Stellantis CEO Carlos Tavares is er niet mee opgezet dat de Italiaanse overheid in gesprekken is met Chinese automerken (en Tesla) voor de bouw van een lokale fabriek. Komt zo'n fabriek er, dan dreigt Stellantis met het weghalen van productie uit de laars van Europa. Saillant detail, Stellantis zal zelf Chinese EV's gaan bouwen van dochtermerk Leapmotor in Polen.
Spring even mee terug enkele dagen in de tijd. De Italiaanse overheid heeft openlijk laten weten in gesprekken te zijn met Chinese automerken (waaronder Chery Auto) én Tesla om extra autoproductie naar het land te halen. Een slimme zet natuurlijk om de werkgelegenheid wat aan te zwengelen. Carlos Tavares, de CEO van Stellantis - met onder andere Fiat, Alfa Romeo en Lancia in de portefeuille - ziet de zaken duidelijk anders.
Duizend jobs op de helling
In de marge van de onthulling van de gloednieuwe Alfa Romeo Milano sprak de man krasse taal: "Als iemand Chinese concurrentie wil introduceren, dan zal die verantwoordelijk zijn voor de onpopulaire beslissingen die daardoor moeten genomen worden." Volgens Tavares zorgt toegenomen concurrentie voor een kleiner marktaandeel en een lagere verkoop. "In dat geval hebben we misschien niet zo veel fabrieken nodig als nu." Waarmee de CEO duidelijk dreigende taal richting Italië spreekt.
De uitspraken staan evenwel wat haaks op eerdere beslissingen van de grote groep om miljoenen te investeren in Italië. Ondanks de investeringen vrezen lokale vakbonden dat er de komende jaren wel eens 3.700 banen zullen verdwijnen in een poging van Stellantis om geld te besparen. In die zin kan de Chinese auto wel eens als zondebok gebruikt worden om het jobverlies te "rechtvaardigen". Stellantis heeft immers intrinsiek niets tegen Chinese EV's, want de groep zal dit jaar nog starten met de bouw van Chinese budget-EV's in Polen voor de Europese markt. Daarvoor nam het het Chinese Leapmotor op in de portefeuille.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden