet onder de indruk zijn, zijn we dat wel. Dat komt voor een groot deel omdat de ID.7 Tourer in de basis al zo'n heerlijke auto is. Zie de GTX als een verwenkuur voor jezelf, zonder dat je al te veel moet inboeten qua range. Wij noteerden zelfs geen noemenswaardig verschil met de reguliere ID.7 en door de nieuwe generatie motoren is 'ie in de winter bijvoorbeeld een stuk zuinig dan pakweg een Mercedes EQE 350.

Image
Volkswagen ID.7 GTX Tourer test review autofans 2025

Toch is er iets uitermate duidelijk als je achter het stuur zit van deze ID.7 GTX. Dit is duidelijk het voorprogramma, de opstap naar een échte ID.7 Performance. Dat wordt ook duidelijk als je de recente geschiedenis in gaat van het merk. Niet zo lang geleden toonde Volkswagen namelijk de "ID. X Performance", een ID.7 Berline met 558 pk. Echter, wie geregeld naar optredens gaat, weet dat er soms pareltjes zitten in het voorprogramma...

Conclusie

Wat de ID.7 Tourer GTX mist in pure stoplichtprestaties, maakt hij ruimschoots goed qua dagelijkse bruikbare performance, afwerking, comfort en koffervolume. Dit is zonder twijfel de beste auto die Volkswagen momenteel maakt... tot er een ID.7 Tourer R komt?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen