De Skoda Kodiaq steekt in het nieuw en die tweede generatie wil uitpakken met nog meer ruimte, nog meer luxe en desgewenst een pittige plug-inhybride. Maar wat moet dat kosten?
Spring even mee naar 2017. Van Covid was nog geen sprake, de inflatie bleef nog binnen de perken en wij reden de eerste SUV van Skoda. In dieselvorm nota bene! Die Skoda Kodiaq TDI kende een basisprijs van 27.120 euro. Wat je tegenwoordig kwijt bent voor de basisversie van de nieuwe generatie?
Duurder, maar
Laten we meteen met de deur in huis vallen: 38.990 euro. Dat ben je minimaal kwijt voor basisversie "Family" van de tweede generatie Kodiaq met een 150 pk sterke 1.5-liter viercilinder benzine met milde hybridekracht. Nu kunnen we zeuren over hoe vroeger alles beter was en hoe auto's verschrikkelijk duur zijn geworden, maar sta ons enige nuance toe. Ja, op nog geen 10 jaar tijd is de basisprijs van de Kodiaq met zo'n 40% gestegen, maar tegenwoordig krijg je wel vanaf de basis een riante uitrusting.
Zo krijg je niet enkel die zuinige benzinemotor maar ook een virtuele cockpit, verwarmde voorzetels, een elektrische kofferklep, bestuurderszetel met geheugenfunctie, achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, automaat en ga zo nog maar een uurtje door. Daar bovenop smeert Skoda dan de gegroeide proporties en kofferruimte tot wel 910 liter. Om de criticasters helemaal de mond te snoeren; die Kodiaq die we in 2017 reden was minder goed uitgerust, maar kostte na opties wel 52.000 euro! Dus theoretisch krijg je een stuk meer, voor minder.
Of het gemiddelde gezin 40.000 euro op het schap heeft liggen... dat is een ander verhaal.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden