Autonieuws: Varia

Lancia is terug: dit kost de nieuwe Ypsilon als EV of mildhybride (2024)

Juich, liefhebber van de Italiaanse automobiel, want Lancia leeft. Het merk onthulde even geleden namelijk zijn eerste model voor een nieuw tijdperk: de Ypsilon. Die even compacte als klassevolle hatchback komt er in twee smaakjes: als EV en als mildhybride op benzine… Maar wat moeten die kosten?

Lancia’s ‘Renaissance’ is nu écht begonnen. In de komende jaren plant het merk maar liefst drie gloednieuwe auto’s te gaan verkopen in al zeker zes Europese landen — niet slecht voor een merk het de afgelopen tien jaar hield bij één stokoud model in thuismarkt Italië. Het is dat stokoude model dat als eerste aflossing krijgt in de vorm van een gloednieuwe Ypsilon, en die krijgt naast een zuiver elektrische aandrijflijn ook een mildhybride benzinemotortje mee.

Vanaf 24.000 euro of 34.500 euro

Die Lancia Ypsilon Hybrid is dan ook de goedkoopste van het gamma en die beschikt over een 1.2-liter driecilinder benzinemotor die samen met een klein elektromotortje 100 pk produceert. Je krijgt hem mee vanaf je precies 24.000 euro neertelt en voor dat geld steken de Italianen hem in de basisversie die gewoon als ‘Ypsilon’ door het leven gaat. Die beschikt meteen over onder andere parkeersensoren achteraan, keyless start en draadloze smartphoneconnectiviteit. De ’Ypsilon LX’ voegt daar vanaf 27.000 euro 17-inchvelgen en fluwelen zetelbekleding aan toe, naast snufjes als adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en een keuzeschakelaar voor de rijmodi. Tot slot is er de ‘Edizione Limitata Cassina’ vanaf 28.000 euro met zijn door Cassina ontworpen zitmeubilair en zijn uitgebreide SALA-infotainmentsysteem op een 10,25-inchscherm.

Image
Lancia Ypsilon prijzen 2024

Wil je de Ypsilon daarentegen liever in elektrische vorm, dan moet je minstens 34.500 euro over hebben voor de basisversie. De ‘LX’ kost dan 37.500 euro en de ‘Cassina’-versie haal je in huis voor 39.500 euro. Allemaal krijgen ze een elektromotor met 156 pk op de vooras en een accu van 51 kWh onder de bodem, goed voor een WLTP-rijbereik van 403 kilometer. Daar blijft het echter niet bij want later volgt er een heuse elektrische hothatch, die als ‘HF’ door het leven zal gaan en uitpakt met 240 pk aan vermogen. Wat je daar dan voor zal moeten neertellen, weten we nog niet.

Reacties

Waarom id de nieuwe Ypsilon in België veel goedkoper?

door Johan Belonje
19/06/2024, 19u50


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen