Een gloednieuwe Volvo coupé kopen zonder dat het een SUV is? Het kan zowaar in 2024. Al moet je dan wel bij Cyan Racing aan gaan kloppen voor deze P1800 Cyan GT, een 414 pk sterke restomod van de elegante coupé uit de jaren '60.
Vraag je het oldtimerfans, dan behoort de Volvo P1800 thuis in het rijtje van de mooiste coupés ooit gebouwd. En ongelijk kunnen we ze natuurlijk niet geven. Maar wat als je nu op zoek bent naar een meer moderner alternatief? Volvo biedt tenslotte geen échte coupé meer aan - ook al wil het merk je anders wijs maken met de C40. Wel, maak kennis met de P1800 Cyan GT!
Polestar-derivaat
Cyan Racing is geen nobele onbekende, want in essentie is het een overblijfsel van de tijden toen Polestar nog een race-afdeling was van Volvo. Waar Polestar echter hét premium elektrisch merk binnen Geely werd (tot Zeekr en Lotus de boel kwamen versterken), blijft Cyan Racing instaan voor raceklaar gemaakte producten van Geely. Denk maar aan DEZE van de pot gerukte Lynk&Co.
Naast racewagens houdt het zich tegenwoordig ook bezig met restomods. Zo was er in 2020 al een herbouwde Volvo P1800 voor het circuit, vanaf nu mag die ook de openbare weg op. Het resultaat heet de P1800 Cyan GT en is een koolstofvezel eerbetoon aan de Zweedse coupé van de jaren '60. Met een bouwtijd van 12 tot 15 maanden weet je dan ook dat je exclusief spul in handen hebt.
Wacht, +400 pk?!
Wat er nu zo speciaal is aan deze restomod? De tijdloze looks gekoppeld aan het moderne vermogen uiteraard. Onder de kap blijft Cyan Racing een beetje vasthouden aan het geheel, want ook onder deze GT steekt een viercilinder benzinemotor. Die is in dit geval 2-liter groot, komt uit een Volvo S60 TC1-racewagen en schopt het daardoor tot 414 pk.
Om het klassieke gevoel te behouden, stuurt die motor zijn vermogen naar de achterwielen via een manuele vijfbak van Holinger. Prestatiecijfers? Die geeft Cyan Racing niet mee. Heb je dat überhaupt nodig als je met zo'n kunstwerk op wielen onderweg bent?
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 18 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 20 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 20 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden