Chery Motor brengt Omoda en Jaecoo naar België: Kers op de taart of portie teveel?

Omoda 5

Er staat geen rem op het aantal Chinese merken die Europa als het beloofde land van melk en honing aanschouwen. Autogigant Cherry stapt nu ook in een ambitieus Europees avontuur met merken Omoda en Jaecoo. Autofans had een lanceringsgesprek met Derek Du - de nieuwe Chery Benelux baas - om uit te pluizen wat de ambities zijn.

Hoewel we natuurlijk vaak wat chauvinistisch denken, moeten we er niet flauw over doen; voor een autogigant zoals Chery (die jaarlijks 1.88 miljoen auto's bouwt) is België wat men noemt "tweededelijn" in de expansie richting Europa. In eerste instantie mikt zo’n constructeur namelijk op markten als Duitsland, UK, Frankrijk, Italië en Spanje. Daar liggen nu eenmaal de volumes te rapen. Nu goed, als de producten matchen met de vraag op de markt, dan zou het gek zijn om ook hier geen marktintroductie in te zetten.

Mon Chery

Maar waarom lonkt Cherry met Omoda en Jaecoo naar Europa? Met die vraag trokken we naar Derek Du, Managing Director voor Chery Benelux. Volgens Du is de groep Chery enerzijds op zoek naar extra volumes en zijn anderzijds de producten er simpelweg klaar voor zijn, ook al moest er behoorlijk wat extra geïnvesteerd worden in R&D om aan de Europese veiligheids- en emissienormen te voldoen. Ja, je leest het goed, emissienormen. Er komen dus ook modellen met verbrandingsmotoren, naast plug-in hybrideversies en elektrische modellen.

Omoda E5

Niet onbegrijpelijk dat ze voor deze aanpak kiezen; ook MG wedt momenteel op meerdere paarden door naast full EV ook verbrandingsmotoren aan te bieden en dat heeft het merk geen windeieren gelegd. Als er vraag naar is, why not?

Een tikkeltje té ambitieus?

Derek Du is een Chinees pur sang, die met passie spreekt over zijn merk(en) en blijk geeft van ambitie. En wat voor een ambitie. Eentje van de onrealistische soort als je het ons vraagt. Met drie modellen dit jaar (verder meer daarover) willen ze snel naar een marktaandeel van - hou je vast - 1,5% evolueren. Dat komt ongeveer overeen met een 6.000 units in de verkoopstatistieken. In het eerste jaar!

Omoda E5 interior

Om je een idee te geven, MG had 4 jaar nodig om 1% marktaandeel te behalen in België (en alleen daarvoor verdienen ze al terecht applaus). Chery ziet de zaken dus misschien nét wat te ambitieus. Dat neemt niet weg dat het goed mogelijk is dat Chery succesvol kan zijn in België. Wat ons betreft kiezen ze alvast voor het juiste distributiemodel en het is geen agentschapmodel (waardoor ze dus wel nog rekenen op “klassieke” dealerships). Zo willen ze snel naar 10 en zelfs 20 verkooppunten gaan in plaats van te kiezen voor een beperkt aantal flagshipstores. Een eerste dealership komt er in Genk, de volgende contracten zouden al klaar liggen om te tekenen. Met twee nieuwe merken als strijdwapen.

First up: Omoda

Het eerste merk dat Chery lanceert is Omoda. De Omoda 5 verschijnt deze zomer op de markt en zal meteen worden aangeboden met een 1.6 TGDi benzinemotor van 185 pk. De meer (zakelijk) interessante versie is de Omoda E5 met puur elektrische aandrijflijn die een autonomie belooft van 430 km. Over veel meer technische info beschikken we vandaag niet. De foto’s maken wel duidelijk dat de Omoda 5 en E5 SUV’s zijn met een modern design. Geen herkauwde of gekopieerde rommel dus.

Omoda 5

Volgens Derek Du hoort de Omoda 5 in het B-segment, maar tegelijk wordt 'ie gebenchmarkt met de Hyundai Kona en Kia Niro. Dat neigt dus eerder naar C-segment, maar we hebben de voertuigen nog niet in levende lijve gezien. Opmerkelijk weetje nog: bij Chery hebben ze bij de ontwikkeling van hun “Europese” modellen niet gekeken naar de Europese of andere Chinese merken, wel naar de Koreaanse en Japanse concurrenten.

Trapje hoger: Jaecoo

Tegen september verschijnt tweede merk Jaecoo ten tonele met de Jaecoo 7. Een grote SUV die ons qua design een beetje aan Toyota doet denken, ’t is te zeggen, als de denkbeeldige opvolger van de LandCruiser. Achteraan lijkt het dan weer alsof Land Rover als bron van inspiratie heeft gediend.

Jaecoo 7

De Jaecoo 7 komt er als 1.6 TGDI en als PHEV (plug-in hybride), waarbij Derek Du heel trots is om te melden dat een volledig elektrisch rijbereik van 100 km mogelijk is. Niets baanbrekend dezer dagen, maar inderdaad een zeer mooie waarde. Voor volgend jaar staat er dan nog een Jaecoo 8 op de planning die een trapje hoger gepositioneerd wordt.

Is Omoda en Jaecoo een zinvolle aanvulling voor onze markt?

Moeilijke vraag om te beantwoorden, maar diezelfde vraag was ook moeilijk in te schatten toen MG en BYD voet op Europese bodem zetten. In ieder geval; meer aanbod is altijd goed voor de consument, dus wat ons betreft ontvangen we Omoda en Jaecoo met open armen. Vooropgesteld natuurlijk dat moederhuis Chery wel een goede service na verkoop verzekert. Dat zit volgens Derek Du wel snor, hij bevestigt ons zelfs dat nog voor de marktintrodutie de wisselstukken al onderweg zijn om de klant te vrijwaren van kopzorgen als de auto in de workshop moet.

Jaecoo 7 interior

Over de prijsvork van de nieuwkomers kunnen we nog niet veel zeggen. Wel wordt opnieuw gekeken naar Koreaanse challengers en ook Peugeot wordt genoemd als benchmark. Omoda en Jaecoo zouden wel iets goedkoper worden (dixit Derek Du), maar ga er nu ook niet van uit dat je duizenden euro’s zult besparen. Binnenkort wellicht meer daarover als we de eerste testrit kunnen uitvoeren. Intussen kan je wel al de Omoda 5 en E5 ontdekken op de nieuwe Belgische website.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws