Officieel: Polestar 3 zoeft het EV-SUV-segment binnen (2022)

Polestar 3 info prijs belgie

Na 1 en 2 komt logischerwijs 3. De Polestar 3 is geboren! En die zoekt het een stuk hogerop dan zijn stalgenoten. Letterlijk en figuurlijk, want de Polestar 3 is een forse SUV geworden met stevige prestaties, een riante range en een daarbij horend prijskaartje.

Vijf jaar nadat Polestar uitgroeide tot een submerk van Volvo mag het haar derde auto presenteren. Na plug-incoupé 1 en elektrische sedan 2 is het nu tijd voor SUV 3. Die moet Polestar meteen in de hogere regionen katapulteren. Want met een nagelnieuw EV-platform, grote batterijen en stevige elektromotoren is de Polestar 3 een SUV geworden om U tegen te zeggen.

Machinale drama

Visueel introduceert de Polestar 3 alvast de nieuwe designtaal van het merk. Herkenbaar Polestar - met die rechte hoeken - maar tegelijk een evolutie. De Polestar 3 introduceert op designvlak iets wat je kan benoemen als machinale drama. De grille mag op pensioen en biedt plaats aan de "SmartZone" waar verschillende sensoren, een verwarmde radarmodule en een camera plaats vinden. Subtiel geïntegreerd trouwens. De flank oogt solide en laat zich kenmerken door een unieke set-up van velgen (21-duims voor, 22-duims achter) en door een absoluut gigantische C-stijl die doorloopt naar de spoiler achterop. Over die achterkant gesproken, die oogt door de ietwat aflopende daklijn laag en breed, extra geaccentueerd door de lichtblokken met doorlopend lichtsignatuur.

Polestar 3 info prijs belgie

Pure dimensies dan? Met een lengte van 4,9 meter en breedte van maar liefst 2,12 meter (inclusief spiegels) parkeert deze Polestar 3 zich mooi naast een Audi e-Tron en BMW iX. Of, als we 'm er echt moeten bij halen, de Tesla Model X. Met deze Polestar 3 richt het Zweedse merk dus duidelijk haar vizier op de grotere SUV's der EV-land. Geen domme zet, want die verkopen wereldwijd als zoete broodjes.

Android, NVIDIA en Snapdragon feesten mee

Stap je in de Polestar 3, dan krijg je ook hier weer een subtiele evolutie te zien tegenover het interieur van de Polestar 2. Buiten twee moderne displays oogt het opvallend minimalistisch en rustgevend binnenin. Zo is er plaats voor houtinleg, ecologisch gecertificeerd leder en rustgevende lijnen. Focussen we even op de schermpraal, dan is er enerzijds een digitaal zwevend instrumentarium pal voor je neus en een 14,5-duim rechtopstaand infotainmentscherm. Het gehele systeem draait op de nieuwste generatie van het Snapdragon Cockpit Platform en werkt samen met het NVIDIA DRIVE core-systeem en Android Automotive OS om alle componenten van de Polestar 3 aan te sturen. In mensentaal; de Polestar 3 wint met twee vingers in de neus een portie digitaal schaken tegen je HP laptop. Of iets relevanter: de software in de Polestar 3 is relatief future proof en open source waardoor je binnenkort "oude" Polestar 3 helemaal bij de dag kan blijven.

Polestar 3 info prijs belgie

Oké, genoeg over de digitale praal, hoe is het zitten in de Polestar 3? Wel, dat weten we uiteraard nog niet. Al laat Polestar duidelijk weten dat deze Polestar 3 een vijfzitter is. Wie had gehoopt op zeven zitplaats is er dus aan voor de moeite. Of toch niet helemaal, want Volvo's nieuwste generatie XC90 deelt zijn genen met deze Polestar 3. En die "EX90" krijgt misschien wel de exclusiviteit om een extra zitrij te mogen herbergen. Loeren we even naar de koffer, dan is het evenwel duidelijk dat Polestar 3 zich heeft geconcentreerd op royale zitruimte voor alle passagiers. Want met een volume van 484 liter (max 1.411 liter) is die opvallend kleiner dan bij zijn concurrenten, al valt het op dat de koffer veel groter lijkt dan de cijfers doen vermoeden. Nu goed, Polestar is nog zo aardig om een frunk van 32 liter te herbergen onder de "motorkap". Ach, moet je dan toch op reis met veel bagage, dan is het goed om weten dat het draagvermogen van het dak 100 kg bedraagt.

De range en verbruik?

Hang je zo'n grote dakkoffer bovenop de Polestar 3, dan gaan we er wel van uit dat je de opgegeven range niet zal behalen. Die prijkt momenteel op 610 km. Al is dit - tot de WLTP-test heeft plaatsgevonden - een streefdoel. Om dat cijfer tevoorschijn te toveren lanceert Polestar de 3 initieel als Long Range Dual Motor. In dat geval krijg je twee elektromotoren (een op elke as) met een systeemvermogen van 482 pk en 840 Nm koppel. Via het Performance Pack kan je dat vermogen verder opdrijven naar 510 pk en 910 Nm koppel. De accu, die is 111 kWh groot waarvan 107 kWh bruikbaar is voor de verplaatsing. Met andere woorden, streeft Polestar naar die 610 km met deze Longe Range Dual Motor, dan bedraagt het gemiddelde verbruik 17.5 kWh/100 km.

Polestar 3 info prijs belgie

Nu we het blik met cijfers toch hebben opengetrokken, de Polestar 3 snelt als Long Range Dual motor in amper 5 seconden naar de honderd (4,7 met Performance Pack) en beschikt over 11 kW AC-laden en 250 kW DC-laden. Het gewicht bedraagt - hou je vast - 2.670 kilogram. Om dat gewicht in goede banen te houden krijgt deze Polestar 3 Long Range Dual Motor luchtvering met twee kamers en actieve dempers van ZF.

En o ja, de prijs,

Wie zich de lancering van de Polestar 2 nog herinnert weet dat het Zweedse merk initieel uitpakte met een full option topversie. Dat is niet anders bij deze Polestar 3. Niet enkel op vlak van uitvoering (je weet wel, de Long Range Dual Motor) maar ook op vlak van extra pakketten. Zo zit het Plus Pack en Pilot Pack standaard op deze Polestar 3 tijdens het eerste productiejaar. Twee pakketten die een hele reeks premium-, luxe- en comfortfuncties bevatten zoals een audiosysteem met 25 luidsprekers van Bowers & Wilkins, zachtsluitende deuren, een head-up display en rij-assistent Pilot Assist. Bijbetalen kan je nog voor de Pilot Pack met LiDAR en voegt een hoop sensoren toe om de Polestar 3 in essentie klaar te maken voor autonoom rijden.

Polestar 3 info prijs belgie

De prijs dan? Vanaf 89.900 euro (95.200 met Performance Pack). Zowat 12.000 euro duurder dan een Audi e-tron en 7.000 euro duurder dan een BMW iX. Let wel, het gaat hier dus in essentie over een "lanceringsversie" met alle toeters en bellen. Op termijn staan er zonder twijfel nog andere varianten op de planning die de prijs een stukje temperen. Hoewel vanaf nu samen te stellen in de configurator, zullen de eerste exemplaren pas eind 2023 onze wegen op rijden. Ach, dan heb je nog even tijd om te beslissen welke van de 6 lakkleuren je wil kiezen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Luc De meyere 13:44
afbeelding van Luc De meyere

Veel te duur ten overstaan van een bmw

andre123 10:00
afbeelding van andre123

en dan is bmw al VEEEEEEL te duur

Wim 16:09
afbeelding van Wim

hij valt qua performance tussen de iX 40 en 50(meer naar de 50), dus in principe is die helemaal niet te duur ivm BMW :)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws