Officieel: Mercedes E-Klasse (2016)

mercedes-e-klasse-2016_001

Hij behoorde tot de oudjes van het segment, maar nu niet meer, want Mercedes heeft haar tiende generatie van de Hogere middenklasse losgelaten op de wereld, bij ons beter bekend als de E-Klasse. Al hadden ze hem beter Mini-S-Klasse genoemd. Want technologie wordt lustig overgedragen van de één op de andere.

Al blijft het niet enkel bij technologie, want uit eerder gelekte beelden was al duidelijk dat qua styling de E-Klasse een te heet gewassen S-Klasse is... of een C-Klasse op groeipillen, het is maar hoe je het bekijkt. Of dat spijtig is? Dat hangt er vanaf. Ons hoor je alvast niet klagen over de designtaal van het trio, al is het maar de vraag of het een goed ding is dat je aan de lichten geen onderscheid meer kan maken tussen een auto van 30.000 en 100.000 euro.

mercedes-e-klasse-2016_001

Tegenover de vorige generatie groeide de E alvast 43 millimeter (4.923mm). Daarnaast werden de wielen wat meer naar de hoeken geduwd waardoor de wielbasis kon groeien met een gezonde 65 millimeter (2.939 mm). De Cx-waarde van de carrosserie bedraagt 0.23. Voor de liefhebbers; dat is beter dan de Tesla Model S, Mercedes C-Klasse en de nieuwe Toyota Prius die het met 0.24 doen.

Crisis-bewuste koning

Binnenin leent de E grotendeels het interieur van de S-Klasse. Zo prijken er ook twee 12.3-duims zwevende schermen op het dashboard. Al zijn die in tegenstelling tot in de S wel optioneel. Standaard krijg je wat braver meterspul. Een première in autoland is het stuur met drukgevoelige knoppen. Die 'Touch Controls' bedien je door te swipen naar alle richtingen met je duim zoals je op je smartphone doet en controleren COMAND Online, het nieuwe generatie infotainmentsysteem van Mercedes.

mercedes-e-klasse-2016_001

Dat er uit de nodige leder en houtsoorten kan worden gekozen is niets nieuw. Wel nieuw is de ambient lighting binnenin. Zo vind je op elke hoek, gleuf en paneel wel een zacht streepje licht om sfeer te creëren. Welke vorm die sfeer aanneemt kies je helemaal zelf, want je kan de LED-verlichting in maar liefst 64 kleuren instellen. Van rustgevend geel tot - sorry Mercedes - Pooier Paars. Nog straffer? Optioneel neemt de E het Heat Comfort package van de S, waardoor armsteunen in de deur en middenconsole worden verwarmd tijdens die koude winterdagen.

mercedes-e-klasse-2016_001

Standaard pronkt de E-Klasse dan weer met Frontbass. Een ontwikkeling dat gebruik maakt van de ruimtes in de carrosserie om de bas van het geluidssysteem... tja... meer bass te geven. Ga je voor het optionele Burmester® high-end 3D surround sound systeem, dan plaats Mercedes letterlijk luidsprekers tot in het dak. Goed voor een concerthalgevoel, aldus de Duitsers.

Leasingdiesel

Onder de kap van de E-Klasse maakt een nieuwe generatie viercilinder diesel haar opwachting in de vorm van een 220 d. Geen vrees echter, want dat is heus geen 2.2-liter meer. Wel een 2-liter die goed is voor 194 pk en 400 Nm koppel die je in 7,3 seconden naar de honderd stuwen. Het normverbruik ligt evenwel op 3,9 l/100 km en de CO2-uitstoot op een leasingvriendelijke 102 g/km.

mercedes-e-klasse-2016_001

Verwacht op lange termijn ook teruggeschroefde varianten van dat blok maar ook een sterke diesel. De van oudsher genaamde 350 d zal in de nieuwe E goed zijn voor een 3.0-liter zescilinder met 258 pk, 620 Nm koppel en een sprint naar de honderd in 5.9 seconden.

Liever bezinerijden? Dat biedt Mercedes de E 200 aan met 184 pk en 300 Nm uit een 2.0 viercilinder die goed is voor een normverbruik van 5.9 l/100km en een CO2-uitstoot van 132 g/km. Pluggen doe je met de 350 e, een plug-inhybride die 279 pk, 600 Nm en een C02-uitstoot van 49 g/km weet neer te zetten. Het verbruik? Als je hem altijd braaf oplaad 0 l/100 km natuurlijk, al geeft Mercedes 2,1 liter op. Gerief van AMG zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.

mercedes-e-klasse-2016_001

Autonoom?

Helemaal zelf rijden doet de E-Klasse nog niet, al krijgt 'ie stevig wat technologie mee. Het merendeel van die tech is nog optioneel maar toont wel tot wat Mercedes in staat is. Denk dan aan automatisch wisselen van rijstrook op de autostrade, een noodrem wanneer je volop naar de staart van een file zou vliegen, parkeren op afstand (via je smartphone), oorbescherming bij een crash en ontwijkende stuurhulp.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Cliff Haerden 16:54
afbeelding van Cliff Haerden

Wat met de e300hybride komt die er ook nog?

Yvesw 16:58
afbeelding van Yvesw

Daar is op dit moment nog geen sprake van. Zeg echter nooit nooit ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws