De verkiezingen loeren om de hoek en dat zorgt ervoor dat de politieke beloftes weerom grootschalige proporties bereiken. Zowat het gros van de Vlaamse partijen is niet (meer) te spreken over het verbieden van de verbrandingsmotor vanaf 2029.
Spring even mee naar 2021. Toen kondigde de Vlaamse regering bestaande uit N-VA, CD&V en Open VLD met grote trots aan dat per 2029 de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor verboden zou worden in Vlaanderen, zes jaar voor dat het geval zou zijn in Europa. Nu, in 2024 (en met de verkiezingen om de hoek), worden er plots vragen gesteld bij die beslissing.
"Niet realistisch"
De bal ging aan het rollen tijdens het Automotive e-Motion Summit event van Febiac. Het "autosalon voor de zakenman", zeg maar. Daar vond een debat plaats waarin Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), Sammy Mahdi (CD&V), Annick De Ridder (N-VA), Joris Vandenbroucke (Vooruit) en Stijn Bex (Groen) enkele pittige vragen voorgeschoteld kregen.
Toen het thema van de versnelde elektrificatie werd aangesneden, was de meerderheid van de politiekers unaniem: het mag terug in vraag worden gesteld. Zo vinden zowel N-VA, als CD&V en Vooruit dat, hoe de kaarten momenteel liggen, het verbieden van nieuwe auto's met verbrandingsmotor in 2029 niet realistisch is. Zowel op praktisch, economisch als wettelijk vlak. Saillant detail, hoewel de beslissing in 2021 werd genomen, staat die nog niet vast in een decreet. Waardoor de volgende regering die zonder problemen richting vuilbak kan kieperen.
Ook LEZ op de schop?
Daar stoppen de boude uitspraken niet, want ook de Lage Emissieones (LEZ) in Antwerpen, Brussel en Gent worden door meerdere partijen in twijfel getrokken. Zo vinden Vooruit en N-VA dat een verdere trapsgewijze verstrenging misschien niet meer nodig is. CD&V gaat nog een stap verder en vindt dat heel de LEZ gerust mag afgeschaft worden.
Volgens Groen is het afschaffen of afzwakken een slecht idee omdat de LEZ zijn nut heeft bewezen. Open VLD legt de bal tenslotte in het kamp van de lokale besturen en zegt dat steden zelf de verdere toekomst van de LEZ mogen en kunnen bepalen.
Ook in Europa rommelt het
De Europese beslissing om per 2035 de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor te verbieden ligt eveneens onder vuur. Steeds meer lobbywerk probeert een bom onder die regelgeving te leggen. Ondertussen zou de twijfel al zo hoog zijn, dat de CFO van Porsche er vrij zeker van is dat het verbod uitgesteld zal worden.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden