Subaru maakt zich op voor een flinke elektrische inhaalbeweging. Zo beloven de Japanners dat ze tegen 2026 in totaal vier EV’s in de catalogus zullen hebben. Eéntje daarvan kennen we al als de Solterra, en ook de overige drie elektrische auto’s zullen er van de hoogpotige soort worden.
Japan mag zich rekenen tot één van de grootste en competentste autobouwers ter wereld maar als het op EV’s aankomt, hinken ze enigszins achter. Zo stelde Honda pas zijn tweede elektrische auto voor onder de onuitspreekbare noemer e:Ny1 en doet Toyota het voorlopig uitsluitend met de al even lastige bZ4X. Die laatste staat met een paar detailwijzigingen dan weer in de Subaru-showroom als de Solterra, en gelukkig is die naam een stuk minder complex. Dat maakt hem wat makkelijker te onthouden wanneer Subaru straks een schare extra EV’s toevoegt.
Vierwielaangedreven EV’s?
Dat is namelijk precies wat Subaru van plan is, want de constructeur laat weten dat ze tegen 2026 vier elektrische auto’s willen aanbieden. Dat is een stuk meer dan oorspronkelijk verwacht, want bij de lancering van de Solterra zeiden de Japanners nog dat een tweede EV niet voor 2025 op de markt zou komen. Die verwachtingen stelt Subaru nu bij, en dat danken ze naar eigen zeggen aan een grotere productiecapaciteit. Zo hoesten de fabrieken tegenwoordig terug auto’s op aan hetzelfde tempo als voor de Coronapandemie, en daarnaast zal het merk zijn eigen productielijnen speciaal voor EV’s gaan bouwen. Zo moeten hun beide Japanse fabrieken omstreeks 2026 elk goed zijn voor 200.000 elektrische auto’s per jaar.
Dat zijn trouwens ook niet zomaar auto’s, want volgens Subaru worden de drie nieuwkomers stuk voor stuk SUV’s. Zij die dus een Outback-silhouet onder één van de doeken meenden te herkennen, zijn eraan voor de moeite. Verdere details geeft Subaru nog niet vrij, al kunnen we er wel van uitgaan dat de modellen allemaal vierwielaangedreven zullen zijn. Daarvoor staat de constructeur namelijk al in zijn huidige gamma garant, in die mate dat je de Solterra ook enkel met de minst zuinige aandrijflijn van de op zich al niet bijster zuinige Toyota bZ4X kan krijgen…
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 12 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 14 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 14 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden