Volvo heeft het doek getrokken van zijn gloednieuwe EX90, en dat ‘gloednieuwe’ mag je letterlijk nemen. Zo krijgt deze XC90-opvolger niet alleen een verse naam, maar staat hij ook op een nieuw zuiver elektrisch platform. Ook qua veiligheid ontketent deze nieuwe Volvo trouwens een kleine revolutie — of wat had je dan gedacht.
Het is zover: Volvo heeft nog eens een volledig nieuw model voorgesteld. Zij die het Zweedse merk wat in de gaten houden denken nu misschien aan de C40 van vorig jaar, maar die weten dan waarschijnlijk ook dat die onder- én bovenhuids gebaseerd is op de XC40 van alweer 2017. Zo kijken we eigenlijk al zeker vijf jaar op dezelfde Volvo-vormtaal, Volvo-technologie en Volvo-veiligheid, maar daar komt nu stuk voor stuk verandering in met de komst van deze EX90.
Beetje Volvo, beetje Polestar
Dat begint al bij het design, want hoewel de EX90 duidelijk herkenbaar blijft als een Volvo leren we toch heel wat nieuwe elementen kennen. Zo is dit de eerste Volvo om gebruik te maken van volledig vlakke deurklinken, beschikt de neus natuurlijk niet over een grille en worden de achterlichten opgesplitst in een hoekige, Polestar-achtige unit met een verticale LED-strook richting de daklijn om je er toch aan te herinneren dat het om een Volvo gaat. Ook de verlichting vooraan vermengt nieuw met oud want terwijl de hamer van Thor nog steeds zichtbaar is in de dagrijverlichting, wordt één van de benen van de hamer als het ware verlengd door een extra LED-unit lager in de bumper. Het silhouet van de oude XC90 blijft echter wel grotendeels behouden, al is deze EX90 nog eens 10 centimeter langer.
Binnenin is het echter een ander verhaal, want daar is niks hetzelfde. Tenzij je het over de technisch verwante Polestar 3 hebt, wel te verstaan, want dan is alles plots heel herkenbaar. Zo krijgt ook deze Volvo een rechtopstaand infotainmentscherm van 14,5 inch centraal op het dashboard en een digitaal instrumentarium achter het stuurwiel. Verder zijn er maar weinig bedieningselementen, dus ga er maar van uit dat vrijwel alles achter dat touchscreen schuilt. Verder straalt de cabine natuurlijk de Volvo-typische rust uit, en vind je er al even Volvo-typisch veel ruimte. Je propt bijvoorbeeld met gemak zeven man in je EX90, en houdt dan nog 310 liter laadruimte over. Met de twee extra stoelen achteraan neergeklapt biedt de koffer 655 liter volume, en met ook de tweede zitrij omlaag ontstaat er een balzaal van 1.915 liter groot. Onder de voormalige motorkap schuilt er ook een frunk van nog eens 37 liter.
Tot 600 kilometer rijbereik
De manier waarop al die ruimte in beweging gebracht wordt, is misschien minder typisch voor een Volvo. Zo vertelden we al dat de EX90 uitsluitend als elektrische auto op de markt komt, maar het is vooral het vermogen dat grote ogen trekt. Tegen de verwachtingen in krijgt dit bakbeest namelijk dezelfde twee elektromotoren en dezelfde 517 pk en 910 Nm koppel als de nochtans sportiever gerichte Polestar 3. Daarmee sprint deze Volvo naar de 100 km/u in 4,9 seconden — net twee tienden trager dan de Polestar. Volvo spreekt ook over een instapmodel met 408 pk dat later zou verschijnen, maar minder vermogen lijkt er voorlopig niet op het menu te staan. Daardoor is iedere EX90 momenteel dus wel vierwielaangedreven.
Die twee elektromotoren halen hun voeding uit een accu van 111 kWh groot, waarvan 107 kWh effectief bruikbaar is. Dat is dus flink wat batterijcapaciteit, en het rijbereik is er ook naar. Volvo belooft namelijk een actieradius van maar liefst 600 kilometer op een volle accu. Die laadt trouwens ook best snel op, want ongeacht de motorisatie beschikt de EX90 over een snellaadcapaciteit van 250 kW. Zo belooft Volvo dat je batterij aan de juiste laadpaal van 10% naar 80% capaciteit laadt in minder dan 30 minuten.
LiDAR-bult
Ook de rest van de technologie is het vermelden waard. Zo zal het je niet verwonderen dat de EX90 een infotainmentsysteem van Android Automotive krijgt, dat dus ontwikkeld werd door Google en naadloos met je smartphone communiceert. Daarnaast wordt de auto voorbereid voor Plug & Charge, een systeem waarbij de laadpaal de auto herkent en het opladen start zonder dat er nog pasjes nodig zijn. Het paradepaardje heeft natuurlijk met veiligheid te maken, want boven de voorruit van de auto vind je een bult met daarin een LiDAR-systeem. Dat houdt de omgeving tot een omtrek van 250 meter nauwlettend in de gaten om gevaren te vermijden, en dient ook als basis voor de semi-autonome rijhulp. Daarnaast moet de EX90 dankzij die LiDAR ook volledig autonoom kunnen rijden in de toekomst.
De EX90 draagt trouwens ook zijn steentje bij tot die toekomst, want hij zou de meest duurzame Volvo tot nu toe moeten zijn. Zo zijn 15% van het gebruikte staal, 25% van het aluminium en 15% van het plastic gerecycleerd. In totaal gaat het bijvoorbeeld om maar liefst 48 kilogram aan hernieuwde kunststof, en dat is het grootste cijfer dat Volvo al voor één van zijn modellen mocht melden. Nog grote cijfers vinden we tussen de prijzen, want de EX90 wordt natuurlijk geen goedkope auto. Zo mag je in onze contreien rekenen op 106.300 euro voor de ‘Twin’ met 408 pk, en zelfs 111.400 euro voor de 517 pk sterke ‘Twin Performance’.
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 21 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 22 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden