Geen Berline zonder Break bij Mercedes. Daarom dat het merk enkele maanden na de lancering van de gloednieuwe E Berline nu het doek haalt van de E Break. Met nog steeds de grootste koffer in het segment en genoeg technologie om je zelf naar huis te rijden.
De tijden van de lijkwagen liggen alvast ver achter ons met de komst van de nieuwe generatie E-Klasse Break. Hij oogt een stuk slanker dan voordien en lijkt op een liefdeskind van de C-Klasse Break en de CLS Shooting Brake. Kortom; zeker geen lelijk kind. Al moeten we toegeven dat de achterkant met platgeslagen lichten vanuit sommige hoeken wat raar oogt. Hoeken die in real life misschien beter meevallen.
Minder koffer dan voordien
Zo'n glooiende daklijn heeft natuurlijk consequenties voor het interieur. Hoewel er gek genoeg meer hoofdruimte aanwezig is (door het verlagen van de stoelen), is de koffer voortaan een stukje kleiner. Kon je in de vorige E nog 1.950 liter kwijt, dan daalt die inhoud nu naar 1.820 liter. Nu, dat is nog steeds meer dan de Audi A6 Avant of BMW 5 Reeks Touring je kan aanbieden maar toch is het daardoor meer een designbeest dan sleurbeest. Nu ja, je kan nog steeds een Europallet kwijt in de koffer.
Verder neemt de E Break het interieur van de E Berline over. Denk dan aan een uitmuntende afwerking, knappe materialen en (indien je er de duiten voor neer legt) een dashboard dat voor zo'n 90 procent uit scherm bestaat. De autonome techniek voor de in de file komt uiteraard ook naar de stationwagen. Je zou al bijna niet meer voor een S-Klasse gaan.
Beperkt aanbod
Al heeft zo'n S natuurlijk nog altijd straffer gerief onder de kap steken. Net zoals de Berline is het motorenpalet initieel beperkt bij de Break. Dieselaars moeten het doen met de 220 d (194 pk) en 350 d (258 pk), benzinerijders krijgen 184 pk in de E 200. Op termijn komen daar uiteraard meer tussenversies bij en de Mercedes-AMG E 43 met 401 pk en de Mercedes-AMG 63 met 612 pk. Voor als je snel moet verhuizen.
Aardig om weten is dat Mercedes dit najaar op het autosalon van Parijs een meer offroadwaardige variant zal voorstellen van de E Break. Vergelijkbaar met wat Audi doet met de A6 Allroud en Volvo met de V60 CrossCountry.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen