Officieel: nieuwe Skoda Kodiaq groeit en gaat aan de stekker (2023)

Skoda Kodiaq 2023

Skoda’s grootste SUV steekt in het nieuw en jawel: daarbij wordt die nog een stukje groter. Dat is niet het enige dat verandert, want de Kodiaq krijgt ook voor het eerst een plug-inhybride iV-variant en dat is niet de minste. Wat dacht je bijvoorbeeld van meer dan 100 kilometer elektrisch rijbereik?

De Skoda Kodiaq mag dan de grootste SUV van het merk zijn, hij doet het allesbehalve het slechtst in de verkoopcijfers. Zo wist Skoda sinds zijn lancering in 2016 alvast 841.900 Kodiaqs van de eerste generatie te slijten, en in de lijst van populairste Skoda-SUV’s moest hij vorig jaar enkel de kleine Kamiq voor laten gaan. Het mag dus duidelijk zijn dat zijn forse buitenmaten geen struikelblok zijn in de verkoop… Dus dan doen de Tsjechen er nog maar een schepje bovenop.

Meer plek voor de kinderen

Dit is namelijk de gloednieuwe Skoda Kodiaq en met zijn lengte van 4,76 meter is die nog een dikke 6 centimeter langer dan zijn voorganger. Deze tweede generatie is echter wel 2 centimeter lager, en samen met een nieuwe snuit moet dat leiden tot een betere aerodynamica. Die snuit beschikt nog steeds over Skoda’s typische grille, die tegenwoordig tussen de lamellen LED-dagrijverlichting in een soort stippellijnpatroon krijgt. Achteraan loopt de LED-balk dan weer volledig door over de kofferklep, met de merknaam lekker eigentijds tussen de bovenste beentjes van de achterlichten uitgesmeerd. Het plaatje wordt er afgemaakt met D-stijlen in contrastkleur achter opmerkelijk grote raampartijen — kwestie van over je schouders te kunnen zien wanneer je met je bonkige Skoda-SUV afslaat.

Skoda Kodiaq 2023

Dat de Kodiaq gegroeid is merk je ook binnenin, en dan vooral achterin. Zo is de wielbasis van de SUV identiek aan die van zijn voorganger, dus zowel op de voorstoelen als de achterbank zijn er geen grote verschillen in ruimte. Zijn extra centimeters zitten echter vooral achter de achteras, en zo groeit de kofferruimte met 75 liter tot 910 liter achter de achterbank van de vijfzitter. Bestel je de Kodiaq daarentegen als zevenzitter, dan blijft er nog een mooie 340 liter over achter de derde zitrij en dat is 80 liter meer dan voorheen. Op die klapstoeltjes zorgde Skoda trouwens voor meer zitruimte, want bijna 40 procent van alle Kodiaqs wordt blijkbaar besteld met zeven zitplaatsen.

Multifunctionele draaiknoppen

Voorin mag de ruimte dan grotendeels gelijk blijven, maar dat betekent niet dat je je er in een oude Kodiaq waant. Wel integendeel: het dashboard pakt er uit met een nieuw bedieningsconcept en meer schermoppervlak dan voorheen. Zo is het digitale bestuurdersdisplay van 10,25 inch standaard, en dat wordt geflankeerd door een centraal aanraakscherm van 10 of 13 inch. in tegenstelling tot technische neef Volkswagen Tiguan krijgt de Kodiaq echter geen rij met aanraakgevoelige strookjes onder dat scherm, maar monteren ze een set handige draaiknoppen in de middenconsole. Afhankelijk van de actieve functies kunnen die alles bedienen van het audiovolume tot de intensiteit van je zetelverwarming. Verder valt op dat de bedieningshendel voor de versnellingsbak naar de stuurkolom verhuist. Dat maakt meer ruimte vrij voor opbergvakken in de middenconsole, maar sluit manuele versnellingsbakken wel uit.

Skoda Kodiaq 2023

De aandrijflijnen die je wel kan krijgen, kunnen je echter bekend voorkomen. Zo staat de nieuwe Kodiaq gewoon op een doorontwikkeling van het gekende MQB-platform, en krijg je dus nog steeds dezelfde TSI- en TDI-blokken ter beschikking. Op benzinevlak is er de keuze uit een mildhybride 1.5 TSI met 150 pk op de voorwielen en een 2.0 TSI met 204 pk en vierwielaandrijving. Dieselen doe je altijd met een 2.0 TDI, die 150 pk sterk is voor de voorwielaandrijvers en 193 pk sterk voor vierwielaangedreven varianten. Later komt er als vanouds nog een RS-versie, maar daarover is nog niks officieel bekend.

Tot 100 kilometer elektrorange

Wat wel helemaal nieuw is voor de Kodiaq, is de iV-plug-inhybride. Die maakt gebruik van de 1.5-liter TSI-benzinemotor en combineert die met een elektromotor in de zestraps transmissie. Samen brengen ze 204 pk naar de voorwielen en tot hiertoe komen de cijfers je misschien bekend voor van de nieuwe Volkswagen Tiguan. De Kodiaq krijgt echter een flink groter accupakket mee van 25,7 kWh, en dat moet een elektrisch rijbereik van “meer dan 100 kilometer” mogelijk maken. Die grote accu wreekt zich dan wel enigszins op de kofferruimte, want die krimpt met 165 liter tot een volume van 745 liter. Daardoor is ook enkel de vijfzits Kodiaq verkrijgbaar in combinatie met de stekker.

Skoda Kodiaq 2023

Je zal de nieuwe Skoda Kodiaq kunnen krijgen met de keuze uit vier uitrustingsniveaus, die de Tsjechen voor de gelegenheid ‘Design Selections’ dopen. Zo is er de ‘Loft’ met grijze stoffen zeteltjes, de ‘Lounge’ met grijs microvezel en gele stiksels en de ‘EcoSuite’ met leer dat gelooid is door iets duurzaams te doen met koffieboonschillen — vandaar de naam. Tot slot is er de ‘Sportline’, die knappe 19-inchvelgen combineert met een sportief aangekleed interieur. Prijzen kennen we nog niet, maar leren we vast nog in aanloop naar de eerste leveringen midden volgend jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws