Autospotters, wees gewaarschuwd want je kan wel eens fouten gaan maken bij het identificeren van Toyota-modellen. Daar kon je namelijk altijd al de hybrides van de pure verbranders onderscheiden door middel van het merklogo, dat bij die eersten een blauwe gloed had. Daar komt nu echter verandering in.
Ooit was Toyota dé pionier van de elektrificatie in autoland. Zo brachten de Japanners in 1997 de eerste in massa geproduceerde hybridewagen op de markt in de vorm van de Prius. Het was dus maar zo logisch dat Toyota zijn hybridemodellen wilde vieren, en dat deed het jarenlang door middel van een specifiek merklogo met een blauwe gloed. Inmiddels verstaan we echter wel wat meer onder ‘elektrificatie’, en komt aan die viering dus stilzwijgend een einde.
Hybride niet meer zo bijzonder?
Laat het nu net de nieuwe Toyota Prius zijn die uitpakt met een subtiele maar niet onbelangrijke wijziging. Zo werd de vijfde generatie van het iconische model eind vorig jaar onthuld met een gewoon Toyota-logo op de front en kont, dus zonder blauwe gloed. Dat kon je er destijds misschien op steken dat het niet om een zelfopladende hybride maar wel om een plug-in ging, maar ook daar blijft het niet bij. Zo vernieuwde Toyota pas nog de Yaris en de Yaris Cross en ons viel het ook niet meteen op, maar bij het herbekijken van de beelden zien we dat ook hun hybrideversies tegenwoordig een kleurloos Toyota-logo krijgen.
Het Amerikaanse Motortrend trok met die observatie op zak naar de lokale Toyota-woordvoerder. Die legde uit dat alle hybridemodellen op termijn inderdaad afscheid zullen nemen van het blauwe merklogo, en de aanpassing gebeurt ofwel bij een facelift ofwel bij een generatiewissel. In de plaats daarvan krijgen ze ofwel een ‘HEV’- ofwel een ‘PHEV’-vermelding achterop, verbonden aan een klein blauw bolletje. De reden is voor de hand liggend: volgens de woordvoerder wil Toyota meer de nadruk leggen op zijn zuiver elektrische ‘Beyond Zero’-modellen… Of hoe een hybride anno 2023 niet zo bijzonder meer is.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden