Rijtest: Hyundai Ioniq 6 - Tesla voorbij! (2023)

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

Met de Ioniq 6 presenteert Hyundai zijn lange afstandswapen met een range tot wel 614 km. Daarmee gaat deze "stroomlijner" op papier verder dan een Tesla Model 3 Long Range. Werkt de Zuid-Koreaanse tech ook in de realiteit?

Wat is dit?

Misschien wel de lelijkste Hyundai in jaren. Of wat minder streng; de meest efficiënte Hyundai in jaren. Want door de aandrijflijn van de elektrische Ioniq 5 SUV in een meer gestroomlijnd koetswerk te dumpen, krijg je plots een sedan met riant veel ruimte, een boterzacht rijgedrag en een indrukwekkend laag verbruik. Nu praten we!


CHECK HIER ONZE VIDEO VAN DE IONIQ 6:


Visueel uitdagend

Kijk, we verstaan het. De elektrische revolutie kost automerken handenvol geld. Waardoor de meeste boekhouders van automerken smeken om elektrische SUV's te bouwen. Want die hoogpotige verkeershooligans verkopen als verste taartjes. Echter, elke designer en ingenieur weet dat een elektrische sedan stukken gestroomlijnder is. Daar is deze Ioniq 6 weerom een mooi voorbeeld van. Want hoewel technisch zo goed als identiek aan de Ioniq 5 SUV, geraak je met deze Ioniq 6 wel vlot 100 kilometer verder.

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

Bij de jacht naar die absolute indrukwekkende range van 614 kilometer moesten de designers wel wat toegevingen doen. Want de Ioniq 6 is op z'n minst gezegd nogal, euhm, visueel uitdagend. Met een stompe snuit, uitgerekte wigvorm en dubbele spoiler achterop die een Porsche 911 Turbo jaloers maakt. Ach, laat ons gewoon eerlijk zijn, mooi is het eigenlijk niet. Al zeker niet met de 18-duims velgen die je standaard krijgt. Je zou voor grotere (en mooiere) 20-duimers kunnen gaan... maar die halen zo maar even 69 kilometer van de totale range!

retro-IBM

Het "uitdagende" design vloeit gelukkig weg eenmaal je in de Ioniq 6 stapt. Binnenin zien we namelijk de strakke designlijnen van broeder Ioniq 5 met een retro-IBM-sausje erover. Materialen zijn kwalitatief, de versnellingspook achter het stuur monumentaal. Twee digitale schermen van 12-duim sieren het dashboard maar Hyundai trapte niet in de val om alle functies erachter te verbergen. Jep, de klimaatcontrole heeft nog zijn eigen cluster met knoppen. Hoezé!

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

Verder valt op hoe riant veel ruimte Hyundai in deze Ioniq 6 wist te verpakken. Zeker achterin is dit hoe een Mercedes EQS had moeten zijn. Punt. Passagiers hebben dus niets te klagen in deze Ioniq 6, hopelijk voor jou nemen ze echter niet te veel bagage mee, want met 401 liter is de koffer van deze Ioniq 6 best matig te noemen. De frunk van 45 dan wel 15 liter, afhankelijk van de versie, is daarbij een druppel op een hete plaat.

Knijtersnel laden

Hoe zit het nu met die versies? Wel het aanbod van de Ioniq 6 is poepsimpel. Tot de komst van een van de pot gerukte Ioniq 6 N met zo'n 650 pk, bestaat het gamma uit een versie met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Die laatste teert steeds op de grote accu van 74 kWh (netto), terwijl je de versie met achterwielaandrijving ook kan krijgen met een batterij van 54 kWh (netto). Geen wereldschokkende zaken hier.

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

De versie met grote accu en achterwielaandrijving (zeg maar de "Long Range") zal zonder twijfel de meest interessante variant zijn. Niet in het minst door die - en we herhalen het nog eens - genoteerde WLTP-range van maar liefst 614 kilometer. Daarnaast kan deze uitvoering (in theorie) ook knijtersnel opladen aan 350 kW DC en AC-laden aan een meer gangbare 11 kW. Op papier is dit een ongeloof indrukwekkende auto!

Tesla? Da's een dieseltrein

Goed nieuws, want ook op de weg stelt de Ioniq 6 niet teleur. Dit is een auto die zo sereen mogelijk door het landschap wil glijden. De geluidsisolatie is daarbij uitstekend, de input die je moet geven heel natuurlijk. Je merkt duidelijk dat de ingenieurs de opdracht hebben gekregen om van deze Ioniq 6 een lange-afstandswagen te maken. Stap na deze Ioniq 6 in een Tesla Model 3 en je lijkt wel in een dieseltrein geklommen. Kon de ophanging nog net wat zachter? Misschien wel. Is de 228 pk van de Long Range versie wereldschokkend? Hoegenaamd niet. Krijg je feedback via het stuur bij sportiever rijden? Feed-watte?

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

Daartegenover staat wel dat de Ioniq 6 zijn statement waar maakt. Zo reden we bij momenten een verbruik van zo'n 12 kWh/ 100 km bij elkaar, tijdens zonnige dagen. Nogmaals, 12 kWh voor een sedan van 4,85 meter en net geen 2 ton! Wat dat in rangetermen wil zeggen? 616 kilometer. Alsjeblieft! Daarmee steekt deze Ioniq 6 een Tesla Model 3 Long Range voorbij.

Niet de goedkoopste

De Hyundai Ioniq 6 heeft dus, buiten zijn design, serieus wat strepen voor op de concurrentie. Meer nog, met een basisprijs van 50.500 euro zet hij een Mercedes EQE of BMW i4 volledig buitenspel. Dé uitgelezen concurrenten voeren echter een smerige strijd, want een Tesla Model 3 en (sinds kort) een Polestar 2 zijn nog een stuk goedkoper.

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

Dat verandert niet eenmaal je voor de Long Range-varianten van dit gezelschap gaat. In het geval van de Ioniq 6 stijgt de prijs dan tot 55.500 euro. Bij Tesla ben je 53.970 euro kwijt voor de M3 Long Range en bij Polestar amper 44.950 euro voor de P2 Long Range. De Zuid-Koreaan is dus niet de goedkopere... maar pocht wel met een ongezien efficiëntie en lekker veel binnenruimte.

Conclusie

"Zuinig maar lelijk", dat was de originele conclusie voor deze Hyundai Ioniq 6. Een uitgebreide test leerde ons echter dat de Zuid-Koreaan ook opvallend ruim, comfortabel, fluisterstil en qua techniek indrukwekkend is. Veel beter dan dit worden elektrische auto’s op het moment niet. Alleen... waarom dat design, Hyundai?

Hyundai Ioniq 6 rijtest video autofans test

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Alec.puype 13:07
afbeelding van Alec.puype

Of gestroomlijnd, elegant, gedurfd en geen saaie eenheidsworst...Des goûts et des coureurs...

stijn 19:50
afbeelding van stijn

Dit design is toch gewoon een Koreaanse merc EQE. Die wordt qua styling veel milder ontvangen.

Christopher 09:37
afbeelding van Christopher

Elke auto is met dit soort velgen lelijk! Ik vind het een gedurfd design. 20 inch velgen en een donker kleurtje.......

JL 12:00
afbeelding van JL

Awel ja, de eerste indruk is wat apart ("is dit het kind van een Porsche en een New Beetle?"). En dan wen je eraan. Om vervolgens te denken: yes, doe mij maar zo een!

GLENN 11:12
afbeelding van GLENN

Waar en wanneer heb je die 12kWh/100km gehaald? Want zo’n waarde zie ik af en toe ook verschijnen op het scherm vd i4. Maar dan moet je wel als een oud moeke rijden op wegen waar 50km/h halen al een hele prestatie is. Dus doorsnee Belgisch verkeer ;-). Voor het overige een originele verschijning de ioniq 6, vooral jammer van de kleine kofferruimte.

this 09:02
afbeelding van this

Idd zelfs met een aerodynamische Tesla Model 3 is 120Wh/km een serieuze prestatie.
Maar als je eens een lang stuk 50km/u kan rijden, haal je die waarde wel.

Edison 23:02
afbeelding van Edison

Vervangt dit nu de Ioniq 5 of is die nog steeds beschikbaar?
Ik vind de 5 toch geslaagder qua design.

bjorn 21:34
afbeelding van bjorn

dit komt naast de vierkante blok ioniq5

kevin lips 21:30
afbeelding van kevin lips

Kijk dan maar niet naar de nieuwe kona met licht blokken top net boven en in de zijspatborden

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws