Mazda staat al jaren bekend voor zijn Wankel-motor techniek. De RX-8 was tot voor kort nog de enige wagen die je kon aanschaffen met dit soort motor. Mazda's wankel blok, de Renesis, is de laatste jaren in een constante evolutie geweest. De ingenieurs onderzoeken manieren om ze zuiniger, groter en lichter te maken. Dit soort motor berust zoals je weet op een totaal ander principe als de conventionele verbrandingsmotor met zuigers. Een algemeen weinig gekende techniek die Mazda niet wil opgeven. En terecht!
De nieuwe wankelmotor die in de maak is zal een grotere cillinder(?)-inhoud hebben. (Van 1300 cc naar 1600 cc) Je denkt misschien "dat is nog steeds maar een slap 1600 cc blokje?" Wel, voor een wankel motor is dit al vrij groot en te vergelijken met een 3.0l V6 benzinemotor. Het spannendste nieuws is dat Mazda de conventionele bougie wil vervangen door een hoge temperatuur-laser. De motor zal hierdoor zachter, zuiniger en sterker door kunnen lopen. De ECU zal de temperatuur van de laser beter kunnen afstemmen op de motor zijn noden.
Hieronder twee video's, één met de wankelopbouw en één van de legendarische Mazda 787b:
bron: Ab.com
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année