Eerste test: Lotus Eletre (2023)

Lotus Eletre (2023) test

Naast de eerste SUV van de Britten is de Eletre ook het eerste elektrische model van Lotus. Heiligschennis volgens sommigen, maar de Chinese Brit wil vooral luxe, comfort, vermogen en een ruim rijbereik verpakken in een aantrekkelijk jasje... En een Lotus-chassis natuurlijk. Roepen we niet te snel moord en brand?

Wacht nog even met je reacties hier onderaan deze rijtest want we weten al wat jullie gaan zeggen, Lotus-fans: “Dit is geen echte Lotus!”. We zijn het in zekere zin met je eens: een grote SUV die bovendien elektrisch is, rijmt niet echt met de light is right-filosofie van oprichter Colin Chapman. Maar anderzijds heeft met merk met deze modus operandi nooit echt kunnen groeien. Dat is meteen ook de taak van deze nieuwe Eletre: Lotus naar een hoger niveau tillen.

Zoals de Cayenne

Zelfs voor deze eerste kennismaking is er al veel inkt gevloeid over de Lotus Eletre. “Te zwaar”, “geen echte Lotus”, “Chinese auto” enzovoort. Op dat laatste na zijn dat trouwens dezelfde verwijten die de Porsche-puristen begin jaren 2000 maakten aan het adres van de Cayenne. En dat is uiteindelijk één van de belangrijkste modellen geweest in de geschiedenis van het merk. Kan die geschiedenis zich bij Lotus herhalen?

Lotus Eletre (2023) test

Dat hoopt Geely alleszins, de Chinese groep achter Volvo, Polestar, Smart, Zeekr en Lotus. In de familiestamboom zijn het trouwens die twee laatste merken die een belangrijke tak vertegenwoordigen. De ene voor het comfort, de andere voor de sportiviteit. De Eletre heeft dus de zware taak Lotus te transformeren van sportief nichemerk tot te duchten concurrent aan de top van het premiumsegment.

Eigen aan Lotus

Om die transformatie te doen slagen, is de Eletre een elektrische SUV geworden. Dat is namelijk het succesrecept van vandaag. Maar denk maar niet dat het team uit Hethel – en het ontwikkelingscentrum in Duitsland – een kant-en-klaar chassis van Geely hebben gekregen.

Lotus Eletre (2023) test

Het EPA-platform van Lotus werd namelijk specifiek voor en door het merk ontwikkeld, terwijl de crashstructuur en enkele andere structurele elementen van andere platforms van de groep werden overgenomen om de ontwikkelingstijd te beperken. De ingenieurs konden op die manier de ‘Lotus-touch’ verzekeren, met onder meer luchtvering, een adaptieve schokdemping, actieve antirolstangen en achterwielsturing.

Krachtigste Lotus ooit

De Britten zeggen ook geëxtrudeerd aluminium en andere speciale elementen gebruikt te hebben om het gewicht zoveel mogelijk te beperken. Nu ja: de Eletre weegt 2,5 tot 2,7 ton, onder meer – maar niet uitsluitend – door de grote batterij. Die heeft een capaciteit van 112 kWh en een spanning van 700 volt, wat snelladen tot 355 kW mogelijk maakt en een maximaal rijbereik van 600 kilometer oplevert.

Lotus Eletre (2023) test

Maar het rijbereik van de ene Eletre is niet dat van de andere. Er zijn namelijk drie varianten. De eerste twee (Eletre en Eletre S) zijn 603 pk en 710 Nm sterk, dankzij dezelfde elektromotoren op elke as. De topversie, Eletre R, krijgt een tweetrapsversnellingsbak op de achteras en krachtigere motor. Dat resulteert in 905 pk en 985 Nm, een topsnelheid van 265 km/u en een sprinttijd naar 100 km/u in 2,95 seconden. Op papier lijkt deze versie dus de titel ‘hyper-SUV’ te verdienen.

Aerodynamisch design

Volgens het marketingteam is het design van de Eletre “bepaald door de lucht”. Dat is niet gelogen: de grote Lotus-SUV krijgt heel wat luchtsleuven en andere trucjes voor een betere luchtgeleiding. Dat geeft hem een dreigende en sportieve look, die vooral tot uiting komt in de scherp gelijnde voorbumper. Op de flanken krijg je een goeie indruk van het formaat van deze 5,10 meter lange SUV met wielbasis van 3,0 meter.

Lotus probeert dat wat te maskeren met een contrasterend zwart dak en een aflopende daklijn, maar dat lukt niet helemaal. De achterkant verdient wat minder lof, vooral ter hoogte van de kofferklep. Die krijgt een soort dubbele achtervleugel met ronde uitstulping in het midden. Die is wel degelijk functioneel, want ze verbergt een lidar en andere sensoren.

Lotus Eletre (2023) test

Daar zitten trouwens niet de enige radars in de Eletre. Er huist er nog eentje boven de voorruit en twee andere in de voorvleugels. De link met de andere elektrische SUV’s in de Geely-groep, zoals de Polestar 3 en Volvo EX90, wordt daar duidelijk.

Business of first class

Het exterieur mocht dan misschien wat meer zijn, het interieur maakt veel goed. Niet alleen met zijn moderne en aangename design, maar vooral met een onberispelijke afwerking. Zowel de assemblagekwaliteit als de gebruikte materialen zijn voortreffelijk. Op dit punt kan de Eletre de strijd met de andere luxe-SUV's aan.

Lotus Eletre (2023) test

De cockpit bestaat uit een horizontaal dashboard met twee niveaus. Het biedt plaats aan twee fijne, lange schermen: een voor het instrumentenpaneel en een ander voor de passagier. Centraal staat dan weer een 15,1 duim groot oledscherm. Dat is het masterpiece van het interieur: het bedient niet alleen alle functies, maar beschikt ook over een huiseigen snel en intuïtief infotainmentsysteem dat heel wat constructeurs het schaamrood op de wangen geeft. Een homerun? Niet helemaal: er is een metalen bediening voor de klimaatregeling, maar het volume regel je via een menu in het scherm. Dat kan beter...

Naast infotainment pakt Lotus nog uit met andere dingen. Zoals massagezetels, een KEF-geluidsinstallatie en optioneel zelfs twee elektrische zetels in plaats van een achterbank om je te upgraden van businessclass naar first class. Het enige minpunt: het koffervolume daalt daarmee van 688 liter naar 610 liter en je kunt de rugleuning van de zetels niet neerklappen.

Lotus Eletre (2023) test

Rijgedrag

Tot nu toe laat de Eletre dus een positieve indruk na. Nochtans huist de echte Lotus-magie normaal gezien in het rijgedrag. Vanaf de eerste meters merk je weliswaar dat je te maken hebt met een heel ander product dan wat je van het merk gewoon bent. Het accent ligt op comfort, met een perfecte geluidsisolatie, omhullende maar zachte zetels en luchtvering met een gezonde dosis souplesse. Met andere woorden: de meest comfortabele Lotus ooit.

Bij het naderen van een bocht switch je naar de Sport-modus – via de rechterpeddel aan het stuur – en dan transformeert de Eletre. De ophanging zakt door de knieën en wordt stugger, de respons van de voor- en achteras wordt alerter en de motoren leveren hun volle vermogen. In deze omstandigheden lijkt de grote mastodont al in de eerste bocht om je heen te smelten. De wetten van de fysica zijn nog steeds van toepassing, maar de Eletre zet een rijdynamiek neer die natuurlijk blijft aanvoelen. De meest dynamische elektrische SUV van het moment? Dat is deze.

Lotus Eletre (2023) test

Met dergelijke rijstijl, maar vooral met het gewicht en vermogen is het stroomverbruik natuurlijk niet gering. Lotus beweert natuurlijk ook niet het tegendeel. Wij rondden onze testrit echter af met een gemiddelde van 22,7 kWh/100 km, lager dan het officiële verbruik (23,9 kWh/100 km voor de Eletre S). Het opgegeven rijbereik van 480 kilometer lijkt dus zeker haalbaar.

Prijzen

SUV, Lotus, elektrisch en luxe: die woorden klinken zelden goedkoop. Met 98.690 euro is de Lotus Eletre natuurlijk niet goedkoop. Maar hou je rekening met zijn uitrusting, zijn vermogen en prestaties, dan zijn er weinig concurrenten die beter doen. De rijkelijker uitgeruste versie S kost 124.090 euro, terwijl de 905 pk sterke R 154.090 euro kost.

Lotus Eletre (2023) test

Conclusie

We zeiden het al: de Eletre is misschien niet het model dat de Lotus-fans wilden, maar het is wel het model dat Lotus nodig had. Na deze eerste kennismaking kunnen we niet anders dan vaststellen dat Hethel niet over één nacht ijs is gegaan. De Eletre is niet alleen comfortabel en luxueus, maar is ook de meest dynamische elektrische SUV van het moment.

Specificaties

Motor

Elektromotor vooraan + achteraan

Vermogen

603pk

Koppel

710 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 595 kg

Topsnelheid

258 km/u

Prijs testwagen

€ 124 090.00

Prijs basismodel

€ 98 690.00

0 tot 100 km/u

4.50 sec

Min. kofferinhoud

688 L

Max. kofferinhoud

1 532 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
JL 16:48
afbeelding van JL

Wat ik me afvraag gezien het extra gewicht van EV's: is onze infrastructuur daarop voorzien? Dan denk ik niet enkel aan bruggen enzo, maar ook aan parkeergarages met meerdere verdiepingen.

this 09:22
afbeelding van this

Vrachtwagens en bestelbusjes rijden ook gewoon rond en deze wegen vaak een pak meer dan de zwaarste EV's.

JL 08:04
afbeelding van JL

Klopt. Maar heb jij al een parkeertoren vol bestelbusjes gezien? Zijn de constructies berekend op een mix van lichte en zware voertuigen of op een volledige bezetting met zware voertuigen?

Adriaan 16:28
afbeelding van Adriaan

Maar wel een toren vol met diesel suvs, en die kun je ook moeilijk betichten van anorexia te hebben…

JL 08:59
afbeelding van JL

Wat weegt zo'n diesel SUV? 1,5 of 1,6 ton max? (luxe-modellen buiten beschouwing gelaten)

this 09:39
afbeelding van this

Beetje onderschatting van gewicht denk ik. Een Audi Q5 TDI weegt al 1,8ton. Een BMW 5 TDI (niet eens een SUV) weegt 2 ton. Een BMW X5 weegt los boven de 2 ton. Allemaal segmenten waarvan we er toch wel veel van zien rondrijden op onze wegen.
Een Tesla Model Y zit rond de 2 ton, dus valt mee als je kijkt naar de rest. En EV batterijen zullen wellicht steeds lichter worden.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit niet echt een probleem zal worden.

JL 13:08
afbeelding van JL

Die Audi en BMW zijn premium. Die torsen alleen al aan geluidsisolatie 200-300kg extra mee. En hoeveel parkeertorens vol Q5's heb je al gezien? Ben dus nog steeds niet overtuigd dat niet plots iets gaat instorten. Enfin, hopelijk heb je gelijk en is het geen issue.

this 14:21
afbeelding van this

Staar je niet blind op de voorbeelden die ik gegeven heb. Skoda lijkt mij geen premium merk te zijn, terwijl de Skoda Kodiaq (zelfde afmetingen als Q5 en X3) ook al 1,75 ton aantikt.

En daarbij, een bouwkundig ingenieur gebruikt serieuze marges daarvoor. En dan gaat het niet over een paar procent marge, maar een pak meer.

Louis_vdb 13:19
afbeelding van Louis_vdb

Ik had echt interesse in deze wagen, maar na de test rit preorder afbesteld. De bouw kwaliteit en rij eigenschappen ontlopen de BMW iX niet heel veel, dus dat is goed. Maar de efficiëntie is dramatisch, heb dezelfde rit gedaan met mijn iX50 op 22 inch wielen en die verbruikte 23kwh, de lotus 29! Ja de Lotus laadt in principe veel sneller op, maar in de praktijk heb je nooit de laadpaal alleen, tijdens laden kwam iemand de 2de stekker nemen, en de laad snelheid was 1/2 …
De premium stereo klinkt als een slechte boombox, heel bass heavy en geen EQ om het aan te passen. Ik zou de instapper op 20 inch wielen willen testen, als die een zelfde verbruik heeft dan de BMW wil ik hem zeker overwegen. De software heeft nog heel wat werk voor de boeg, realtime je verbruik volgen zit er niet in bvb, kan je enkel tijdens laadsessie zien.

Louis_VDB 17:31
afbeelding van Louis_VDB

Heb een testrit gedaan met de Lotus en heb hem afbesteld, de consumptie was belachelijk hoog in vergelijking met de BMW iX, zelfde 38km route afgelegd, Lotus 29kwh/100km tegen 23 voor de BMW. Ik wilde graag deze om laatste diesel te vervangen, maar snel laden is 1 ding, er zuinig mee omspringen een andere. Ook de premium stereo is bass heavy en kan je niet afregelen. Software heeft ook nog wat werk nodig trouwens. Afwerking en rij comfort waren top trouwens, gelijk aan de BMW.

this 09:57
afbeelding van this

Jammer dat er zo'n hoog verbruik is. Ik hoop dat er toch veel mensen deze kiezen in plaats van de lelijke iX. Maar misschien is het slimmer om te wachten tot de facelift er is, dan zullen ze hopelijk al een beter verbruik kunnen neerzetten. Zoals een tijdje terug met Audi en hun Q8, die is ook serieus gezakt in verbruik sinds de facelift. Want gemiddeld 60Wh/km meer verbruiken dan een iX is wel frappant.

Louis_VDB 14:18
afbeelding van Louis_VDB

Ik heb de iX volledig zwart en de “grill” is black wrapped, dan zie je de beaver bek niet meer en is ie “mooi”, garage op werk staat vol lelijke iX, maar als je hem goed aankleed is ie best mooi en lijkt een X5 plots oud qua styling. Heb net een trip naar zuid Frankrijk achter de rug, 1050 km 3 stops om te laden 22kwh/100km en waar ik kon 135 tot 140 gereden, 2/3 koud en regen, 1 uur file en wel wind mee, zeker laatste stuk. 1uur 25 geladen, maar dat kon zeker op 1 uur, eten en drinken kost al gauw 30 minuten met familie. Aangekomen met 45% bat., waanzinnig efficient en snel laden. We doen er met de diesel net zo lang over. (Trouwens snel laden op 800v is theorie, stond naast een Kia EV6, gelijk ingeplugged en de Kia had maar 3kWh meer geladen … veel van de chargers geven geen vol vermogen, hoewel ze 800v 300kw aangeven, zelfs met 1 css connectie)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws